Forbes Israel Logo

הסערה טרם חלפה: מה יעלה בגורלו של גוש היורו בשנת 2014?

שנת 2013 הייתה השנה הכי פחות סוערת בגוש היורו מאז שיוון חשפה את בורות הענק בספרי התקציב שלה ב-2009. הקונצנזוס הוא ששנת 2014 תהיה גם היא רגועה באותה המידה, עמדה שמחזיקים בה גם אנשים שצפו רק לפני שנה את התפוררת הגוש.

הרצון הפוליטי לשמר את מצג האחידות הצליח ונותר איתן, התחייבות הבנק האירופי המרכזי לחיזוק היורו ממשיך למנוע את הלחץ שהגיע משוק אגרות החוב, וישנו צפי מסוים לצמיחה כלכלית, גם אם קטנה. ספרד, איטליה ופורטוגל, שלושתן מתאוששות מהמשבר הכלכלי שפקד אותן, ויוון אמורה להצטרף אליהן במהלך השנה גם היא.

ועדיין, ישנן מספיק סיבות להמשיך ולשמור על זהירות:

הבחירות לאיחוד האירופי

אבטלה גבוהה, תסכול שנובע מצנע וצמיחה איטית, מספקים את הקרקע המושלמת לקבוצות שוליים לשגשג בבחירות לפרלמנט האירופי שיערכו במאי.

חלק מן המומחים צופים שקבוצה של מתנגדי גוש היורו, בכללם החזית הלאומית בצרפת, UKIP מבריטניה, Syriza מיוון ומפלגת החופשי הגרמנית (Dutch Freedom Party) עשויים לתפוס כ-20% או יותר מהמקומות. מצב כזה עשוי להפעיל לחץ על מפלגות המחנה המרכזי באיחוד לסטות מהקו האחיד בו נקטו עד עכשיו, ולאתגר את ההנחה שניתן למזג את אירופה מעבר למצב כיום.

עדיין מאוימים מבפנים | צילום: רויטרס

"זה עשוי למשוך חלק ממפלגות המרכז לעמדות יותר סקפטיות לגבי האיחוד, ובכך ולסבך גם את המינוי הצפוי של הנציבות האירופית וגם את המשימה של העברת החקיקה המשותפת הנוגעת לבנקים של האיחוד", אומרת אלאסטיר ניוטון, אנליסטית פוליטית בכירה ב- Nomura Securities.

לחץ מצד הבנקים

האמירה שהאיחוד האירופי חזר בו מתוכניתו המקורית למערכת בנקאית אחידה, בעקבות המשבר הכלכלי, אינה נכונה. הבנק המרכזי האירופי עתיד לפרסם השנה מבחני "בריאות" לבנקים הגדולים באירופה, וזאת טרם תחילת הפיקוח עליהם מצידו בחודש נובמבר.

אפקט ההפתעה בנושא הזה מוגבל, בעיקר לנוכח הצעדים שהבנקים כבר נקטו לקראת שינוי התפיסה. ועדיין, ריסון ההלוואות ישאר בתוקפו, לפחות עד שתושלמנה הבחינות – מה שיבלום בינתיים התאוששות של הכלכלה, ובמבנה הבנקאי של האיחוד, כפי שהוא עכשיו, עשוי לתרום להתפרצותו של עוד משבר כלכלי.

בית המשפט הגרמני

הסיבה המרכזית להיות מעודדים לגבי גוש היורו היא חוסר המוכנות של השווקים לבחון את רשת הביטחון של הבנק המרכזי. כל חור או בעיה קטנה יגרור שינויים בכללי המשחק בהרף עין.

בית המשפט החוקתי בגרמניה יפסוק בקרוב לגבי תוכנית רכישת אגרות החוב של הבנק המרכזי, ולגבי מנגנון ההגנה שלו על האיחוד האירופי, שטרם נעשה בו שימוש.

על פי ההיסטוריה של בית המשפט, הוא מעולם לא דחה לחלוטין כל אמצעי לטיפול במשברים, למרות שהוא כן העניק לפרלמנט הגרמני יכולות פיקוח מורחבות עליהם. אולם, אם בכל זאת ידחה בית המשפט את התוכנית, הפועלים בשוק אגרות החוב עשויים להתנפל פעם נוספת על המדינות המדשדשות, ובכך לדחוף את גוש היורו בחזרה אל תוך המשבר.
מחסור ברפורמה

הבנק המרכזי האירופי אמר בדווקנות שהוא קונה זמן למדינות לעשות סדר בבתיהן, באמצעות ריסון החוב שלהן וביצוע רפורמות הנחוצות לשגשוג במאה ה-21. המדינות במוקד הן איטליה, שכלכלתה מדשדשת כבר עשור אבל בממשלתה חסרה אחידות קואליציונית הנחוצה לצורך ביצוע רפורמות מתאימות, כמו גם צרפת, שמתנדנדת על סיפו של מיתון חדש.

"צרפת נותרה הכלכלה הגדולה היחידה באירופה שמאוימת על ידי חולות כלכליות וטרם עשתה דבר מה בנושא", כך נאמר בסקירת גוש היורו של בנק ברנברג. הנשיא פרנסואה הולנד כן הציע לחברות בארצו לשלם מיסים מופחתים אם ישכרו עוד עובדים, אבל כשהפופולריות שלו נמצאת בשפל, ספק אם נראה זינוק בתחום הזה.
העייפות ממחסור היא החזקה ביותר ביוון כמובן, המדינה שהציתה את משבר החוב באירופה.

עייפות ממחסור עשויה להביא להתעוררותן של מפלגות קיצוניות בתפיסתן | צילום: רויטרס

הקואליציה במדינה מסרבת לעודד תספורות נוספות, ותצטרך איזו שהיא הקלה בחוב כדי להחזיר את הכלכלה שלה לנתיב בר-קימא, וזאת בתקופה שהרוב הפרלמנטרי של הממשלה נשען על שלושה מושבים בלבד ומפלגת האופוזיציה המתנגדת למדיניות החילוץ, Syriza, צוברת עוד ועוד כוח בסקרים.

דפלציה

אם אכן תתרחש דפלציה, קרי ירידה מתמדת במחירים המלווה בהאטה כלכלית – וזה אם גדול – זה יציב את האיום הגדול מכולם, עם נבואת זעם בסגנון העשור האבוד של יפן, מה שיקשה, כמובן, עוד יותר על החזרת החוב הלאומי.

צניחה באינפלציה של גוש היורו, לרמה של 0.7 בלבד, אמנם הניעה את הבנק המרכזי להוריד את שער הריבית בנובמבר, אבל רבים מחברי הבנק מתנגדים בחריפות לטכניקת הדפסת הכסף שלבסוף הפיחה חיים בכלכלה היפנית.

"אנחנו חייבים לדאוג שהאינפלציה לא תתקע מתחת ל1% ותתקרב לאזור הסכנה", אמר בשבוע שעבר יו"ר הבנק האירופי המרכזי, מריו דראגי. אפילו אם לא תתרחש דפלציה, כל מעידה בחיתוך החוב או ברפורמות המונהגות, עשויה לגרור תגובה של הבנק המרכזי.

ההיסטוריה של משבר גוש היורו מראה שבזמן שקובעי המדיניות מאבדים את חוש הדחיפות והלחץ מתמתן, הם ממהרים לחזק את ההגנות שלהם, ועשו זאת עד כה בדיוק בזמנים המתאימים לכך.

"2014 הולכת להיות הרבה יותר מאתגרת ומסוכנת מ-2013 עבור השווקים הפיננסיים של גוש היורו", אמר ראסל ג'ונס, כלכלן בכיר ב- Llewellyn Consulting שבלונדון, אבל "התחזיות על קיצו המתקרב ובא של גוש היורו הוכחו כשגויות פעם אחר פעם".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.