Forbes Israel Logo

המצוק הפיסקלי עוד כאן: "ארצות הברית מכורה להוצאות ציבוריות"

המצוק הפיסקלי הבא? נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, שב היום מחופשתו בהוואי וצפוי להכנס לקרב הבא מול הרפובליקנים – הקרב על תקרת החוב של המדינה. הדמוקרטים דורשים העלאת התקרה בעוד הרפובליקנים קוראים לקיצוצים בהוצאות הציבוריות.

מנהיג המיעוט בסנאט, מיטש מק'קונל שלל מוקדם יותר היום את העלאה נוספת של שיעור המס על בעלי ההכנסה הגבוהה בארצות הברית כחלק מההסכם למניעת הצוק הפיסקלי והדגיש כי עתה ההתמקדות היא על הקיצוצים שצריכים להעשות בהוצאות הציבוריות.

"נושא המיסים תם ונשלם והוא מאחורינו" אמר הבוקר מק'קונל בראיון לABC's.
"עכשיו השאלה היא מה תעשה ארצות הברית בנוגע לבעיה הכי גדולה שלה שמאיימת על המדינה שלנו ועל עתידינו – המדינה שלנו מכורה להוצאות ציבוריות".

צוק פיסקלי נוסף במרץ | צילום: רויטרס

בתוכנית הבוקר פרס מק'קונל את עמדתו באשר למלחמה הקרבה על העלאת תקרת החוב של הגרעון הממשלתי שצפויה להגיע לשיאו במרץ הקרוב, שלושה חודשים בלבד לאחר שהנפילה הראשונה מהצוק נמנעה ברגע האחרון.

תקרת החוב היא הגבול העליון של החוב הלאומי והמשמעות היא שאם ארה"ב עוברת אותה מבלי למצוא פתרון תקציבי לשבירת התיקרה, היא תכנס באופן אוטומטי לחדלות פירעון, וכאשר מדובר בכלכלה הגדולה בעולם – מדובר במצב מסוכן מאוד. תקרת החוב עומדת כיום על 16.4 טריליון דולר – רק מעט מעל שיעור החוב בפועל, העומד על 16.3 טריליון דולר.

הרפובליקנים רוצים קיצוצים משמעותיים בתוכניות הממשלתיות כגון רפורמת הבריאות של אובמה וכמו כן גם בתוכנית הפנסיה. הנשיא ברק אובמה אמר כי לא ינהל משא ומתן על תקרת החוב וטען כי הקונגרס צריך לשלם את החשבונות שהוא עצמו אישר.

מק'קונל הוסיף כי על הבית הלבן לעבוד בשיתוף עם הקונגרס לפני שהצוק החדש של מרץ יגיע וההלאות הציבוריות יעברו את הרף בו עוד ניתן להחזיר אותן.

מק'קונל היה זה שרקם את העסקה עם סגן הנשיא ג'ו ביידן – עסקה שמנעה ממש ברגע האחרון את נפילת הכלכלה הגדולה ביותר בעולם מהצוק והייתה מכניסה את שוקי העולם לסחרור.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.