Forbes Israel Logo

המצוד בבוסטון: המחבלים – אחים מוסלמים שהיגרו מצ'צ'ניה

הפיגוע בבוסטון: אחד משני החשודים בביצוע הפיגוע במרתון בוסטון, בו נהרגו שלושה אנשים ונפצעו למעלה מ-180, נהרג והחשוד הנוסף נמלט במהלך מרדף וקרב יריות שהתרחשו היום (ו') בעיר אחרי ששוטר נורה למוות בקמפוס המכון הטכנולוגי (MIT), כך מדווחים כלי התקשורת בארה"ב.

בעוד הדרמה בעיר נמשכת כבר שעות ארוכות, הערפל מתחיל להתבהר סביב זהותם של השניים. הרשויות בארה"ב מסרו כי מדובר בג'וחאר וטמרלן צארנייב, אחים מוסלמים בני 19 ו-26 ממוצא צ'צ'ני. על פי ההערכות, הם ברחו ממולדתם בזמן המלחמה בין צ'צ'ניה ורוסיה לקזחסטן, משם היגרו לארה"ב.

רכב שטח מחורר מכדורים נמצא לפני אחד הבתים בשכונת ווטרטאון, שם המשטרה מחפשת מאז הלילה אחר החשודים בהנחת הפצצות במרתון בוסטון. חשוד אחד, טמרלן צארנייב (26) נהרג במהלך חילופי האש עם השוטרים בשכונה, החשוד הנוסף, אחיו הצעיר ג'וחאר צארנייב (19) נמלט מהמקום ברכב והמשטרה עדיין מחפשת אחריו.

הבית אותו מקיפה המשטרה הוא ככל הנראה הבית בו התגוררו שני האחים. מהבית נשמעו מספר פיצוצים והמשטרה פינתה חלק מתושבי הרחובות הסמוכים מביתם. מכונית נוספת מסוג הונדה נמצאה באיזור בוסטון על ידי משטרת קונטיקט וייתכן וגם בה יש חשוד הקשור לאירוע. על המכונית הייתה לוחית רישוי של מדינת מסצ'וסטס. 


התמונה הברורה ביותר של החשוד שפורסמה | צילום: אתר ה-FBI

דודם של החשודים רוסלאן אמר היום, "זו תקרית נוראית. הם גדלו בקירגיזסטן ונמצאים בארה"ב כשבע-שמונה, אני בארה"ב כעשר שנים. היו לנו כמה בעיות במשפחה והיום ההורים שלהם התקשרו וביקשו שאסלח להם. האימא התקשרה אליי ואמרה לי שטמרלן נהרג. אני מצטער מאוד אם הם עשו את זה, זה משוגע, כשראיתי את זה בחדשות לא האמנתי מי יכול לעשות את זה".

מורה לשעבר בבית הספר של ג'וחאר צרנאייב, שהכיר אותו היטב, וגם גר בשכנות לאחים אמר ל-CNN כי הוא לא מאמין שבאופיו של הבחור לבצע את הדבר הזה. "דיברנו על תקופת המלחמה בצ'צ'ניה, הוא סיפר לי איך הוא שרד. הוא אמר שהוא שמח להיות בארה"ב ושמח להיות בבית הספר הזה, הוא פשוט היה ממש ממש מקסים. אני לא מנסה לגונן עליו או להסתיר משהו אבל הוא פשוט היה מקסים, וחברותי. הוא מעולם לא עשה בעיות בבית הספר. פגשתי אותו לא מזמן כשהוא בחופשה מהלימודים, ממש בשנה האחרונה".

אריק משדו, מכר של ג'וחאר מימיהם המשותפים כתלמידי תיכון, שוחח עם רשת CNN ואמר:"למדתי בתיכון עם ג'והאר, הכרתי אותו בשם הזה. הוא עבד בהרווארד כמציל, הוא הלך ללמוד באוניברסיטה. יצאנו לבלות ביחד, כל חברי הילדות שלי בהלם ממה שקרה. הוא לא הראה שום סימנים מיליטנטים בתיכון. לחשוב שהוא מסוגל לבצע מעשים כאלה זה בלתי נתפס". 

עוד על פי הרשויות, טמרלן היה סטודנט להנדסה במכללה קהילתית בבוסטון, והוא ואחיו שהו בארה"ב כמה שנים. נבדקת אפשרות שהאחים עברו הכשרה צבאית כלשהי לפני שהיגרו למדינה, והסוכנות לביטחון לאומי סבורה כי השניים ביצעו את המתקפות בשל השתייכותם לזרמים קיצוניים באיסלאם.

ג'וחאר וטמרלן צארנייב, שני החשודים בפיגוע במרתון בבוסטון | צילום: רויטרס

אחרי אירוע הירי ב-MIT מוקדם יותר, הגיבו עשרו שוטרים לדיווח על גניבת רכב לא רחוק מהמוסד האקדמי. הם רדפו אחרי החשודים בירי ב-MIT שגנבו את הרכב באיומי אקדח. על פי חלק מהדיווחים, נהג הרכב הוחזק כבן ערובה במשך כחצי שעה לפני ששוחרר.

במהלך המרדף זרקו החשודים מטעני נפץ לעבר השוטרים בניסיון לחמוק מהם, אולם כוחות המשטרה הצליחו לכתר את השניים באחד הרחובות, שם התפתח קרב יריות עימם במהלכו נורה החשוד שהוגדר כ"חשוד מספר 1". הוא פונה לבי"ח שם מת מפצעיו.

תושבים באזור ווטרטאון העידו כי שמעו ירי ופיצוצים בסביבות השעה 1 בלילה (8:00 שעון ישראל). רשת CNN דיווחה כי כ-9,000 שוטרים ואנשי FBI נמצאים בשכונה, מלווים במסוקים ובעשרות ניידות, ועורכים חיפוש מבית לבית אחר החשוד. המשטרה ביקשה מהאזרחים להישאר בבתים ולנעול את הדלתות. "אנחנו מאמינים שמדובר בטרוריסט", אמרו במשטרת בוסטון על החשוד שנמלט. "אנחנו מאמינים שמדובר באדם שהגיע לכאן כדי להרוג אנשים".

החשוד שנהרג לבש חגורת נפץ, ובמשטרה חוששים כי גם החשוד שנמלט מחזיק על גופו חומרי נפץ ולכן הזהירו את הציבור וביקשו מהאזרחים שלא להתקרב אליו אם יראו אותו, אלא לקרוא מייד לכוחות הביטחון. תנועת התחבורה הציבורית באזור הופסקה וגם המרחב האווירי נסגר.

החשוד שעל פי ההערכות נמלט מזירת האירוע. צילום: רויטרס

חוקרי ה-FBI שחררו במהלך הלילה (בין חמישי לשישי) תמונות ו-וידאו של שני החשודים בביצוע הפיגוע במרתון בוסטון ביום שלישי, וביקשו מהציבור לסייע בזיהוי השניים שנראים נושאים תיקי גב וחובשים כובעי בייסבול כשהם מסתובבים בין האנשים בקהל דקות לפני הפיצוץ. 

כאמור, על פי המשטרה "חשוד מספר 2", שבתמונות ששחרר ה-FBI נראה חובש כובע מצחייה שחור, נהרג, ו"חשוד מספר 1", שבתמונות נראה חובש כובע מצחייה לבן, נמלט ומתקיים אחריו מצוד.

סרטון באורך 30 שניות מראה את שני האנשים, הידועים רק כחשוד מספר אחד וחשוד מספר 2, הולכים סמוך זה לזה דרך הקהל כשאחד חובש כובע מצחייה לבן והשני חובש כובע מצחייה שחור ומרכיב משקפי שמש.

"חשוד מספר 2 הניח תרמיל גב במקום בו התרחש הפיצוץ השני", אמר ריצ'רד דלורייה, סוכן ה-FBI שהופקד על החקירה, אולם התמונה הזו לא שוחררה לציבור. ה-FBI קיבל כמות גבוהה של שיחות טלפון והודעות באינטרנט אחרי שחרור התמונות.

שוטרים בשכונת ווטרטאון בבוסטון, היום | צילום: רויטרס

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.