Forbes Israel Logo
מה חדש
מה חדש

הרומן הגרפי החדש של רותו מודן הוא לא פחות ממשובח. הנה הסיבות למה

"מנהרות" מתמקד בחפירה ארכיאולוגית שמשלבת בין מאבקים אישיים, פוליטיים, וגיאוגרפיים. בדרך נחשפות דמויות צבעוניות, סכסוך ישראלי-פלסטיני ועוד

"מנהרות", ספרה החדש של רותו מודן, הארוך ביותר שכתבה עד כה, הוא רומן גרפי, או קומיקס למבוגרים, שמתמקד במאבק ארכיאולוגי עטוף בתתי-מאבקים פוליטיים, אישיים וגיאוגרפיים, כולם סביב חפירות אכיאולוגיות, תוך שהם מערבים לתוכם דמויות רב-גוניות וגם, בין יתר, את דעאש, צה"ל, ואנשי אקדמיה רודפי בצע.

מודן, יוצרת קומיקס בעלת שם בינלאומי שכבר הוציאה שני רומנים גרפיים למבוגרים ("הנכס" ו"קרוב רחוק" שזכו באוסקר של תעשיית הקומיקס – פרס אייזנר) ואף פרסמה טור קומיקס בניו-יורק טיימס, סוחפת את הקוראים ב"מנהרות" באמצעות עלילה הומוריסטית, שאפתנית ושנונה, אך בעיקר אקטואלית.

עלילת הספר מתמקדת בנילי ברושי, בתו של ארכיאולוג מהולל ששקע בדמנציה, חוזרת בסתר לאתר החפירות הנטוש של אביה כדי להשלים את מלאכתו ולהשיב את כבודו, שנגזל במרמה לפני שלושים וחמש שנה על ידי שותפו הוותיק והתככן, פרופסור מוטקה שריד. נילי משוכנעת שאביה עמד לחשוף את הממצא הארכיאולוגי החשוב מכולם, זה שבכוחו לזעזע את המזרח התיכון כולו – ארון הברית. כדי להגיע אליו היא מארגנת צוות בלתי אפשרי שכולל אספן עתיקות חמדן, מבריחים פלסטינים, עסקן דתי־לאומי שמנהיג חבורת נערי גבעות, ואפילו את בנה היחיד, ילד בן שבע, המכונה "דוקטור", שמכור למשחקי מחשב ורוצה כל היום לשחק בטלפון. פרופסור שריד לא מהסס לעשות כל שביכולתו כדי להקדים את יריבתו במרוץ להשגת האוצר, וכאן העניינים מסתבכים ומביאים לשלל התפתחויות, אחת מהן היא, למשל, התפוצצות הסכסוך הישראלי-פלסטיני או חשיפתו של העולם האקדמי המנוון.

הדמויות המרכזיות ניחנות בהומור, שנינות, הבעות פנים ותגובות מצחיקות שבאות לידי ביטוי באיורים של מודן. הספר סוחף ומרתק, תוכנית וויזואלית, ונראה כי למודן יכולת גבוהה במיוחד בהבנת הטבע האנושי והצגתו בצורה שלא תפגום בעומקן של הדמויות.

כריכת הספר "מנהרות". איור: רותו מודן, צילום: כתר ספרים
כריכת הספר "מנהרות". איור: רותו מודן, צילום: כתר ספרים

הוצאת "כתר ספרים", 275 עמודים, 128 שקל, בחנויות ורשתות הספרים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן