Forbes Israel Logo

המשימה הבאה של טראמפ: החלפת הנפט באתנול

במסיבת עיתונאים שנערכה בשבוע שעבר במדינת איווה שבארצות הברית, אמר הנשיא טראמפ, כי יתמוך בתוכנית לשילוב 15% אתנול בתערובות הדלק המסופקות בארה"ב. נראה כי המהלך עדיין לא בשל, אך הוא כבר עורר וויכוח סוער בין התומכים במהלך לבין המתנגדים לו.

את האתנול ניתן להפיק מצמחים שונים, ביניהם גם צמח התירס, ועל כן ייצור תערובת דלק עם אתנול הופכת את הדלק ל"ירוק" יותר ונמנעת משימוש במשאבים מתכלים, כדוגמת נפט ופחם.

דונלד טראמפ | צילום: Shutterstock

טראמפ, שעמדותיו כלפי הדלק המעורב באתנול השתנו במהלך השנים, הודיע על תמיכתו בשילוב האתנול דווקא במדינת איווה, שכחצי מיבול התירס שלה מיועד לייצור האתנול. יש הרואים בתמיכתו של הנשיא (שלא ממש ידוע בדאגתו לנושאים סביבתיים) מהלך פוליטי, מעין תמריץ לחקלאי האזור שנפגעו מתעריפי המסחר של הממשל.

היזמים, שמעוניינים לשלב את האתנול בתערובת הדלקים, תולים כמה יתרונות בתערובת הירוקה. לטענתם, שילוב שכזה משפר את הביטחון האנרגטי של אמריקה, שכן היא פחות תלויה ביבוא נפט ממדינות אחרות (על אף שתלות זו ירדה גם כך באופן ניכר בשנים האחרונות). כמו כן, ישנם יתרונות סביבתיים בתערובת שכזאת, ובראשם הפחתת פליטת הפחמן הדו-חמצני לאוויר.

אך בפועל ניתן להפריך את טענותיהם בקלות. תרומתו של אתנול להפחתת גזי החממה היא מזערית ויקרה. ייצור של אתנול דורש כמות משמעותית של אנרגיה שכן גידול מוגבר של תירס (המשמש כחומר גלם לייצור אתנול) רק מגבירה את פליטת גזי החממה. כמו כן, נראה שבכמויות אותן ניתן לייצר היום, אין אפשרות לייצר יכולת אספקה סדירה של אתנול לתעשיית הדלק. העיצומים החדשים נגד איראן בדבר ייצוא הנפט עלולות להפחית את כמות חביות הנפט בעולם, אך נראה שיצרני האתנול לא יצליחו לגשר על הפער שיווצר.

מקדמי שילוב האתנול גם מנסים להסתיר את העובדה כי תערובת האתנול יכולה לפגוע במנועים קטנים. בצירוף מקרים מוזר, אני ביליתי את אחר הצהריים אתמול בפירוק המאייד של מכסחת הדשא, בשל בעיה שנגרמה כתוצאה משימוש בדלק המעורב עם אתנול. יצרן אחד ממכסחות הדשא אפילו מזהיר מפני שימוש בדלק המהול ב-15% אתנול ואפילו מזהיר כי דלק המהול ב-10% אתנול עלול לספוג מים מן האטמוספירה וכך עלולה להיווצר קורוזיה ברכיבי מערכת הדלק של מכסחת הדשא.

נראה כי יותר מאשר הנסיון למנוע פגיעה באיכות הסביבה, מהווה הדלק הביולוגי כר פורה לניגוחים פוליטיים. ובעוד שנשמע דעות שונות בעד או נגד השימוש באתנול, יהיו מי שיגזרו את הרווח הפוליטי מכל החלטה הנוגעת לעתידו של הכדור עליו אנו חיים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.