חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

הן דווקא מצפות להסכם: חברות הרכב המערביות מתכננות הסתערות על השוק האיראני

ההסכם המדובר כל כך בין איראן לבין המעצמות אמנם עדיין דרוש את אישור הקונגרס האמריקאי, אך בהנחה שאכן יאושר הוא צפוי להביא כבר בעתיד הקרוב להסרת הסנקציות הכלכליות מעל המדינה לאחר שנים בהן נאסר עליה לנהל מגעים עסקיים עם מדינות המערב. אך בעוד בישראל ובקונגרס עדיין דנים בהשלכות הביטחוניות והמדיניות של ההסכם המתגבש, גורמים עסקיים פרטיים באיראן ומחוצה לה כבר ממתינים לרגע בו יאושר להם לשוב לנהל קשרים ביניהם – ולבסס מחדש את יחסי המסחר שבין איראן לבין כמה מהחברות המערביות בגדולות בעולם.

ואותן חברות, מסתבר, ממתינות לרגע הזה לא פחות מאשר האיראנים. השוק האיראני נחשב לשוק מוצלח במיוחד עבור החברות המערביות – הן בזכות גודלו המרשים והן בזכות ה"צימאון" של התושבים למוצרים המערביים, אשר נמנעו מהם במהלך השנים האחרונות. בנוסף, החברות המערביות נאלצו לראות בשנים האחרונות כיצד חברות ענק מסין התעלמו מהסנקציות המדוברות, והפכו את חזרתן לשוק האיראני קשה הרבה יותר.

צילום: thinkstockphotos

מבין התעשיות השונות אשר ממתינות לאישורו הרשמי של ההסכם ולרגע בו יאושר להן לשוב ולפעול בשוק האיראני ניתן למנות חברות אנרגיה מובילות, חברת קמעונאיות אשר לוטשות עיניים אל עבר מעמד הביניים האיראני ואפילו חברות תעופה, להן יתיר ההסכם החדש לסחור עם גורמי התעשייה האזרחית באיראן (אשר נחשבת למיושנת ו"צמאה" במיוחד לטכנולוגיות חדשות ולחלקי החילוף האמריקאיים). אך נדמה כי התעשייה המשמעותית ביותר אשר ממתינה לאישור ההסכם היא תעשיית הרכב – שם החברות המובילות במערב מאמינות כי ביכולתן לשוב ולבסס את מעמדן באחד השוקים המבטיחים בעולם בשנים הקרובות.

הנה כמה עובדות בסיסיות על שוק הרכב האיראני, והפוטנציאל אשר הוא מגלם עבור החברות המערביות הגדולות: במהלך שנת 2014 לבדה, נמכרו באיראן למעלה מ-985,000 רכבים חדשים; הממשלה האיראנית אישרה תוכנית "גריטת רכבים לאומית" אשר אמורה להביא לגריטת מאות אלפי רכבים ישנים ברחבי המדינה, אשר יפנו את מקומם לטובת רכבים חדשים במהלך השנים הקרובות; הממשל האיראני אישר תכנית לעידוד יבוא רכבים "ירוקים" המונעים בעזרת גז (מעניין שהתכנית מתייחסת במיוחד לרכבים המונעים באמצעות גז, למרות מחירי הדלק הזולים במדינה), והוריד את שיעור המס על ייבוא רכבים אלו ל-4% בלבד. בסך הכל איראן היא צרכנית הרכבים הפרטיים הגדולה במזרח התיכון, ומהווה כשליש מהשוק הגרמני, אשר נחשב לאחד הגדולים בעולם. תוסיפו לכך את הצפי לגדילת מעמד הביניים במדינה והמשך השקעה בפיתוח תשתיות, ותבינו למה חברות הרכב לוטשות עיניים אל עבר השוק האיראני.

אחת התופעות המעניינות אשר צמחו באיראן במהלך השנים האחרונות היא התבססותו של השוק המקומי במקרים רבים על התעשייה האיראנית עצמה – בניסיון להקל על האזרחים ולהתמודד עם איסור הסחר עם חברות המערב. התופעה הפכה בולטת במיוחד גם בשוק הרכב המדובר – כשמותגי רכבים איראניים דוגמת חברות IKCO או SAIPA הפכו פופולריות במיוחד בשנים האחרונות.

אך גם החרות המקומיות לא יכלו להתמודד לבדן עם החלל אשר הותירו החברות המערביות עם עזיבתן את המדינה. את אותו הוואקום מיהרו למלא גם הפעם החברות הסיניות, כשמותגי הרכב Chery, Lifan ו-Changan ביססו במהרה את מעמדן ומכרו מאות אלפי רכבים במהלך השנה החולפת לבדה. לאחר שהחברות המקומיות והסיניות ביססו את מעמדן בשוק, חזרתן של חברות הרכב המערביות צפויה להיות קשה הרבה יותר.

צילום: thinkstockphotos

למזלן של החברות המערביות, מומחים מעריכים כי קהל הצרכנים האיראני מנה אט אט את העדפותיו – ובכך, מאפשר לחברות המערביות לשוב ולמתג את עצמן כמובילות בשוק. מומחים במדינה מסבירים כי עד לאחרונה, סוג הרכבים המועדף על הצרכן האיראני היה רכבים משפחתיים גדולים, אשר התאימו במיוחד לנסיעות בין עירוניות ארוכות. אך בשנים האחרונות יותר ויותר איראנים עזבו את הכפרים המרוחקים והתקבצו בערים הגדולות. ביחד עם עליית מעמד הביניים הצעיר, מומחים רבים מעריכים כי דווקא מכוניות המיני (הנפוצות בערים הגדולות ברחבי העולם) צפויות להפוך ללהיט הגדול הבא באיראן. כך, לפי דו"ח של חברת המחקר Frost & Sullivan האמריקאית, מספר רכבי המיני במדינה צפוי להגיע לרבע מיליון עד שנת 2,022. שוק הרכבים הפרטיים במדינה, אגב, צפוי להכפיל עצמו על פי הדו"ח בתקופה זו.

בחברות הרכב המערביות, כאמור, מקווים מאוד להצליח להשתחל גם כן למסיבת המכירות אשר צפויה להתקיים באיראן בשנים הקרובות, אך זה לא צפוי להיות קל. יד ביד, גורמים שונים מעלים את השאלה הבלתי נמנעת באשר לאינטרסים הסמויים בבסיס ההסכם המדובר, אך כמובן שמדובר בספקולציות ותו לא. אך לקראת ההצבעה בקונגרס על ההסכם השנוי במחלוקת, חשוב לזכור כי תמיד יש מי שמרוויח מכל מהלך או החלטה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן