חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

הספר היקר בעולם: ספרון תהילים של המתיישבים הראשונים באמריקה נמכר ב-14 מיליון דולר

לכנסיית "הדרום הישן" בבוסטון יש מיליון סיבות להודות בחג ההודיה הזה, לאחר שהעתק של ספר נדיר שהיה ברשותה נמכר לפני מספר ימים במכירה פומבית תמורת 14.2 מיליון דולר, מה שהופך אותו לספר שנמכר במחיר הגבוה ביותר אי פעם.

ספר התהילים "The Bay Plasem" עקף בכך את השיאן הקודם "ציפורי אמריקה" של ג'ון ג'יימס אאודובון, שנמכר ב-2010 תמורת 11.5 מיליון דולר.

לכנסיה ההיסטורית, דרך אגב, שמחזיקה בספר החל מ-1720,יש סיבות נוספות לגאווה: בנג'מין פרנקלין הוטבל בה והיא גם אירחה את הפגישה המכרעת שהובילה לאירוע מסיבת התה של בוסטון.

14.2 מיליון דולר. ספרון התהילים היקר בעולם | צילום: מתוך יוטיוב

המהדורה הראשונה של הספר הודפסה ב-700 עותקים במסצ'וסטס בשנת 1640. רק 11 מהם שרדו וכעת הם מוחזקים אוספים עתיקים בחוף המזרחי, כולל בספריית הקונגרס ובספריות ייל והרווארד.

על אף ערכו האדיר, הספר הוא למעשה ספרון זעיר בגודל 18 על 12 סמטימטר, אך ספר התהילים העתיק חשוב במיוחד מאחר שהוא נחשב לספר הראשון שנכתב והודפס בעולם החדש, כלומר באמריקה. "הטקסט היה חשוב מפני שהוא היה תרגום חדש מהמקור בעברית", אומרת סלבי קיפר, מומחית לפרויקטים מיוחדים של סוטביי, חברה בין לאומית העוסקת בקנייה ומכירה של חפצי אומנות שונים. "ספרי תהילים אחרים קיימים אך רבים מהם הם פרפרזה על התרגומים האנגליים. התרגום מעברית ויצירת הגרסה החדשה המודפסת, היה הישג מרשים של המתיישבים הראשונים, שני עשורים בלבד לאחר שהגיעו לאיזור פליימוט רוק".

הספר הראשון שהודפס באמריקה | צילום: מתוך יוטיוב

הקונה המאושר, הפילנתרופ דוד רובינשטיין, המייסד של קרן ההשקעות קרלייל גופ, זכה במכירה הפומבית תוך 2 דקות עם הצעה שהציע בטלפון מאוסטרליה. זוהי אינה הרכישה המשמעותית הראשונה של רובינשטיין, אספן של ספרים וכתבים עתיקים. הוא כבר שילם ב-2007 סכום של 21.3 מיליון דולר עבור העותק הפרטי האחרון של המגנה כרטה – מסמך הזכויות המשפטיות הראשון באנגליה שנכתב ב-1215.

רובינשטיין מתכוון להציג את הרכש החדש שלו בספריות ברחבי ארה"ב, כך שהציבור הרחב יוכל להתרשם ממנו. "הוא יהיה היהלום שבכתר בכל אוסף רציני של ספרים אמריקאים" מסכם נתן ראב, סגן נשיא "אוסף ראב" למסמכים היסטוריים.

באמזון, אגב, תוכלו לקנות מהדורה במחיר מעט יותר נוח של 11 דולר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן