Forbes Israel Logo

הנובל של צוקרברג וברין: יחלקו פרס של 3 מיליון דולר על הישגים פורצי דרך בתחום המתמטיקה

המתמטיקאים סוף סוף מקבלים את הכבוד המגיע להם וזוכים לפרס מקביל לפרס הנובל המוענק בכל שנה לחבריהם בעולם המדעים. אות הכבוד הנקרא "פרס פריצת הדרך במתמטיקה", אף מעניק לזוכים בכל שנה פרס כספי גבוה מזה לו זוכים חתני הנובל הוותיק.

השנה הוכרזו חמשת הזוכים הראשנים בפרס שהוקם על ידי שורה של דמויות בולטות בעולם הטכנולוגי והעסקי כמו מרק צוקרמן, סרגיי ברין, וג'ק מה מעליבאבא יחד עם נשותיהם. הזוכים יקבלו כל אחד 3 מיליון דולר (יותר מפי 2 מסכום הנובל) והרבה יותר מ-15 אלף הדולרים שמקבלים בכל ארבע שנים זוכי פרס פילד מרשל – אות הכבוד הצנוע שבו הסתפקו המתמטיקאים עד כה.

על אף שמתמטיקאים מהווים את התשתית של כל מדע, ולעיתים מובילים את הדרך לטריטוריות אינטלקטואליות חדשות, הם אינם זוכים להכרה הראויה מהאקדמיה המלכותית השוודית למדעים, המעניקה את פרסי הנובל.


אלפרד נובל. נמנע מהכנסת המתמטיקה אל תחומי הזכייה | צילום: מתוך ויקיפדיה

הפרס הוותיק והמוכר החל בכלל ככלי לקידום תדמיתו של אלפרד נובל, ממציא הדינמיט, שכונה בעיתון צרפתי "סוחר המוות". נובל בעל האמצעים, החליט בתגובה לטהר את שמו ולהקים מוסד לחלוקת פרסים לאישים בולטים מתחומי הכימיה, הביולוגיה, הרפואה, הספרות וקידום השלום.

אחד המיתוסים מספר על כך שאשתו של נובל ניהלה רומן עם מתמטיקאי שוודי ולכן נובל נמנע מלהכניס את התחום אל מסגרת הפרס, אך סביר יותר להניח שהוא נמנע מכך מכיוון שהתעניין יותר בתחומים הפרקטיים של המדע, היוצרים בדרך כלל גם אימפקט תקשורתי רב יותר.

ואכן, אחד האתגרים הגדולים העומדים כעת מול מארגני פרס המתמטיקה הוא שיווקו אל הציבור הרחב, משימה שנראה כי יהיה מאוד לא פשוט לבצע, אם ניקח כדוגמה את אחד הזוכים – טרנס טאו מאוניברסיטת קליפורניה. טאו היה עילוי מתמטי עוד בילדותו ואף זכה לכינוי "מוצרט של המתמטיקה". הוא סיים תואר ראשון בגיל 16, קיבל דוקטורט מפרינסטון בגיל 21 והפך למרצה בגיל 24. אך אחרי כל הסיפור המעניין והמיוחד הזה, טאו קיבל את הפרס על "מספר פריצות דרך בתחום האנליזה ההרמונית, קומבינטוריקה, משוואות דיפרנציאליות מעשיות ותורת המספרים האנליטית".

ניסוחים דומים תארו גם את פועלם של מקבלי הפרסים הנוספים. ספק אם רצף המושגים המרשים הזה אומר משהו למישהו שאינו מתמטיקאי. אולי אלפרד נובל בכל זאת ידע מה הוא עושה כאשר התמקד בתחומים הפרקטיים יותר של המדע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.