Forbes Israel Logo

הסכנה שבפנים: מה קורה לאיברים בגופינו כתוצאה מהשמנת יתר?

השמנה הפכה לאחת המגפות החמורות של זמננו וגורמת לשלל בעיות בריאותיות קשות. היא מתחלקת בתפיסה המודרנית לבעיות הנובעות מכובד ומשפיעות על מערכת השריר והשלד, ולבעיות הקשורות לתפקוד לקוי של תאי השומן ולהצטברות תאי שומן חולניים סביב לאיברים פנימיים, כמו לבלב, לב, כבד, כליה או בתוך השריר.

הכתבה מופיעה בגיליון הרופאים הטובים בישראל 2018

לרכישת הגיליון לחצו כאן

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

בעיות מסוג זה גוררות סיכונים בריאותיים חמורים, כגון סוכרת, כבד שומני, התקפי לב ועוד. אז מה קורה לאיברים בגופינו כתוצאה מהשמנת יתר?

עליית מסת הגוף היא תוצר ישיר של השמנה | צילום: Shutterstock

מוח – לאנשים בעלי משקל עודף עשויה להיות פגיעה בתהליכים מוחיים וביניהם השפעה מופחתת של הורמוני השובע. כמו כן, עודפי שומנים בדפנות כלי הדם עלולים לגרום לחסימה של העורקים המזרימים דם למוח, המלווה בעלייה בסיכון לשבץ מוחי.

לב – מסביב לשריר הלב ישנה רקמת שומן המזינה אותו. כל עוד היא מתפקדת, גם השריר מוזן באופן תקין. אבל ככל שהמסה והפיזור גדלים (רקמות שומן גדולות יותר), הרקמה מתחילה להרעיל את שריר הלב, שמפסיק להתכווץ בצורה יעילה, וכך נוצרת אי ספיקת לב עם תפקוד לב תקין.

כלי דם – עודף שומנים בדם – היפרליפידמיה – הוא אחד המצבים הרפואיים השכיחים הנלווים להשמנה. מדובר במצב שבו ישנן בדם רמות גבוהות של טריגליצרידים וכולסטרול – מעבר לרמה הרצויה. טריגליצרידים, מקורם בעודפים של פחמימות וסוכרים שלא נוצלו ליצירת אנרגיה, ואילו כולסטרול – מקורו הן בייצור עצמי של הגוף בכבד והן במזונות עתירי שומן. מצב של היפרליפידמיה מעלה את הסיכון לטרשת עורקים והוא החוליה המרכזית המקשרת בין השמנה למחלות לב וכלי דם.

ריאות – הצטברות של רקמת שומן מעמיסה על קיבולת הריאה ועלולה להוביל למצבים של קוצר נשימה, ולכן לאנשים בעלי משקל עודף קשה יותר לנשום באופן מהיר לאחר פעילות גופנית. השמנה גם מובילה להצטברות יתר של שומן סביב הצוואר, באופן שמצר את דרכי הנשימה וגורם לקשיים בנשימה ולהפסקות נשימה קצרות. מסיבה זו עלול להתפתח מצב של דום נשימה בשינה (Sleep Apnea).

לבלב – השמנה עשויה להוביל לעליית רמות הסוכר בדם ולהתפתחות סוכרת: שקיעת שומן בלבלב פוגעת בתאי הבטא – התאים שמפרישים אינסולין – ומונעת את הפרשתו בתגובה לעליית גלוקוז. הלבלב הופך לשומני ואינו מספק את האינסולין שהגוף צריך.

כיס מרה – השמנה היא אחד הגורמים המשמעותיים להיווצרות אבני מרה, ואנשים הסובלים מעודף משקל סובלים יותר ממחלות כיס המרה, ביניהן אבני מרה ודלקת בכיס המרה.

כליות – השמנה משפיעה על עלייה בקצב סינון הדם בכליות – היפרפילטרציה, וכן מעלה את הלחץ על קיר הגלומרולוס – פקעית הדם, רשת נימים המעבירה את הדם לסינון בכליות. השפעה זו מובילה לעלייה בסיכון לאי ספיקת כליות.

כבד – עודף שומן עלול להצטבר בתאי הכבד ולהוביל למחלת כבד שומנית שאינה אלכוהולית (NAFLD), העלולה להחמיר לתהליך דלקתי המוביל לשחמת הכבד, ובמיעוט מהמקרים לתהליכים גידוליים של הכבד.

מפרקים – עליית מסת הגוף היא תוצר ישיר של השמנה. כשעולים במשקל יתר על המידה, תאי השומן בגוף מפרישים הורמונים המכונים אדיפוקינים. לחלקם, כמו לפטין ואדיפונקטין, השפעה חיובית, אולם חלקם מעוררים דלקתיות שעלולה להוביל לאוסטיאוארטריטיס, שהיא מחלת פרקים כרונית.

נכתב בסיועו של ד"ר דרור דיקר, מנהל פנימית ד' במרכז הרב תחומי לטיפול בעודף משקל, בית חולים השרון המרכז הרפואי רבין

הכתבה מופיעה בגיליון הרופאים הטובים בישראל 2018

לרכישת הגיליון לחצו כאן

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק



 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.