חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

הקבינט אישר: תקציב הביטחון יקוצץ ב-3 מיליארד שקל בלבד

הקיצוץ בתקציב הביטחון ימותן ויסתכם ב-3 מיליארד שקל בלבד, במקום 4 מיליארד שקל כפי שתוכנן במקור. בתום פגישה בין שר האוצר, שר הבטחון וראש הממשלה הוחלט כי המיתון בקיצוץ לא יביא להרחבת הגזירות הכלכליות על הציבור, אלא ימומן על ידי רזרבה של משרד האוצר.

הקבינט הבטחוני אישר אחה"צ פה אחד את הצעתו של ראש הממשלה למתן את הקיצוץ של תקציב הביטחון במיליארד שקל מבלי שהדבר יהיה כרוך בהעלאת מיסים. "אנחנו צריכים שצה"ל ימשיך בתהליך ההתייעלות שלו אך אנחנו צריכים עוד כיפות ברזל", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה הבוקר. "אני מאמין שהנתיב שאני מציע נותן את האיזון הנכון בין צורכי המשק וצורכי הביטחון". בהמשך היום תתכנס הממשלה לישיבתה השבועית ובה תתקיים הצבעה על הצעת התקציב של יאיר לפיד.

לאחר הפגישה עם לפיד אמר נתניהו: "ישבנו עד שעה מאוחרת על תקציב הביטחון, והחלטתי להביא בפני הקבינט החלטה שעיקרה מיתון של מיליארד שקל בקיצוץ בתקציב הביטחון, שלא יבוא על חשבון הציבור. צה"ל, על מפקדיו, לוחמיו וכלי הנשק שלו, חיוניים לבטחון ישראל. הדבר החשוב ביותר הוא שהממשלה תעביר היום תקציב. היום, מבחינת הצרכים הלאומיים של מדינת ישראל, במשבר הכלכלי העולמי, חשוב שמדינת ישראל תסמן שהיא מעבירה תקציב. ההחלטה הזאת על תקציב הביטחון תאפשר לנו להעביר את התקציב. אנחנו נעשה את זה היום ובסוף היום למדינת ישראל יהיה תקציב".

"נצטרך להמשיך ברפורמות המבניות בתוך ישראל", המשיך נתניהו, "ובראשן הרפורמות בנמלים, ויהיו גם רפורמות אחרות. התחלנו בזה, נמשיך בזה במלוא המרץ".

הבוקר הגיבה שרת הבריאות יעל גרמן על הביקורות נגד הצעת התקציב והגזירות הכלכליות הרבות. בראיון לגלי צה"ל אמרה גרמן: "אנחנו באמת לא יודעים אילו גזירות יוטלו אי אפשר להגיש תקציב כך, לאוצר אולי יש תוכנית מגירה אבל לי במשרד הבריאות אין. צריך לקצץ בתקציב הביטחון, יש עוד גורמי ביטחון, גם בריאות זה ביטחון. כולנו קיווינו שהתקציב יתכנס הלילה ואני מניחה שהבוקר יעדכנו אותנו".

בהתייחסה לתקציב משרדה אמרה גרמן: "תקציב הבריאות כולל בו גם תקווה, כך גם חלקים אחרים בתקציב המדינה למרות הקושי. יש מחיר שאנחנו משלמים אבל אנחנו מקבלים גם תוספת מקורות למערכת, הוא יהיה גבוה יותר מאשר ב-2012 אני מקווה שנביא בשורה למערכת. אבל יש מחירים, ואני חושבת שקיבלנו החלטה נכונה להרחיב את המקורות של המערכת".

בשבוע שעבר אישרה הוועדה לשוויון בנטל קיצור של שירות החובה בצה"ל לשנתיים ושמונה חודשים. לאחר האישור אמר לפיד: ""מדיוני הוועדה לשוויון בנטל אושר כי שירות החובה בצה"ל יקוצר לשנתיים ושמונה חודשים החל משנת 2015. זה חלק מהיסטוריה בהתהוות".

יאיר לפיד | צילום: מרק ישראל סלם

במסגרת הצעת התקציב של משרד האוצר, תוקם ועדה מיוחדת של משרד האוצר ומשרדי הבטחון שיפקחו על העברת הכספים לצה"ל. הקפאת התקציב מותנית בהכרזת מלחמה של ישראל על שכנותיה הערביות.

בנוסף האוצר דורש הגדלת מכסות הגיוס של חרדים לצה"ל והקטנת הקצבאות לנכי צה"ל במסגרת יישום מסקנות וועדת גורן שקבעה כי הנכים נהנים ממענק שיקום הגדול פי 4 מקצבאות הנכות של הביטוח הלאומי. החיסכון מביצוע הקיצוצים יהיה כ-100 מיליון שקל.

היום התכנסה הממשלה לישיבתה השבועית ובה יצביעו השרים על הצעת התקציב של לפיד. התקציב שהוצג בשבוע שעבר לממשלה,כולל גזירות קשות ובקיצוצים בסכום שיא של כ-38 מיליארד שקל. הגזירות נשלחו הבוקר לכל השרים ויובאו לאישור הממשלה בישיבה מיוחדת ביום ב' בשבוע הבא. לאחר מכן יוגשו התקציב וחוק ההסדרים לאישור הכנסת והתהליך יושלם עד סוף חודש יולי. הגזירות צפויות להתקל בהתנגדות חריפה מצד שרים וח"כים ונראה כי חלקן לא יבוצע.

הגזירות העיקריות שיבוצעו כבר בחודש הבא: ייקור סיגריות ומשקאות חריפים ב10%, העלאת המע"מ ב-1%, מס עשירים מיוחד על דירות ומכוניות פאר, טלוויזיות 50 אינץ', מטוסים פרטיים, יאכטות, ג'קוזי ועוד.הגזירות ב-2014: העלאת מס הכנסה ומס חברות ב-1.5%, קיצוץ קצבאות הילדים (ל-140 שקל לילד), מס בריאות לעקרות בית, צמצום טיפולי שיניים בחינם לילדים עד גיל 12, הגדלת תשלומי הורים לבתי הספר במסגרת חוק חינוך חובה חינם, ביטול סבסוד הצהרונים (עד גיל 9), העלאת מס הרכישה למשקיעים ומיסוי השכרת דירות ל-25%, בדומה למיסוי רווחי הון, ביטול הפטור ממס שבח על דירות בכל 4 שנים, פגיעה בשכר העובדים במגזר הציבורי, צמצום ההטבות לפנסיה לבעלי שכר גבוה (מ-16 אלף שקל, וצמצום הפנסיות במערכת הביטחון.

גזירות ומהלכים נוספים: קיצוץ בתקציב החינוך ובתמיכות לחרדים ולמתנחלים (3 מיליארד שקל), קיצוץ רוחבי במשרדים השונים (3 מיליארד), דחיית השקעות בכבישים ורכבות (2 מיליארד), ביטול נציגויות בחו"ל של משרד הבטחון והחוץ, קיצוץ בהוצאות האבטחה של השרים וצמצום של נסיעות השרים לחו"ל.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן