Forbes Israel Logo

הצ'יף הירוק: האינדיאנים בארה"ב מתכננים להיכנס בגדול לשוק המריחואנה המתפתח

קהילת האינדיאנים בארה"ב אמנם זכתה לכינוי "אדומי העור" לאורך השנים, אך כעת נראה כי מה שמעניין אותם הוא דווקא צמח ירוק במיוחד. כן, על פי שורה של דיווחים וראיונות אשר פורסמו לאחרונה בארה"ב נראה כי בני השבטים האינדיאנים, אשר חיים עד עצם היום הזה בשמורות טבע מיוחדות ומוגדרות בחוק, רוצים לקחת חלק באחד התחומים המסקרנים ביותר בשוק בארה"ב – זהו שוק המריחואנה המתפתח.

מאז אושר בחוק השימוש בצמח ב-4 מדינות בארה"ב במהלך השנה החולפת, החלה להיווצר "תעשיית המריחואנה". התעשייה, אשר פעלה עד היום במחשכים ויצאה כמעט בן רגע לפעול בגלוי ובחסות החוק, כוללת חקלאים אשר מגדלים את הצמחים, מעבדות לייבוש, ומחזורי ענק של מכירות המוצר הסופי ומגוון מוצרים נלווים דוגמת מכשירים לעישון, שמן מריחואנה, מאכלים הכוללים מריחואנה, ציוד לגידול עצמי, וכו'.

וככל שעוברים הימים, הולכים ומתגלים גם מימדי הענק של הכלכלה אשר נוצרה בעקבות אישור השימוש במריחואנה בחוק באותן מדינות. יזמים רבים מחליטים להיכנס לתחום מדי יום, והחברות הגדולות הפועלות בו מדווחות על הכנסות מרשימות של עשרות מיליוני דולרים. וכמובן שבנוסף, מי שנהנות גם כן מהמספרים האלו הן המדינות השונות – אשר זוכות בחלק נכבד מן ההכנסות עקב הטלת מיסוי כבד על כל הגורמים והיזמים שפועלים בשוק.

כעת, כאמור, מסתמן כי לשוק עומדים להיכנס לא מעט "שחקנים" חדשים – עם יתרון משמעותי באמתחתם. ראשי השבטים האינדיאנים השונים מקווים להיכנס לשוק המריחואנה ולנגוס גם הם בעוגת הרווחים התופחת – והם אפילו מקווים לעשות זאת מבלי להידרש לשלם את אחוזי המס הגבוהים אשר נדרשים יתר השחקנים הפעילים בשוק.

גם הימורים וגם מריחואנה? | צילום: thinkstockphotos

כיצד הם מקווים לעשות זאת? ראשי השבטים, מסבירים בארה"ב, מבססים את רצונם על החוק להסדרת משחקים והימורים בשמורות האינדיאניות, אשר חוקק בארה"ב בשנת 1988. על פי אותו החוק, בכל מדינה אשר אישרה את קיומם של משחקי הימורים (לרבות לוטו) בחסות המדינה – אושר גם לשמורות האינדיאניות האוטונומיות להפעיל משחקי הימורים, ללא כל התערבות של המדינה. זאת ועוד, אותם שבטים אשר הפעילו את מוסדות ההימורים גם לא נדרשו לשלם מסים מהכנסתם ממשחקים אלו.

כך, לאורך השנים, הפך תחום ההימורים לאחד מסמלי ההיכר של השמורות האינדיאניות ברחבי ארה"ב. בשנת 2014, מלמדים הנתונים, לא פחות מ-236 שבטים אינדיאנים שונים ברחבי ארה"ב הפעילו 422 מרכזי הימורים ומתקנים שונים ברחבי 28 מדינות בארה"ב. בשנת 2013 הסתכמו הכנסותיהם של מתקנים ומרכזים אלו בסך כולל של 28 מיליארד דולר.

כעת, כאמור, רוצים אותם השבטים להמשיך ולהרחיב את עסקיהם – ולמתג עצמם באופן ליברלי ושונה כל כך ממרבית מדינות ארה"ב. על בסיס תקדים "חוק המשחקים" המדובר, מקווים השבטים האינדיאנים לשכנע את בית המשפט האמריקאי כי גם בתחום המריחואנה הם זכאים לבחור האם לאשר את השימוש בה בחוק או אם לאו. אם יצליחו להעביר לידיהם את היכולת לאשר זאת בחוק, הם צפויים להמשיך ולדרוש כי גם במקרה הנוכחי – הכנסות השבטים ממכירת הצמח לא יחויבו במס, ממש כמו תחום ההימורים.

האם רצונם של השבטים האינדיאנים בר מימוש? תלוי את מי תשאלו. מחד, פרשנים שונים בארה"ב מעריכים כי אכן ניתן להסתמך על התקדים אשר יצר אותו החוק משנת 1988, וכי בית המשפט האמריקאי יתקשה לסרב לבקשתם (לפחות בכל הנוגע לסמכותם לאשר את השימוש במריחואנה בחוק). מנגד, קולות שונים במדינה כבר קוראים לבית המשפט שלא לקבל את הפנייה, ולהשאיר את סמכות החקיקה באשר לשימוש בצמח בידי המדינות השונות בלבד.

אז האם שמורות האינדיאנים בארה"ב יהפכו בקרוב לאתרי נופש אשר כוללים קזינו מפואר ואישור בחוק לשימוש במריחואנה? אם כך אכן יהיה, מעניין יהיה לראות כיצד יגיבו התיירים האמריקאים, וכיצד יגיבו המדינות עצמן – אשר יאלצו להתחרות באתרי תיירות נהנתנים שכאלה. אך כל עוד מאבק הקשור לתחומי ההימורים והמריחואנה צפוי להיפתר בין כתלי בית המשפט, כנראה שמדובר ברע במיעוטו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.