Forbes Israel Logo

הערכות בשוק הסלולר: "מחירי החבילות יעלו בעוד חצי שנה"

היכונו להתייקרות שירותי הסלולר: חברות הסלולר הגדולות סיימו לפרסם את דוחותיהן, בהם הציגו ירידה משמעותית בהכנסות ללקוח וברווחים בשל התחרות החריפה שהחלה בענף בשנה האחרונה. אולם אנליסטים בתחום מעריכים כי הצרכן לא ירוויח מהמגמה לאורך זמן, וכי חבילות הסלולר האטקרטיביות המוצעות כיום ייעלמו מן השוק בעוד כחצי שנה.

"ברור לכולם שהמחירים הנמוכים לא יהיו כאן לעד", אומר אנליסט התקשורת ומנהל המחקר של בית ההשקעות אי.בי.אי , אורי ליכט. לדבריו, לקראת סוף 2013 (בהתאם לקצב גיוס הלקוחות – א.א) צפויות HOT מובייל וגולן טלקום לקבל בחזרה את הערבויות שהפקידו בידי המדינה, ומחירי השירותים שלהן יחלו להתמתן. "קבלת הערבויות תביא לירידה במוטיבציה להמשיך את מלחמת המחירים", הוא מסביר.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בשנת 2012 דיווחו שלוש המפעילות הסלולריות הגדולות בארץ – סלקום, פרטנר ופלאפון – על ירידות משמעותיות בהכנסות. הסיבות העיקריות לירידות הן גלי נטישה של לקוחות והורדת מחירים מסיבית בעקבות השקת מבצעי "ללא הגבלה". 

פרטנר דיווחה על שיעור נטישה שנתי של 10.9% – כ-200 אלף לקוחות עזבו את החברה בשנה האחרונה. מספר הנוטשים בפלאפון הגיע ב-2012 ל-47 אלף לקוחות ובסלקום נרשמה נטישה של 12 אלף לקוחות. 


צילום: ארטיום דגל

בנוסף לגלי הנטישה, בעקבות הצטרפותן של HOT מובייל וגולן טלקום לשוק, כמו גם המפעילות הווירטואליות, נאלצו החברות הגדולות להתמודד עם רף חדש של מחירי חבילות, כאשר בתחילת 2013 יצאו החברות עם חבילות ללא הגבלה במחירים אפסיים. 

כתוצאה מכך, נרשמה השנה ירידה משמעותית גם בהכנסה החודשית הממוצעת של החברות מכל לקוח. הירידה הגדולה ביותר נרשמה אצל סלקום, שרשמה הכנסה חודשית ממוצעת ללקוח של 87.5 שקלים – ירידה של 17% לעומת 2011. בפרטנר נרשמה ירידה של 13% בהכנסה החודשית הממוצעת ללקוח, ל-97 שקל ואילו בפלאפון המספר ירד ב-11% ל-95 שקל. לדברי ליכט, "איבוד של שקל בהכנסה הממוצעת פר לקוח שווה ל-3 מיליון שקל לחודש. במילים אחרות, זה כמו לאבד 30 אלף מנויים". 

להערכת ליכט, ברבעונים הראשונים של 2013 צפויה מלחמת המחירים בסלולר להימשך, אולם בטווח הארוך, השוק אמור להתייצב והמחירים צפויים לעלות. ליאת גלזר, אנליסטית בחברת אקסלנס ברוקראז', מסכימה כי מדובר בתרחיש סביר, וצופה כי המחירים יחזרו לרמה של 80-90 שקל לחבילה. אולם גלזר מעלה תרחיש נוסף, סביר פחות, בו לאחר ש-HOT מובייל וגולן טלקום יגיעו לנתח שוק של כ-7%, היעד שיאפשר להן לקבל את ערבויותיהן בחזרה, הן עשויות לקבוע לעצמן יעד חדירה חדש של כ-15% מהשוק, תרחיש שיביא לכך שרמת המחירים הנמוכה הקיימת כיום תימשך.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.