Forbes Israel Logo

הממשלה אישרה את התקציב. הערכה: הגזירות ירוככו בכנסת

בתום ישיבה לילית ארוכה אישרה הממשלה את התכנית הכלכלית לשנים 2013-2014 ברוב של 21 תומכים מול מתנגד אחד.

התכנית כוללת את ההחלטה לחיוב לימודי ליב"ה בכלל מערכת החינוך, החלת תכנית "יוצאים לעבודה" ומערך תמריצים לעידוד תעסוקה ולהגדלת מעגל העבודה במשק, קיצוץ בקצבאות ילדים ושלילתם ממרוויחי משכורות שמעל 800 אלף שקל בשנה, יישום המלצות ועדת קדמי להפחתת מחירי המזון, מלחמה בהון השחור ויקצוץ בשכר השרים וחברי הכנסת.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בנוסף לקיצוץ בגובה 3 מיליארד שקלים בתקציב הביטחון, הוחלט שלא לבטל את הפטור ממע"מ על שירותי תיירות וכנגד להעלות את מס החברות ב-0.5% נוספים (1.5% בסה"כ). עוד הוחלט להשית הפחתה רוחבית בגובה 2% בתקציב 2013 ו-3% בתקציב 2014, בסך כולל של מיליארד שקל, תוך החרגת תקציבי הביטחון והרווחה מהקיצוץ הנוסף.

שר האוצר יאיר לפיד, אמר לאחר אישור התקציב: "האישור הוא השלב הראשון בשינוי סדרי החיים בישראל. בקרוב יובא לאישור הממשלה החוק לשוויון בנטל השירות הצבאי והאזרחי והנטל הכלכלי וקבינט הדיור יחל ליישם תכנית לאומית לדיור שתביא להורדת מחירי הדיור בישראל. את התקציב תלווה חבילת צעדים כוללת ובתוכה השתת מס על חברות הענק המשלמות מס אפסי על רווחיהן וגיבוש רפורמות בהידברות עם חברת החשמל ונמלי הים".

צילומים: מרק ישראל סלם

הממשלה ביטלה חלק קטן מהגזירות המקוריות שהוכנסו בתקציב המדינה, אולם ברור כי גזירות רבות ירוככו או יבוטלו במהלך הדיונים בכנסת ובוועדת הכספים. יבוצע קיצוץ רוחבי של מיליארד שקל בתקציבי המשרדים, ללא בטחון ורווחה. כן סוכם לדחות הקיצוץ בתקציבי החינוך החרדי (רשתות מעיין החינוך התורני והחינוך העצמאי).

הגזירות העיקריות שנותרו בתקציב: העלאת מס הכנסה ב-1.5% לכל העובדים במשק, העלאת מס החברות ב-1.5% ל-26.5%, קיצוץ קצבאות הילדים (ל-140 שקל לילד), ביטול קצבאות הילדים לעשירים (ששכרם גבוה מ-800 אלף שקל בשנה), ייקור משקאות חריפים וסיגריות, העלאת המע"מ ב-1%, 'מס עשירים' מיוחד על דירות ומכוניות פאר, טלוויזיות 50 אינץ', מטוסים פרטיים, יאכטות, ג'קוזי ועוד.

ההנחות וההטבות בארנונה לאנשי שאינם עובדים יבוטלו, ומס בריאות וביטוח לאומי יוטל על עקרות בית. טיפולי השיניים בחינם לילדים עד גיל 12 יצומצמו ותשלומי הורים לבתי הספר במסגרת חוק חינוך חובה חינם יגדלו. סבסוד הצהרונים (עד גיל 9) יבוטל, וקשישים סיעודיים (הנתמכים ע"י עובד זר) יחוייבו באגרה של כ-100 שקל.

כמו כן יבוטל הפטור ממס שבח על דירות בכל 4 שנים. מס הרכישה למשקיעים בדירות ולמשפרי דיור יעלה. תוספות שכר במגזר הציבורי יידחו, ויוטל מיסוי של 20% על דיבידנדים. תבוטל נקודת הזיכוי על תואר אקדמי, ויצומצו ההטבות לפנסיה לבעלי שכר גבוה (מ-16 אלף שקל בחודש). גם הפנסיות במערכת הבטחון יצומצמו. קיצוצים ירשמו בתקציב הבטחון (3 מיליארד שקל) ובמשרדים השונים (מיליארד שקל).

השקעות בכבישים ורכבות ידחו, ביטול נציגויות בחול של משרד ההתיירות החוץ יבוטלו ויקוצצו 20% מתקציב הוצאות האבטחה של השרים. גם תקציב נסיעות השרים לחו"ל יקוצץ בחצי (כ-25 מיליון שקל).

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.