Forbes Israel Logo

המשבר באירופה משך את הבורסה לירידות; מלאנוקס עלתה ב-5.8%

יום המסחר המקוצר האחרון לשבוע זה בבורסה ננעל בירידות על רקע החרפת המשבר בגוש היורו. בקפריסין נפתחו הבוקר הבנקים במדינה בפני תורות ארוכים של אזרחים, לאחר שאתמול קבעה הממשלה שורה של הגבלות על פידיון חסכונות, שימוש באשראי והוצאת כסף לחו"ל. 

ת"א 25 נחלש ב-0.5% ובסיכום חודשי עלה ב-1.3%, ת"א 100 איבד גם הוא 0.5% מערכו, ובסיכום חודשי התחזק ב-0.8%. מניות הבנקים נחלשו ב-0.8% ובסיכום חודשי נחלשו ב-1.9%, מדד הנפט והגז השיל 0.9% על רקע ההודעה כי ההזרמה ממאגר תמר תחל בסוף השבוע, ומדד הנדל"ן נחלש ב-1.5%. בגיזרת המניות העולות זינקה מלאנוקס ב-5.8%, ד"ש אייפקס עלתה ב-10% ורמי לוי הוסיפה 1.5% לערכה.

נמשכת הסערה באי השכן: על פי הנחיות החדשות של הממשלה הקפריסאית, מוגבלים סכומי הפדיון המוקדם של חסכונות הבנקים וכן מוטלת הגבלה על סכומים אותם ניתן יהיה להוציא מחוץ לגבולות האי. בנוסף הטילה הממשלה הגבלה גם על פדיון מוקדם של המחאות.

על פי ההנחיות החדשות, שנועדו להגן על המערכת הבנקאית באי מקריסה, יוכלו בעלי עסקים במדינה לחרוג מן המגבלות רק לאחר הצגת מסמכים מתאימים לרשויות. בנוסף, הוגבל גם השימוש בכרטיסי אשראי מחוץ לקפריסין. כל אזרח קפריסאי שייסע לחו"ל יוכל לקחת עימו רק 3,000 יורו.


צילום: אהוד כהנים

מניות הגז והנפט עמדו היום במוקד לאחר שאתמול פורסם כי צינור הגז הטבעי ממאגר תמר יתחיל לזרום, על פי הציפיות, בסוף השבוע הקרוב, אולם היום עידכנה נובל אנרג'י את המשקיעים כי ההזרמה נדחתה ליום שני. בפעולות הקידוח שותפות נובל אנרג'י, ישראמקו (שירדה היום ב-2.7%), אבנר חיפושי נפט (אשר נחלשה ב-1.7%), דלק קידוחים (2.2%-) ודור חיפושי גז.

אתמול העלה בנק HSCB את תחזית הצמיחה שלו למשק הישראלי ב-2013 ל-3.3%, ביחס ל-2.9% שחזה קודם לכן. הסיבה המרכזית להעלאת התחזית, ציין הבנק, היא הזרמת הגז מתמר. "לגז הטבעי תהיה השפעה משמעותית על הצמיחה של המשק הישראלי השנה", כותב הכלכלן הראשי של הבנק, סטיבן קינג. "הפקת הגז הטבעי צפויה לתרום קרוב ל-1% לתמ"ג בשנה כולה. הצמיחה של המשק הישראלי בנטרול השפעת הגז הטבעי תסתכם ב-2.6% בלבד".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.