Forbes Israel Logo

המנוע נבנה במיוחד כדי לפעול בקור, הדלק לא יקפא. אז מדוע מתבטלות אלפי טיסות בארה"ב?

גל הקור הקיצוני אשר פוקד בימים אלו את ארה"ב שיתק, הלכה למעשה, את המעצמה הגדולה בעולם. כשבכל 50 המדינות צנחו הטמפרטורות אל מתחת ל-0, התנועה מחוץ לבתים במרבית מהמדינות הפכה למסוכנת במיוחד – אך התנועה בין מדינות רבות הפכה לבלתי אפשרית, כשגם מערך הטיסות שותק כמעט לחלוטין.

מעבר לגל הקור הקיצוני אשר מגיע לארה"ב מהקוטב הצפוני, לא נרשם מזג אוויר סוער באופן קיצוני ברחבי המדינה. המשקעים יורדים בכמויות סבירות, והרוחות אמנם מקפיאות – אך אינן עולות במהירותן על רוחות חורף רגילות. לאור זאת נשאלת השאלה: מדוע בעצם לא יכולים המטוסים להמשיך בטיסותיהם כבשגרה?

נוסעים מיואשים בשדה התעופה קנדי בניו יורק | צילום: רויטרס

לא מדובר בטיסות בודדות או בחברה מסוימת אשר העדיפה שלא לקחת סיכונים. מערך הטיסות שותק כמעט לחלוטין באזורים נרחבים בארה"ב, כשהחברות המובילות בשוק התעופה האמריקאי – אמריקן איירליינס, דלתא, ג'ט בלו ואחרות – הודיעו כי ביטלו אחוז ניכר מהטיסות המתוכננות בימים קפואים אלו. על פי האתר FlightAware.com, בימים האחרונים נרשמו אלפי ביטולי טיסות בכל יום, וכ-10,000 טיסות סבלו מדחיות ועיכובים משמעותיים עקב מזג האוויר. בסך הכל מאז החל גל הקור הקיצוני לשטוף את ארה"ב, בוטלו כבר למעלה מ-10,000 טיסות. מדובר במאות אלפי אמריקאים אשר "נתקעו" מחוץ לבתיהם, וכמובן בהפסדים כלכליים כבדים לחברות התעופה.

אז מדוע בעצם לא יכולים המטוסים להמריא במהלך גל קור שכזה? אלו מכם אשר עוקבים במהלך הטיסה אחר המסך המציג נתונים שונים אודות התקדמות המטוס וודאי זוכרים כי במהלך השיוט עצמו (לאחר שהגיע המטוס לשיא הגובה), צונחת הטמפרטורה מחוץ למטוס הרבה מתחת ל-0, ובטיסות שגרתיות לחלוטין ניתן למדוד 50- מעלות צלסיוס מחוץ למטוס.
גוף המטוס והמנוע נבנו במיוחד כדי שיוכלו להתמודד עם תנאים קשים אלו. גם הדלק המשמש להפעלת המנוע מהול בכימיקלים מיוחדים אשר מונעים ממנו מלקפוא. מסתבר כי לא המטוסים עצמם הם הסובלים העיקריים מהטמפרטורות הנמוכות – אלא דווקא ה"מערך התומך" הוא שאינו מסוגל לתפקד ולאפשר את המראתם הסדירה של המטוסים.

ה"מערך התומך" כולל את כל מגוון הפעולות הנדרשות בטרם מאפשרים למטוס להמריא לדרכו: החל מתדלוק ובדיקות טכנאים ועד להעמסת מזוודות הנוסעים ומנות המזון הארוזות. עקב הקור העז, הפועלים המבצעים פעולות אלו לא יכולים לשהות באוויר הפתוח לפרקי זמן ארוכים מ-10 דקות, ולכן כל פעולה פשוטה נמשכת שעות ארוכות. בנוסף, רכבי השירות המספקים את מגוון שירותים זה (החל מרכבי תדלוק ועד רכבי העמסת המזוודות) מונעים בעזרת מנועי בעירה רגילים (כמו מכוניות פרטיות) – ולכן רבים מהם יקפאו ולא יוכלו לתפקד במהלך הקור הקיצוני.

המערך התומך הוא שמושבת | צילום: רויטרס

מסתבר כי בתנאים קיצוניים במיוחד, אפילו גליקול, הכימיקל המשמש להמסת הקרח מגוף המטוס, עלול לקפוא. על פי דיווחים שונים בתקשורת האמריקאית, במספר שדות תעופה מלאי הגליקול כבר קפא לחלוטין. כמובן שאי אפשר לאשר המראה של מטוס בטרם הופשר כל הקרח אשר כיסה אותו, וללא גליקול האפשרות היחידה היא להכניס את כל צי המטוסים להאנגרים עד אשר יפשיר כל הקרח אשר הצטבר עליהם – אפשרות בלתי ריאלית לחלוטין.

לכן מבוטלות אלפי טיסות בכל יום ברחבי ארה"ב. לא כי המטוסים אינם יכולים לטוס, אלא פשוט מכיוון ששדות התעופה אינם יכולים לספק להם את התנאים הדרושים להמראה ולנחיתה בטוחה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.