חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

המפקח על הבנקים: "הסדרי החוב עשויים להתפשט גם למשקי הבית"

המפקח על הבנקים דודו זקן מזהיר מפני התפשטות של הסדרי החוב גם למגזר הביתי. בדיון בוועדת הכספים בנושא הסדרי החוב, ציין זקן כי "בשנים האחרונות האשראי הבנקאי מוסט מהמגזר העסקי למגזר משקי הבית, בעיקר למשכנתאות. לנוכח מגמת הגידול באשראי הבנקאי למשקי בית, יחד עם שינויים במאפיינים אחרים של חוב משקי הבית, יש לקחת בחשבון שתופעת הסדרי החוב עשויה להתרחב גם למגזר זה".

הדיון בוועדת הכספים הבוקר בנוגע להסדרי החוב במשק מתקיים ללא נוכחות של מנכ"לי הבנקים. המנהלים בחרו שלא להגיע לכנסת ושלחו במקומם נציגים בדרגים נמוכים יותר. בדיון שנערך כמה ימים לאחר ההחלטה לבטל את הסדר החוב בין בנק לאומי לאי.די.בי לא נוכח גם אף נציג מהחברה. 

בכינוס משתתפים יו"ר רשות ניירות ערך שמואל האוזר, מנכ"ל איגוד הבנקים משה פרל והמפקח על הבנקים דודו זקן. במהלך הדיון הסביר האוזר כי לסקטור העסקי בישראל יש חוב של 750 מיליארד שקל, מתוכו פחות מ-300 מיליארד שקל הם חוב סחיר שניתנו לחברות הציבוריות באמצעות הנפקת אג"ח. לדברי האוזר, מאז פרוץ המשבר הכלכלי טיפלה הרשות ב-120 הסדרי חוב של החברות הציבוריות. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

על פי זקן, סך האשראי שנותנת המערכת הבנקאית עומד על 860 מיליארד שקל. 415 מיליאד שקל ניתנים למגזר העסקי, 360 מיליארד שקל ניתנים למשקי בית, בהם 240 למשכנתאות. כ-48% מהאשראי ניתן למגזר העסקי, כ-42% ניתן למשקי בית, וכ-10% ללווים בחו"ל.

הוא הוסיף כי "הנחת היסוד היא שהלוואות צריך להחזיר עד השקל האחרון, ולהחזירן במועד ועל פי התנאים שסוכמו בין הלווה לבין המלווה – זו איננה שאלה פתוחה, אלא אבן בסיס עליו מושתת כל משק הכלכלי ופיננסי", אך ציין גם כי "עצם ההגעה להסדר חוב הינה תהליך לגיטימי, וחלק מניהול סיכוני אשראי תקין, הן במערכת הבנקאית והן במערכת החוץ בנקאית".


זקן | צילום: יח"צ

בסוף השבוע הודיע בנק לאומי כי הוא מבטל את הסדר החוב עם חברת אי.די.בי במסגרתו היה אמור להימחק לדנקנר חוב של 150 מיליון שקל. הסיבה לביטול לטענת הבנק היא הסבירות כי העסקה של אי.די.בי עם איש העסקים אדוארדו אלשטיין במסגרתה הוא אמור להשקיע בחברה, לא ייצא לפועל. 

בתחילת השבוע הודיעה אי.די.בי כי דנקנר יקיים בימים הקרובים פגישות עם נציגיו של אלשטיין והתחייבה כי ההצדדים קרובים להבנות. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן