Forbes Israel Logo

הענק בצרות: האם האיירבוס A380 מגיע לסוף דרכו?

גם אם מנסים להיות הכי נחמדים כלפי האיירבוס A380, רבים יסכימו כי ההצלחה שלו צרופה בקשיים. מטוס הנוסעים הענק אמנם הטיס מיליונים וטס מילארדי מיילים בבטיחות ובנוחות, אך עדיין, המטוס שכולל ארבעה מנועים ושמסוגל להטיס 555 נוסעים, חווה כישלון מסחרי במרבית מדינות העולם. ב-13 השנים שחלפו מטיסתו הראשונה, הוזמנו רק 331 יחידות של המטוס (מתוכן נשלחו רק 229).

עם זאת, ישנו שוק אחד שהוכיח שהוא גן עדן עבור ה-A380 – המפרץ הפרסי. יותר ממחצית מההזמנות לדגם הזה הגיעו מקטאר, מאתיחאד איירווייז, חברת התעופה השנייה בגודלה באיחוד האמיריות הערביות ומאמירטס אירווייז – חברת התעופה הגדולה ביותר באיחוד. עד כה, הזמינה אמירטס 162 מטוסים, כש-104 מתוכם כבר נשלחו לחברת התעופה. צי מטוסי ה-A380 הגדול באמירטס אחראי לצמיחה המאסיבית בתנועה הבינלאומית בשדה התעופה הבינלאומי של דובאי. בשנת 2017 עברו בשדה 88 מיליון נוסעים בינלאומיים, והוא נחשב לאחד משדות התעופה העמוסים בעולם.

מטוס איירבוס A380 | צילום: Shutterstock

אי הסכמות

אך נראה שההצלחה המסחררת של הדגם הזה בקרב מדינות המפרץ יכולה להיגמר מהר בשל אי-הסכמות בין אמירטס, איירבוס וספק המנועים רולס-רוייס, שהתגלעו ברוב ההזמנות האחרונות.

הייצור של המטוס היקר נמצא כל העת בסכנת ביטול. במהלך תערוכת דובאי אייר שואו שהתקיימה בנובמבר 2017, אמירטס היתה אמורה לרכוש 38 מטוסי A380S. כשהעסקה נכשלה, חששו מומחי התעופה מהגרוע ביותר. אך בראשית 2018, ג'ון לאהי, סוכן המכירות של איירבוס הוציא את הארנבת האחרונה מהכובע ואמירטס, בכל זאת, הזמינה 20 מטוסים אם אפשרות להוסיף עוד 16. על פי הדיווחים, עמדה עלות ההזמנה על 16 מיליארד דולר. אמירטס, שמפעילה מטוסי A380 גם עם מנועי חברת אליאנס וגם עם המנועים של רולס-רוייס, העירה אז שהיא בוחנת מנועים עבור ההזמנה האחרונה של A380.

בפועל, העדיפו באמירטס את המנועים של רולס-רוייס. הם אמנם רצו מנועים חדשים, אבל הכמות הקטנה של ההזמנה (36 מטוסים) והעלויות שמעורבות בכך, גרמו לכל ספקי המנועים שלא לספק לחברה מנועים חדשים לחלוטין.

דלק או ביצועים?

כעת מתנהל ויכוח, לכאורה, בין אמירטס לבין רולס-רוייס סביב שריפת הדלק במנועים המשודרגים "שכבר נופלים בכמה פרמרטרים של ביצועים". המועד האחרון לבחירת המנועים כבר חלף, מה שעלול לדחות את המשלוח או לאיים על העסקה.

כלכלת הדלק הופכת להיות דבר חשוב, אפילו שלחברת אמירטס ישנו גב ממשלתי חזק במפרץ הפרסי העשיר בנפט. החברה פנתה לרולס-רוייס בתקווה שמטוסי ה-A380s החדשים ביותר, שיישלחו עם מנועי רולס-רוייס, יהיו חסוכניים ועוצמתיים. דיווחים על בעיות במנוע החדש, כמו גם דיווחים על בעיות מוכרות במנועי רולס-רוייס בבוינג 787 דרימליינר, לא צופים עתיד מזהיר בכל הקשור להמשך התכנית לעבוד עם A380.

למרבה האירוניה, בעת שהדרימליינרים הוצאו משירות בכמה חברות בגלל בעיות מנוע, מטוסי A380 מושכרים גישרו על הפערים.

לפי בלומברג, ספק המנוע המקורי של ה-A380, אליאנס מנועים, הציעו לספק לאמירטס יותר מנועי GP7200. דובר אליאנס טען שלמנועים שלהם צריכת דלק ועמידות יוצאות דופן. לא ידוע אם אמירטס מתייחסים לעניין באופן חיובי, בהתחשב בעובדה שבחברת אייר פראנס התרחשה לא מזמן תקלה במנועים של אליאנס.

הסכם ההזמנות מאמריטס ישמור על קו היצור של A380 פתוח עד שנת 2029. עד אז, איירבוס מקווה שגודש הנוסעים הצפוי יהפוך את ה-A380 לרצוי יותר בקרב חברות התעופה.

עד שנת 2036 צפויה הכפלה במספר הטסים, זאת לצד האטה בהתפתחות נמלי התעופה. המציאות הזו נחשבת כיתרון למטוסים שממקסמים את השימוש בנמלי התעופה הקיימים. עם זאת, אפילו עתיד מזהיר שכזה, יתכן שיגיע מאוחר מדי עבור A380 המזדקן, שתוכנן לפני יותר מ-20 שנים. היום המגמה בעולם התעופה היא לפנות למתחרים דומים בעלי צריכת דלק נמוכה כמו בואינג 787 או איירבוס 350. למרות קיבולת הנוסעים הקטנה שלהם (250-350 איש), קל יותר למלא אותם בנוסעים מאשר את 555 המושבים של ה-A380.

אמירטס אירווייז | צילום: Shutterstock

ביקושים קטנים בעולם

בינתיים, חוץ מהביקוש הגדול בחברת אמירטס, בשאר העולם קיימים ביקושים נמוכים למטוס ה-A380. חברת ליסינג גרמנית רכשה מחדש זוג מטוסים כאלה, בעת שסיימו עסקת חכירה של סינגפור אייר. זוג המטוסים יועברו לפירוק וחלקי החילוף יימכרו.

למלזיה איירלנס יש עוד שישה מטוסי A380. המנכ"ל הקודם של החברה טען כי רק שניים מתוך ששת המטוסים עדיין כשירים לפעילות, בעוד שהשאר מוגדר כמקורקעים. ד"ר עבדול עזיז, מי שהיה מנכ"ל לשעבר של מערכות התעופה של מלזיה, אמר "יש לנו את המטוס הלא-נכון. אנחנו לא צריכים להשתמש בבירת מלזיה ב-A380". עם זאת, דובר של מלזיה איירלנס התווכח עם האמירה של עזיז וטען שהמטוסים מנוצלים היטב על ידי חברת התעופה.

אם מלזיה איירליינס תרצה להפטר ממטוסי ה-A380 שלה, יתכן שאמירטס תהיה רוכשת פוטנציאלית. גם אם יחליטו שלא לצרף את המטוסים לצי ה-A380 שבבעלותם, יוכלו גם להשתמש בחלקי המטוס.

אין ספק שאיירבוס, אמירטס ורולס-רוייס דנים בקדחתנות על ההזמנה הגדולה האחרונה של A380. על הבעיות בעסקה יהיה אפשר לגשר, אך תוחלת חייו הקצרה של ה-A380 היא סיפור עצוב על סופו של מטוס הנוסעים הגדול בעולם וגורלם של אלפי עובדים, שיתכן וייאלצו להתפטר כשייסגר פס היצור של המטוס.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.