Forbes Israel Logo

העליון אישר: 10 חודשי מאסר בפועל על שימוש במידע פנים

בית המשפט העליון דחה היום את ערעורו של אפרים קדץ, סמנכ"ל שיווק בחברת אלספק הנדסה בע"מ שהורשע בביצוע עבירות מידע פנים, ונגזר עליו עונש של 10 חודשי מאסר בפועל. גזר דינו של קדץ הוא גזר הדין הראשון בו הוטל בישראל עונש מאסר בפועל בגין עבירות מידע פנים.

כמ כן, דחה בית המשפט את ערעורו של נאשם נוסף בפרשה, נחום גרטנר, שערער על חומרת עונשו, ואת ערעור המדינה על קלות העונש שנגזר על אייל עדן, מנהל מחלקת הנדסה באלספק, שנידון לששה חודשי עבודות שירות.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

השלושה הורשעו בגין רכישת מניות של חברת אלספק בשעה שהיה בידיהם מידע פנים אודות הסכמים שאלספק עמדה לחתום עליהם עם חברות בספרד, בשווי כולל של למעלה מ-6 מיליון יורו.


דפנה ברק ארז | צילום: יח"צ

"התפשטותה של תופעת העבריינות הכלכלית, כמו גם סכנותיה, מחייבות להסיט את נקודת האיזון אל עבר הדגשת האינטרס הציבורי בענישה ראויה", קבעה שופטת העליון, דפנה ברק ארז. השופטת הוסיפה כי "העובדה שטרם הוטל מאסר בפועל בעבירות מידע פנים אינו מצדיק היקלעות ל'מעגל שוטה' על יסוד גישה שתתריע תמיד כנגד החלתה של גישה ראויה בפעם הראשונה".

על אף כי הסכומים שבהם הנאשמים רכשו את המניות היו יחסית נמוכים, פסק העליון כי אין חשיבות לסכומים, אלא למסר שעולה מפעולות אלו: "סכנתן של עבירות אלה מבחינת ההגנה הנדרשת על האינטרס החברתי המוגן אינה נוגעת רק למצבים החמורים ביותר של תחולתן, ומתממשת גם במקרים שבהם העבירות נוגעות לאירועים שהיקפם מצומצם יחסית…" 

ערעורו של גרטנר נדחה תוך קביעה שהימנעות מהרשעה אינה מתאימה לעבירות שעניינן פגיעה באינטרס ציבורי המחייבות הרשעה כחלק מהסנקציה העונשית. בית המשפט העליון דחה גם את ערעורו של גרטנר על גובה הקנס שהוטל עליו, וקבע שגובה הקנס יכול לחרוג מגובה טובת ההנאה שהופקה בעבירה לשם הרתעה. 

המשנה לנשיא בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, הסכימה גם היא עם דעתה של ברק ארז: "הגענו בהליך זה לקו פרשת המים. נפל דבר, הוטל ואף אושר, עונש של מאסר בפועל. מי שיעבור בעתיד עבירות של שימוש במידע פנים מוטב שיידע כי הוא צפוי לעונשי מאסר בפועל, עונשים חמורים בהרבה מזה שהוטל הפעם על קדץ".

יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, ברך על החלטת ביהמ"ש ואמר כי "ההחלטה התקדימית והחשובה הזו תחזק את יכולת האכיפה וההרתעה של הרשות ותגביר את ההגנה על המשקיעים בשוק ההון. הרשות תמשיך לפעול ללא לאות וללא משוא פנים כנגד עברייני חוק ניירות ערך למען תפקודו ההוגן והתקין של שוק ההון והגברת האמון בו".

עוה"ד נוית נגב וגל הררי-גולדמן שייצגו את אייל עדן הגיבו ואמרו כי הן "שבעות רצון מהתוצאה. בית המשפט העליון קיבל את עמדתנו והותיר על כנה את החלטת בית המשפט הכלכלי, שלטעמנו היה בה איזון ראוי והוגן, והתחשבות בכלל נסיבות העניין. אייל עדן הוא אדם ערכי ונורמטיבי, אשר נטל אחריות מלאה, וכעת יוכל להמשיך בחייו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.