Forbes Israel Logo

הסופגניה לא לבד: חמישה מאכלי חג מימי הביניים

חלק בלתי נפרד מהחגים הם המאכלים המאפיינים אותם. הכירו חמישה מאכלים מסורתיים מהעת העתיקה שיגרמו לכם להכניס את התרבות והמסורת למטבח שלכם, ולהנות מתענוגות החג עתירי הקלוריות ומצד שני להכניס את התרבות והמסורת למטבח שלכם.

1. יין מתובל "הפתעה" – הרומאים אהבו במיוחד יין ממותק בשם מולסום. לא ברור מה הופך את היין למפתיע אך ניתן להניח שזעפרן הוא לא מרכיב שהייתם מצפים למצוא ביין. היין מורכב לדבש, עלי דפנה, פלפל שחור ושומר.

2. לחם זעפרן שוודי – ישו מקבל הרבה תשומת לב במהלך השנה אבל ישנן מספר דמויות נוצריות שנחגגות במהלך חודש דצמבר. אחת מהן היא לוסיה הקדושה המעונה שה-13 בדצמבר מוקדש עבורה. לוסיה היא בתולה קדושה מהעיר הסיצילאנית סירקוזה, שנידונה ב-304 לספירה להפוך לזונה, אך כשבאו לקחת אותה לבית הבושת, הגוף שלה לא זז וכל ניסיון להזיזה נכשל עד שבסופו של דבר ערפו את ראשה. הארוחה ביום סנטה לוסיה פופולרית במיוחד בשוודיה ושם גם נודע המאכל "לחמניות סנטה לוסיה". הלחמניות, שעשויות זעפרן ומקושטות בצימוקים, מעוצבות בצורת S שמסמלת את עינה של לוסיה על מגש.

לחמניית סנטה מרייה | צילום: fotolia

3. סוכריות דבש – המוסלמים נוהגים לחגוג בחודש דצמבר או תחילת ינואר את חג המילאד אלנבי, שמנציח את לידת הנביא מוחמד ב-570 לספירה. על פי מקורות היסטוריים, בחג, שנחגג לראשונה במצרים במהלך המאה ה-11, החליף' של השושלת הפטאמית חילק לחם ונדבות לתושבים, ושחטו פרות, כבשים ועזים עבור סעודת החג. כיום, מוסלמים רבים צמים ביום החג ואז עורכים ארוחה לזכר הנביא. המאכלים משתנים ממדינה למדינה אך בדרך כלל כוללים תבשילים מבשר גמל וסוכריות דבש או סוכריות ורודות מיוחדות בצורת פרש. על פי המסורת, דבש היה הממתק האהוב על מוחמד.

4. מוסטקי – במהלך הרפובליקה, חגגו הרומאים ב-17 בדצמבר את הסטורנליה, במטרה להוקיר את האל סטורן שהיה מזוהה עם הקציר. הרומאים כל כך אהבו את החג שהחגיגות נמשכו על פני שלושה ימים, ולעתים אף יותר. אחד המאכלים שאפיינו את החג היה מוסטקי – עוגיות תירוש ענבים.

5. סופגנייה – המאכל הפופולרי ביותר בישראל בתקופה הזו של השנה הוא הסופגניות המסורתיות שאוכלים לכבוד חנוכה. גיל מרקס, היסטוריון המתמחה באוכל יהודי, מספר כי הופעתה הראשונה של הסופגנייה הייתה בפולין. "בשנת 1485 פורסם בגרמניה ספר המתכונים kuchenmeisterei. במהדורה שתורגמה לפולנית ב-1532 נכלל מתכון שנחשב אז למהפכני, התיעוד הראשון של סופגניית ריבה תחת השם "Gefüllte Krapfen".

סופגניה | צילום: Roland Zumbühl, ויקיפדיה

בעונת החגים הזו אתם יכולים להפוך את הקלוריות שלכם לקצת פחות ריקות על ידי הוספת מנת היסטוריה. מלבד היותם של המאכלים טעימים, הם מחברים אנשים ביחד ומזכירים להם את העבר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.