Forbes Israel Logo

"הנדידה האנושית הגדולה בעולם": מדוע מיליוני סינים נסעו השבוע ליפן, ומה הקשר לאסלות אלקטרוניות?

לא נושאי החוץ והמדיניות, הביטחון או הצמיחה במשק העסיקו את עיתון ה"גלובל טיימס" הסיני, אשר נחשב לשופרה של המפלגה הקומוניסטית השולטת במדינה. במקום כל אלו, העיתון בעל תפוצת הענק עסק בימים האחרונים בנושא ביזארי במיוחד: אסלות. וליתר דיוק: אסלות טכנולוגיות מתקדמות אשר מיוצרות ביפן, ואשר הביאו מיליוני אזרחים סינים לחצות את הגבול למדינה השכנה ולרכוש את האסלות המתקדמות, אשר כמעט ואינן זמינות במולדתם.

"אסלות מתקדמות ברמה עולמית הן לא מוצר אשר היצרנים הסינים נלהבים לייצר", נכתב בעיתון הגדול בסין. העיסוק בתחום האסלות אמנם נשמע ביזארי, אך הוא נתפס על ידי הסינים ברצינות תהומית, ולא בכדי: האסלות המתקדמות הן רק חזות התופעה, אשר הביאה בפעם הראשונה לכך שמרבית אזרחי סין אשר יצאו לנופש במהלך חופשת ראש השנה הסיני אשר צוינה השבוע העדיפו לצאת אל מחוץ לגבולות המדינה. ואותם תיירים השאירו אחריהם גם כסף. הרבה מאוד כסף.

צילום: thinkstockphotos

חופשת ראש השנה אשר צוין בסין במהלך השבוע החולף נמשכת שבוע שלם, ובאופן מסורתי רבים מאזרחי המדינה (המסוגלים לכך) יוצאים לחופשות בנות מספר ימים. ואם יש דבר שהסינים אוהבים לעשות בחופשה, זה לקנות – והרבה. במהלך חופשת החג האחרונה נרשמה עלייה של 11% במכירות הסחורות לעומת השנה החולפת, כך על פי נתונים שפרסם משרד המסחר הסיני. אך בנוסף לנתון המעודד פורסמו גם נתונים אשר מדאיגים את ראשי המשק הסיני, ומעידים על כך שהרבה כסף מוצא את דרכו אל מחוץ למדינה, דווקא אל עבר יפן השכנה.

עוד לפני שנגיע לנתונים הפיננסיים, מעניין לבחון את הנתונים שפרסם משרד התיירות הסיני, לפיהם לא פחות מ-5.19 מיליון אזרחי סין טיילו אל מחוץ לגבולות המדינה במהלך השבוע החולף, כשרובם בחרו ביפן כיעד הביקור. גם הנתון הזה צמח משמעותית ביחס לשנה שעברה, ועלה בכ-10%. אך הנתון המעניין במיוחד הוא זה המעיד כי 60% מהסינים אשר יצאו לחופשה במהלך ראש השנה הסיני בחרו לעשות זאת מחוץ לארצם: בפעם הראשונה אי פעם, תיירות החוץ עקפה את תיירות הפנים במדינה – והביאה מיליוני תיירים סינים לרחבי העולם, ולמדינות השכנות במיוחד. ב"אקדמיה הסינית לתיירות" כבר כינו את התופעה "הנדידה האנושית הגדולה בעולם", והתייחסו למיליוני בני האדם אשר עשו את דרכם אל מעבר לגבולות המדינה במהלך השבוע החולף.

אז מה גרם לאזרחים הסינים לצאת את גבולות ארצם במספרים כה גדולים? פעם נוספת, התשובה היא בעיקר קניות. אזרחי סין (ובמיוחד העשירים בהם) אוהבים לקנות מוצרי צריכה, בכך אין כל חדש. אך בסין, מסתבר, רבים ממוצרי הצריכה היוקרתיים חסרים בחנויות או נמכרים במחיר גבוה במיוחד. את המוצרים בעלי האיכות הגבוהה באמת, מספרים מומחים, מוצאים הסינים רק מעבר לגבול. על פי הערכות גורמים רשמיים בסין, סכום הכסף הכולל אשר שילמו התיירים הסינים ביפן נע בין 941 ל-959 מיליון דולר בשבוע האחרון בלבד. כעת, ברור מדוע הסוגיה מעסיקה את גורמי הממשל הסיני באופן נרחב כל כך.

אז מה רוכשים אותם תיירים פזרנים מעבר לגבול? שוב, נראה כי בעיקר מוצרים באיכות ייצור גבוהה. המשק הסיני מוצף במגוון אדיר של מוצרי צריכה שונים, אך מרביתם המוחלטת של מוצרים אלו היא באיכות ירודה. פריטים אלקטרוניים, מוצרי יוקרה ביגוד, ושאר מוצרים אשר פונים לבעלי הממון – אינם נפוצים ברבים ממרכזי הקניות הסינים.

וכך, מדווחות רשתות השיווק היפניות על זינוק חסר תקדים במכירות במהלך השבוע החולף. עיקר הגידול נרשם במוצרי האלקטרוניקה (סירי האורז היו לאחד המוצרים הפופולריים ביותר), כשפריט אחד תפס את תשומת ליבה של התקשורת המקומית: האסלות החכמות. מדובר באסלות בעלות מגוון שכלולים אלקטרוניים דוגמת הדחה אוטומטית, שטיפת המשתמש באמצעות זרמי מים, ואפילו שקעים מיוחדים להטענת מכשירים ניידים.

התיירים הסינים אוהבים לקנות – והרבה | צילום: thinkstockphotos

אך האסלות המתקדמות לכשעצמן אינן הפתעה גדולה, שכן מהנדסים יפניים הם אלו שהגו את הרעיון והם אלו אשר מקדמים אותו מאז. מה שמפתיע הרבה יותר היא העובדה שהתיירים הסינים הירבו לרכוש גם מוצרים דוגמת סכינים ואביזרי מטבח, בגדים ושאר מוצרי צריכה – אפילו כאלה אשר יוצרו בסין. אותם מוצרים אמנם נמכרים במחיר זול יותר ביפן, אך נראה כי הגורם המשמעותי ביותר הוא האיכות: הספקים היפנים מעמידים "תו תקן" אשר מבטיח איכות גבוהה במיוחד, בעוד מרבית מרכזי הקניות בסין מוצפים במוצרים באיכות ייצור עלובה. והצרכנים הסינים מצביעים ברגליים.

וכך, ראש השנה הסיני החולף הפך לנקודת ציון משמעותית בכלכלה הסינית, כשלראשונה העדיפו מרבית התיירים לצאת מהמדינה. הסיבה העיקרית לכך, ככל הנראה, היא מוצרי הצריכה השונים ואיכות הייצור אשר מובטחת להם מעבר לגבול. האסלות היפניות הן רק קצה הקרחון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.