Forbes Israel Logo

הרוחות בגרמניה הפיקו יותר מדי חשמל; תושבים קיבלו כסף בחזרה

בערב חג המולד ובבוקר שלמחרת הגיעה גרמניה לצריכת חשמל שלילית, מה שהוביל לצניחה במחירי החשמל אל מתחת לאפס. זו ממש לא הפעם הראשונה שמקרה כזה מתרחש, וליתר דיוק, זה קרה למעלה מ-100 פעמים במהלך שנת 2017. כנראה שזה לא מאוד מפתיע בהתחשב בכך שהמדינה השקיעה בעשרים השנים האחרונות כ-200 מיליארד דולר בפיתוח תשתיות אלטרנטיביות וידידותיות לסביבה ליצירת חשמל.

הסיבה לצניחת מחירי החשמל בערב חג המולד נבעה ממזג אוויר יחסית חמים לתקופה (הרבה מעבר לאפס בברלין לצורך העניין), ומכך שרוחות חזקות שנישבו סיפקו שפע של חשמל מטורבינות הרוח. כתוצאה מכך, טורבינות הרוח הפיקו יותר מידי חשמל, הרבה מעבר לביקוש בפועל, מה שאומר שהצרכנים קיבלו כסף – העיקר שישתמשו בחשמל העודף.

מזג האוויר בברלין. חמים יחסית לתקופה | צילום: shutterstock

יותר היצע מביקוש

הפקת חשמל מאנרגיית הרוח היא אחת מהדרכים הזולות ביותר לייצור חשמל, אבל חסרונות מרכזיים של שיטה זו הם היעדר אמצעי אחסון לחשמל שנוצר בעת משב רוחות חזקים, והעובדה ששמש ורוח הן משאבי טבע מאוד לא עקביים. לכן, למרות שהצפי של גרמניה הוא שטורבינות הרוח שלה יספקו משהו כמו 12% מייצור החשמל הכולל, מספר זה יכול להשתנות ולעלות באופן משמעותי, בהתאם לתנאי מזג האוויר וחוזקן של הרוחות.

זה בדיוק מה שקרה במהלך חג המולד האחרון, מה שהוביל לנפילת מחירי החשמל אל מתחת לאפס (61- יורו ליתר דיוק). אחד הגורמים שתרמו לצריכה השלילית היא העובדה שמפעלים ומשרדים רבים היו סגורים בתקופת החג. על מנת להתמודד עם כמות החשמל שנוצרה, EPEX, בורסת המסחר בחשמל האירופאית שילמה ללקוחות בסביבות ה-60 דולר למגה וואט-שעה, העיקר שיעזרו לה להתמודד עם ‘הכמויות' שהצטברו.

אמנם מדובר בהישג מרשים ומשמח, אבל לא מדובר בדמי כיס שקיבלו תושבי גרמניה תמורת צפייה בטלוויזיה לצורך העניין. אלו שירוויחו מהמצב הם בעלי מפעלים וצרכנים כבדים, וגם הם לא יקבלו תלוש, אלא הנחה בתשלומי החשמל העתידיים שלהם לאורך השנה. כמו כן, יש לציין שגרמניה היא לא היחידה בתחומה, ומדינות אירופאיות נוספות בהן בלגיה, צרפת ושוויץ חוו גם הן מחירי חשמל שליליים. יחד עם זאת, בגרמניה תדירות הפעמים שזה קורה היא גבוהה יותר, והיו מקרים מסוימים שבהם היא אף ייצאה את עודף החשמל למדינות שכנות.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים:

המיסוי על מטבעות דיגיטליים: ׳׳גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה׳׳?

היי סירי, אוקיי גוגל: פקודות קוליות שימושיות לסמארטפון בזמן נהיגה

דרום קוריאה בוחנת איסור על סחר בביטקוין; המטבע צונח

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן