Forbes Israel Logo

הפעם אין הפתעות: בנק ישראל השאיר את הריבית במשק על כנה

בנק ישראל פרסם היום את החלטת הריבית במשק לחודש אפריל, ממנה עולה החלטת הוועדה המוניטרית להותיר את הריבית במשק ללא שינוי, על רמה של 0.75%. החלטה זו עומדת בקנה אחד עם ההערכות במשק, אך חשוב לזכור כי גם בחודש שעבר העריכו מיטב המומחים כי הריבית תישאר ללא שינוי – הערכה אשר הופרכה על ידי הוועדה המוניטרית, אשר הפתיעה בזמנו והודיעה על הורדת הריבית.

הפעם, כאמור, החליטו אנשי הבנק שלא לשנות את אחוז הריבית הנהוג במשק. "לפי התחזית המעודכנת, שיעור האינפלציה בארבעת הרביעים הקרובים (עד הרביע הראשון של 2015) יעמוד על 1.6%" נכתב בהודעה אשר פרסם הבנק. "ריבית בנק ישראל צפויה, על פי תחזית חטיבת המחקר, להישאר ברמה של 0.75% במהלך 2014 ולהתחיל לעלות בקצב מתון ב-2015".

נגידת בנק ישראל קרנית פלוג | צילום: רויטרס

בנוסף להחלטת הריבית, פרסם הבנק את תחזית הצמיחה למשק לשנת 2014. הבנק הנמיך את ציפיות הצמיחה לרמה של 3.1% – לעומת 3.3% בתחזית הקודמת. התחזית הנוכחית כוללת את השפעת הפקת הגז הצפויה, ובניכוי השפעתה צפויה הצמחיה במשק לעמוד על 2.8% בלבד. להערכת חטיבת המחקר בבנק, בשנת 2015 תעמוד הצמיחה במשק על 3%. 

"בנק ישראל לא רצה להצטייר כגורם שמלבה את העלייה במחירי הדירות דרך הורדת הריבית היום, דווקא בשעה שהממשלה מרכזת את מירב המאמצים להביא לירידת מחירים", העריך בתגובה להחלטת הבנק יוסי פריימן, מנכ"ל בית ההשקעות פריקו. מנהל ההשקעות הראשי בחברת הלמן אלדובי, אילן ארצי, מסביר כי "מרבית האינדיקטורים הכלכליים בישראל מצביעים על שיפור, בעיקר בתחומי הייצור והיצוא. אפילו היום מוקדם יותר היינו עדים לירידה מסוימת באבטלה. המשך מגמה זו תפחית את הסיכוי להורדת ריבית נוספת. גם מבחינת האינפלציה, הצפי הוא שהמדדים הקרובים יהיו גבוהים יותר, בעיקר לקראת האביב, כך שאנחנו לא רואים סיבה אמיתית כיום להורדת ריבית נוספת, כאשר השקל נותר יציב יחסית".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.