חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

הפתעה במשק: בנק ישראל שוב הוריד את הריבית – ל-1.75%

בפעם השנייה בתוך שלושה חודשים: בנק ישראל הוריד את הריבית במשק לחודש ינואר 2013 ב-0.25% כך שכעת היא עומדת על 1.75%. הורדת הריבית עומדת בניגוד להערכות מרבית האנליסטים אשר חזו כי למרות הירידה המפתיעה במדד המחירים לצרכן, הבנק לא ימהר להוריד את הריבית.

"התפתחות המחירים בפועל והצפיות לאינפלציה לשנה קדימה, וההפתעות כלפי מטה במדדי המחירים לצרכן שנרשמו בחודשים האחרונים, מצביעות על המשך הירידה בסביבת האינפלציה וככל הנראה גם על רפיון בביקושים המקומיים", כותב הבנק כהסבר להחלטתו. נציין כי זהו החודש השלישי ברציפות שבו המדד מפתיע כלפי מטה. התפתחות המחירים בפועל מצביעה על המשך התמתנות סביבת האינפלציה, ובהסתכלות על 12 החודשים האחרונים האינפלציה עומדת על 1.4% לעומת 1.8% לנתון זה בחודש שעבר.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

גם מבצע "עמוד ענן" זכה להתייחסות מצד הבנק כשהוא מציין כי הפעילות הריאלית ובמיוחד נתוני סחר חוץ הושפעו לרעה בחודש נובמבר כתוצאה מהמבצע, ואולם, מדגיש הבנק – זוהי השפעה זמנית ברובה. "במשך ימי הלחימה נעדרו כ-5% ממצבת העובדים. בעת המבצע נרשמה ירידה חדה בהיקף כניסת התיירים לישראל, ועל סמך ניסיון העבר ייתכן כי תופעה זו תימשך אף מספר חודשים לאחר סיום המבצע. כתוצאה מהמבצע המשק איבד ברבעון הרביעי כ-0.3 אחוזי תוצר".

סיבה נוספת נעוצה בשוק המט"ח, על פי הבנק האינדיקטורים על הפעילות הריאלית ממשיכים להצביע על חולשה ויתכן אף על התמתנות נוספת בקצב הצמיחה. בנוסף מדגיש הבנק "התחזקות השקל בתקופה האחרונה עשויה להקשות על המשק להתמודד עם הקשיים הניצבים בפניו".

פישר | צילום: רויטרס

הבנק מנמק את החלטתו גם בסביבת הכלכלה העולמית שהגבירה את החשש מפני השפעות שליליות על הכלכלה המקומית. גם תחזית הצמיחה של משקים מובילים בעולם שעודכנה כלפי מטה על ידי הבנקים המרכזיים וגם אי הודאות ביחס לבעיית "הצוק הפיסקלי" בארה"ב ולמשבר החובות באירופה תומכים בהחלטת הבנק.

בנוסף, גם הודעתו של ברננקי לקחה חלק בהחלטה. נגיד הבנק הפדרלי הכריז לפני כשבועיים על תוכנית הרחבה כמותית נוספת ועל כך שתוכנית הרכישות כמו גם הריבית האפסית צפויים להמשך כל עוד שיעור האבטלה יהיה גבוה מ- 6.5% והאינפלציה הצפויה לשנה עד שנתיים קדימה נמצאת מתחת ל-2.5%. 

בהודעה לפני חודשיים הפתיע בנק ישראל כאשר הודיע על הורדת הריבית ב-0.25%, זאת בניגוד להערכות האנליסטים. "הורדת הריבית שכל כך הפתיעה הייתה מאוד מתאימה לנתונים שבאו לאחר מכן", אומר הכלכלן הראשי של דש בית השקעות, אלכס זבז'ינסקי. "בדיעבד מסתבר שבנק ישראל ידע לקרוא את התמונה נכון והקדים עם הורדת הריבית את ההאטה בפעילות ובאינפלציה. אפשר להניח שההורדה לא הייתה הצעד האחרון של בנק ישראל ואנו נראה בחודשים הקרובים הורדה נוספת של הריבית".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן