Forbes Israel Logo

המנכ"לית החדשה באוצר: מהי האג'נדה הכלכלית של יעל אנדורן?

בסוף השבוע הודיע שר האוצר יאיר לפיד על מינויה של יעל אנדורן למנכ"לית המשרד החדשה. אנדורן, שתהיה האישה הראשונה בתפקיד, הייתה בעבר סגנית הממונה על התקציבים באוצר.

אנדורן נחשבת למקורבת של אורי יוגב, ראש אגף התקציבים במשרד. בראיון לגלי צה"ל הבוקר אמר יוגב כי "אנדורן היא הבן אדם המתאים ביותר לתפקיד מנכ"ל המשרד. כמו רבים במדינה היא מאמינה בכלכלה חופשית וחושבת שזוהי הדרך להגדיל את עוגה. היא מאמינה שמערכת רווחה יעילה תוביל לעוד רווחה".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

על פי השקפתם של יוגב ואנדורן, קיצוץ בקצבאות הרווחה תגדיל את השתתפות הציבור בשוק העבודה. מדובר בהשקפה קפיטליסטית התומכת בהפרטת השירותים הציבוריים. יוגב התבטא בעבר בעד העברת פעילות ונכסים מהממשלה לגופים פרטיים ואמר כי הממשלה צריכה לקנות שירותים מחברות פרטיות ולא לספק אותם בעצמה.

במסגרת עבודתה של אנדורן באגף התקציבים באוצר, היא הייתה אחראית על תחום החינוך ועניינים חברתיים. בין היתר הייתה אנדורן ממובילי תוכנית ויסקונסין, שמטרתה הייתה הורדת היקף האזרחים שנתמכו על ידי הממשלה והחזרתם למעגל העבודה. התוכנית שפעלה בארץ בין השנים 2004-2007 כללה הכשרות מקצועיות והכוונה במציאת תעסוקה, תוך כדי התניית הקצבאות במתן הוכחות למאמץ אמיתי למציאת עבודה.

  יעל אנדורן | צילום: יח"צ

התגובות לתוכנית בממשלה דאז היו מעורבות. הטענה העיקרית נגד התוכנית הייתה העובדה שהרווח הצפוי לחברות המפעילות אותה עמד ביחס ישר לכמות האנשים אותם הם מצליחים להוריד מתשלומי רווחה בכל דרך, וכפונקציה של חסכון בשירותים הניתנים להם. בפועל החברות המפעילות הקשו על מחפשי עבודה שלא היה סיכוי לשלבם במשק, זאת במטרה שיפסיקו לבקש הבטחת הכנסה. אנשים אלה הוצגו כמי שיצאו ממעגל האבטלה וכך יכלו החברות לגבות תשלום על השמתם מהממשלה.

באוגוסט 2007 פג תוקפה של התוכנית והיא הוחלפה על ידי תוכנית "אורות לתעסוקה" במסגרתה בוטל התגמול לחברות המפעילות את מרכזי ההשמה. התוכנית הוגבלה לאזרחים עד גיל 45.

לאחר שעזבה אנדורן את משרד האוצר היא מונתה למנכ"ל קרנות הפנסיה הותיקות "עמיתים" במקומו של עו"ד ירון ארבל. במסגרת תפקידה טיפלה במיזוג הקרנות הגרעוניות שפעלו בנפרד לקבוצת "עמיתים", וניהלה את 8 קרנות הפנסיה הגרעוניות, המשלמות פנסיה לכ-250 אלף פנסיונרים. היקף הנכסים המנוהלים עומד על ידי הקרנות עומד על כ-160 מיליארד שקל. בנוסף לכך במהלך כהונתה צומצמה מצבת העובדים בקרנות בכשליש, מהלך שהביא לחיסכון של ארבעים אחוז בעלויות.

כיום במסגרת פעילותה בסקטור הפרטי, אנדורן משמשת כדירקטורית חיצונית בחבורת אל על ובזן וכן כדירקטורית בכלל בריאות שבשליטת נוחי דנקנר. בהיכנסה לתפקיד מנכ"לית משרד האוצר תיאלץ אנדורן לוותר על תפקידים אלה בשל ניגוד עניינים, היות ומשרד האוצר מטפל בתחומים בהן עוסקות החברות הללו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.