Forbes Israel Logo

העתיד כבר כאן: בקרוב תוכלו לרכוש מכוניות מעופפות

הן יכולות להתגלגל על הכביש או לפרוש את הכנפיים שלהן כמו חרק ולעוף. המכשול היחיד שיכול להיות ברכישת המכוניות המעופפות האלו הוא שתצטרכו להראות גם את רישיון הנהג שלכם – וגם את רישיון הטיס שלכם. ותצטרכו גם שיהיו לכם מזומנים בכיס, כי תג המחיר שלהן נע בין 399 אלף דולר ל-1.6 מיליון דולר.

שני דגמים שונים מאוד, אשר פותחו על ידי חברה הולנדית וחברה סלובקית, נחשפו החודש בתערוכת הרכב טופ מרקז במונקו, אשר מאחדת מחדש בכל שנה את ה"סופר רכבים" בתחום היוקרה.

חברת AeroMobile מברטיסלבה, סלובקיה, הציגה את הדור החדש שלה של כלי הרכב המעופף: מכונית באורך שישה מטרים עם ארבעה גלגלים ושני מושבים, שיש לה כנפיים וציוד נחיתה כדי שתוכל להפוך לתוך מטוס קל שמונע על ידי מנוע היברידי ופרופלר אחורי.

ה-AeroMobil. יגיע לשוק בשנת 2020 | צילום: יוטיוב

"את יכולה להשתמש בזה כמו מכונית רגילה", אמר לי המייסד השותף והמנכ"ל של AeroMobil, יוראג' ואקוליק.

לאחר ניסיון שנכשל בפעם הראשונה – ותאונה – לפני כשנתיים עם האב הטיפוס 3.0 שלה, הדגם המעוצב מחדש שלה מתגאה במהירות אווירית של 260 קילומטרים לשעה במרחק מקסימלי של 750 ק"מ ומחיר שנע בין 1.2 ל-1.6 מיליון דולר, תלוי במפרטים ספציפיים.

סטפן ודקוז, מנהל השיווק של החברה, אמר כי "אפשר לבצע הזמנות כיום להשקה המסחרית שמתוכננת, ברגע שתהליך האישור יושלם, ב-2020". עבור לקוחות שמתלהבים מאקסקלוסיביות, החברה אף הודיעה כי היא תציע את המהדורה הראשונה בכמות מוגבלת של 500 מכוניות מעופפות בלבד.

"AeroMobil שואפת להפוך את התחבורה האישית להרבה יותר יעילה וידידותית לסביבה, באמצעות נסיעה מדלת לדלת מהירה יותר משמעותית בנסיעות למרחקים בינוניים, באזורים שיש להם תשתיות כבישים מוגבלות או חסרות".

צפו: המכונית המעופפת של AeroMobil

כמו הליקופטר

Pal-V Liberty, מכונית-מטוס הולנדית, הושקה גם היא בטופ מרקז במונקו. זהו כלי רכב שונה שעובד בצורה דומה יותר להליקופטר, וממריא בצורה אנכית.

ככלי רכב באורך של ארבעה מטרים עם שלושה גלגלים ושני מושבים, ה-Pal-V – שנעשה ליד ברדה בדרום הולנד – יהיה מוכן לשוק בשנה הבאה, לדברי המנכ"ל של Pal-V רוברט דינגמאנזה, ויימכר תמורת פחות כואב לכיס – 399-599 אלף דולר.

ה-Pal-V. יהפוך לרכב מעופף תוך 10 דקות | צילום: יוטיוב

טכנית, הוא מתואר כאוטוג'ירו (כלי טיס העושה שימוש בכנף סובבת אשר נעה באוטורוטציה, ללא הנעת מנוע), עם חוגה שיכולה להסיע שני אנשים במהירות טיסה של 160 קילומטרים לשעה, אותו הדבר כמו מהירות הכביש שלו. ה-Pal-V הופך מכלי רכב בן שלושה גלגלים לאוטוג'ירו תוך 10 דקות או פחות, ועובר מ-0 ל-60 מיילים לשעה בתוך פחות מ-8 שניות. הוא מעוצב כדי לטוס בגבהים נמוכים (מתחת ל-4,000 רגל) ומחייב מסלול בן 16 ק"מ להמראות ו-3 ק"מ לנחיתות.

מיכל הדלק, עם 102 ליטר, מספק טיסה למרחק 354 ק"מ או לנסיעה של 1207 ק"מ על הכביש. בנוסף לכך, הוא עשוי מסיב פחם, טיטניום ואלומיניום. הוא שוקל 680 ק"ג ולבעלים שלו חייב להיות הסמכה של טייס ספורט כדי להטיס אותו.

צפו: השקת Pal-V Liberty

אין שום ספק בתעשייה שהטכנולוגיה מוכנה, אבל רבים בשאלה האם החברות שעובדות על פיתוח מכוניות מעופפות באמת יהיו מסוגלות לשווק את כלי הרכב שלהן מהר כפי שהן מבטיחות, או להציע מחירים שפויים יותר. "היזהרו כאשר אתם משתמשים בזה בפעם הראשונה", מייעץ המגזין Le Point על ה-AeroMobil, "מאחר שלא בטוח שכלי הטיס הגמלוני הזה מותאם היטב לנסיעה עירונית".

"בין השאלות הגדולות שעולות, היא כיצד צריך לפקח על תנועה אווירית אם ישנם מאות כלי רכב שמזמזמים באוויר", כתב הדיילי מייל. "לכן, בעוד שכלי רכב כמו ה-AeroMobil יוכלו להיות בשימוש למטרות שעשוע על ידי אנשים שיש להם חלקת אדמה גדולה, לא סביר שמכוניות מעופפות יהפכו למציאות של שוק המונים בקרוב".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.