Forbes Israel Logo

הרכב החשמלי של ריוויאן מבטיח אותנטית של נהיגת שטח

בתערוכת הרכב שנערכה בנובמבר האחרון בלוס אנג'לס הבאזז לא היה על מרצדס־בנץ, פורשה, ב.מ.וו או כל אחד ממותגי העל המתבקשים, אלא סביב יצרן קטן של מכוניות חשמליות, Rivian Automotive, שפועל מפלימות', מישיגן. אחרי שפיתחו את טכנולוגיית ה־EV שלהם במשך עשור, החברה חשפה לראשונה את שני כלי הרכב שלה, המונעים בסוללה: ה־R1S, SUV ספורטיבי עם שבעה מקומות, ומכונית הפיקאפ, R1T.

הכתבה מופיעה בגיליון מארס 2019 של פורבס ישראל

לרכישת הגיליון

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עיקבו אחרינו בפייסבוק ובאינסטגרם

המכוניות ההרפתקניות, לכאורה, מפגינות אסתטיקה שנלקחה מריינג' רובר: מחוספסת, עוצמתית ויוקרתית. את אלו ארזו עם תוספות הייטק עדכניות, כמו חיבור לאינטרנט ומגוון אמצעי בטיחות אוטונומיים. "הרפתקה היא החיים עצמם", מתפייט ר.ג'יי סקרינג', המייסד והמנכ"ל בן ה־36 של ריוויאן.

ר.ג'יי סקרינג' עם דגם ה־SUV שלו | צילום: Rivian

הרומן של סקרינג' עם "דברים שזזים", כהגדרתו, התחיל כשהיה ילד. ברגע שהיה מבוגר מספיק להתמודד עם כלי עבודה, הוא עזר לשכן לבנות מחדש מכוניות פורשה 356 במוסך שלו במלבורן, פלורידה. "הדגם האהוב עליי היה ספידסטר מסוף שנות ה־50", הוא אומר. עד שהגיע לתיכון, כבר היה אובססיבי לגבי הרעיון להקים מותג רכב משל עצמו. הוא צבר את הידע כשהשלים דוקטורט בהנדסה מכאנית מהתוכנית היוקרתית של MIT, Sloan Automotive Lab.

דווקא שם מצא קונפליקט. "היה מתסכל מאוד לדעת, שהדברים שאני אוהב כל כך הם הדברים שמזהמים את האוויר ויוצרים כל מיני בעיות, החל בקונפליקטים גיאו־פוליטיים וכלה בערפיח ובשינויי אקלים", אומר סקרינג'. אז הוא חישב מסלול מחדש והחליט להתמקד במכוניות חשמליות וידידותיות לסביבה.

מסתכלת לטסלה בעיניים

כדי לממן את החלומות החשמליים שלו, סקרינג' גייס 450 מיליון דולר משלושה משקיעים מרכזיים: קבוצת ההשקעות הסעודית עבדול לטיף ג'מיל, קבוצה עם קשרים עמוקים ל־MIT; Sumitomo Corp. היפנית; ו־Standard Chartered Bank הבריטי. אבל זו היתה רק ההתחלה.

בחודש שעבר הובילה אמזון סבב גיוס נוסף של 700 מיליון דולר, מה שהזניק את שוויה של ריוויאן אל למעלה ממיליארד דולר.
למרות המספרים העצומים, מדובר בהשקעה הגיונית מבחינת אמזון, שוודאי תוכל להשתמש בתשתית של ריוויאן כדי לתמוך בצרכים הלוגיסטיים שלה. כלומר, ליצור צי כלי רכב חשמליים, שישמשו כפתרון ל"קילומטר האחרון" במשלוחים.

ההשקעה הזו גם הופכת את אמזון לשחקן בזירת הרכב. "למעשה, אמזון השקיעה במהלך חודש פברואר יותר ממיליארד דולר בחברות שיכולות למקם אותה כמתחרה בשוק הרכב החשמלי, יחד עם טסלה ו־GM", אומר בריאן ריימר, חוקר במעבדת AgeLab ב־MIT ומנהל משותף של מרכז התחבורה באוניברסיטת ניו אינגלנד. "זה צעד אסטרטגי גדול מאוד".

גם ריוויאן נמצאת כעת במקום אחר לגמרי. פתאום היא לא רק איום זניח בשוק הרכב החשמלי, אלא חברה שיש לה המשאבים להתחרות ראש בראש עם כל יצרנית בתחום זה, כולל טסלה – וכל זה לפני שייצרה SUV אחד.

שינוי כיוון

ריוויאן נוסדה ב־2009 והתחילה לפתח מכוניות חשמליות ספורטיביות, דומות לרואדסטר של טסלה, כפי שסקרינג' בעצמו מודה. אבל בתוך שנתיים התוכנית הזאת עברה לארכיון. "לא בנינו משהו שהעולם באמת היה זקוק לו והיה שונה מהותית מדברים אחרים בשוק", הוא אומר. אבל עכשיו המטרה היא שונה – להתמקד ברכבי לקשרי שימושיים.

אז למה נדרש לו כמעט עשור לייצר רכב? "סידרנו את כל החלקים", אומר סקרינג'. זה כולל פיתוח של טכנולוגיה, הרכבה של תוכנית עסקית חזקה, בניית הארגון והקמה של שרשרת אספקה ומערך ייצור. הוא גם בילה שנים בהקמת צוות חלומות של מהנדסים ומעצבים, כולל מארק וינלס, סמנכ"ל ההנדסה של ריוויאן, שהגיע אליהם ממקלארן, וג'ף המוד, סמנכ"ל העיצוב ובוגר ג'יפ, שם פיקח על הגרנד צ'רוקי ועל הרנגלר.

ריוויאן מעסיקה כ־700 עובדים, מחציתם במרכז ההנדסה בפלימות'. רוב העובדים הנוספים פועלים במרכזי הייטק בסן חוזה ובאירווין, קליפורניה, עם כמה מתקנים הנדסיים באנגליה. בשנתיים הקרובות יתווספו עוד עובדים, בזמן שהחברה תתגבר את מערך הייצור שלה בנורמל, אילינוי, במפעל שהיה שייך פעם למיצובישי ונרכש על ידי ריוויאן ב־2017 תמורת 16 מיליון דולר.

מרכז הפיתוח של ריוויאן. מעסיק כמה מאות עובדים. משמאל דגם ה־R1T | צילום: Rivian

מבחינה טכנית, ה־R1T וה־R1S דומות מאוד. שתיהן מבוססות על מרכב דמוי סקייטבורד (מה שאומר שכל הרכיבים המכאניים – סוללה, מתלים, מערכת ההינע שמעבירה את התמסורת לגלגלים – מותקנים עליה). בחברה טוענים לביצועים יוצאי דופן, כולל טווח נסיעה של כ־640 קילומטר, 120 קילומטר יותר מכל מכונית חשמלית שנמצאת כרגע על הכביש או צפויה לעלות עליו בשנתיים הקרובות. והם מבטיחים נהיגה נפלאה ומהירות של מכונית ספורטיבית – שני הרכבים יהיו מסוגלים להאיץ מאפס ל־100 בשלוש שניות. אבל מעל הכל, ריוויאן מבטיחה חוויה אותנטית של נהיגת שטח. נסו לנהוג בטסלה שלכם על דיונות בחוף או לטפס איתה על גבעה מלאת סלעים.

הפיקאפ תגיע עם תג מחיר סביב 68 אלף דולר בארה"ב, וה־SUV תעלה כ־72,500 דולר. על אף שריוויאן לא מוכנה לחשוף את נתוני ההזמנות המוקדמות שלה, החברה מצפה למסור מספר שאפתני של 20 אלף יחידות משני הדגמים במהלך 2021 ו־40 אלף יחידות ב־2022, מה שמיתרגם לכ־1.4 מיליארד דולר ו־2.8 מיליארד דולר, בהתאמה, במכירות. לצורך השוואה, טסלה מכרה 22 אלף יחידות ממודל S בשנה הראשונה שלה ו־25 אלף יחידות ממודל 0, כשהוא הוצע למכירה.

הלקוחות הנכונים

ברגע שיתחיל הייצור בשנה הבאה, החברה, בדומה לטסלה, מתכננת למכור באופן ישיר לצרכנים. היא מיקמה אולמות תצוגה במקומות אסטרטגיים בארה"ב, כדי להציף את המותג בפני הצרכנים הנכונים. כדי לספק אפשרויות נוספות, עובדים בחברה גם על רכב דו שימושי עם חמישה מקומות ישיבה, ודגמים נוספים ייצאו בהמשך, אומר סקרינג', שנזהר לא להבטיח יותר מדי: "אני נוטה לא לדבר עם אנשים מבחוץ על הדברים שאנחנו עושים פה. בואו ניתן לתוצאות לדבר בשם עצמן".

מודל הכנסות שעשוי להיות רווחי יותר הוא מכירת הטכנולוגיה של ריוויאן ליצרניות רכב נוספות ולחברות טכנולוגיות. "אנחנו יכולים למנף את טכנולוגיית הסקייטבורד שלנו כמכלול או למכור חלקים ממנה, כמו למשל את הסוללה", אומר סקרינג'.
"ר.ג'יי בנה חברה שיכולה להתאים את עצמה מחדש בעלויות מינימליות", מסביר ג'ון שוק, חבר דירקטוריון בריוויאן ומנהל ייצור לשעבר בטויוטה ארה"ב ויפן.

עכשיו הופך חלום חייו, להיות יצרן מכוניות, למציאות, וסקרינג' מאמין שהעדיפויות שלו כמנכ"ל כוללות את הצורך לוודא שכיוון החברה ברור, שהצוות הנכון פועל בתפקידים הנכונים, ושהתרבות הארגונית מאפשרת לאנשים לעבוד בלי נתק מהיחידות האחרות ובלי בירוקרטיה מיותרת. סקרינג' המהנדס מ־MIT, מצד שני, היה מעדיף בכלל להיות במעבדה: "אני ממש נהנה לעבוד על הארכיטקטורה שלנו, לחשוב על פלטפורמת הסקייטבורד שלנו". במילים אחרות, ר.ג'יי סקרינג' רק מתחיל להתגלגל.

הכתבה מופיעה בגיליון מארס 2019 של פורבס ישראל

לרכישת הגיליון

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עיקבו אחרינו בפייסבוק ובאינסטגרם

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.