Forbes Israel Logo

השבוע בוול סטריט: הראלי מפנה מקומו לחשש מהנעשה בקפריסין

שערי המניות העיקריים מעולם לא היו גבוהים יותר – ובכל זאת, בשבוע החולף הם בקושי הפחידו מישהו. עד כה הרקיעו המניות ב-2013 שחקים. הדאו ג'ונס טיפס בכמעט 11% ושבר סדרת שיאים של כל זמנים. ה-S&P 500 קפץ ב-9.4%, והתקרב לשיא של כל הזמנים לאחר עליות ב-10 מתוך 11 השבועות האחרונים. ובכל זאת, האנליסטים ראו על פי רוב את מחירי המניות כזולים למדי.

הראלי, בכל מקרה, הואט לאחרונה. בשמונת ימי המסחר האחרונים, ה-S&P 500 הציג רווח יומי של יותר מ-0.5% רק בפעם אחת. השאלות לגבי ההשפעה האפשרית של המשא ומתן בארה"ב לגבי התקציב או לגבי התוכניות של הבנק הפדרלי להמשיך בגירוי המוניטרי המסיבי – נותרו באוויר. ועדת הריבית של הבנק צפויה להיפגש השבוע.

אולם מעל כולם עומד כעת באוויר החשש מהנעשה באירופה בעקבות חבילת החילוץ המסתמנת לקפריסין. על פי ההסכם, תקבל קפריסין סיוע בהיקף של 10 מיליארד יורו מכספי האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית. החבילה כוללת מס חד פעמי בגובה של 6.7% על פקדונות בבנקים בקפריסין של מתחת ל-100 אלף יורו ומס של 9.9% על פקדונות של מעל 100 אלף יורו.  

תוכנית החילוץ הקפריסאית גרמה לפאניקה של ממש ביבשת ולהסתערות על הבנקים להוצאת הפקדונות. תרחיש כזה, מיותר לציין, מסכן את היציבות של כל מערכת בנקאית, גם כזאת שנראית היום בריאה, וכך גם את גוש היורו ואת המטבע המשותף.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

עד להצפת נושא חבילת החילוץ, היו העניינים סבוכים הרבה פחות. "המניות זולות יותר מאשר היו בתקופת השיא האחרונה, ובה בעת, נכסים חלופיים כמו אג"ח יקרים הרבה יותר", אומר פול זמסקי מחברת ניהול ההשקעות ING בניו יורק. "אנחנו נמצאים ברמות שיא, אבל צריך להסתכל על המניות בהקשר הנכון, ובהקשר זה, הן אינן יקרות בכלל".

אפל אשר צנחה ב-16.6% השנה, נמצאת 28.2% מתחת לערך הפנימי שלה, בעוד אקסון נמצאת 23.3% מתחת לו ובנק אוף אמריקה 53.3%. חברות אחרות מראות סימנים של קניית יתר: מניית גוגל, שקפצה ב-2013 ב-15%, גבוהה בכ-16% מהערכת השווי הפנימית. אמזון נמצאת 85% מהערכת השווי הפנימית שלה, של 39.17 דולר.


צילום: רויטרס

"צריך להיות בררנים. כל עוד השוק קונסטרוקטיבי ונתמך בדיבידנדים וברווחים, כמה חברות כנראה כבר ראו את רמות השיא", אומר ג'ון קארי, מנהל תיקים בחברת ניהול ההשקעות פיוניר בבוסטון.

ועדת הריבית של הבנק הפדרלי צפויה להיפגש השבוע. למרות קריאות מכמה מהחברים הניציים יותר בדירקטוריון להפחית את רכישות נכסים, צפוי הבנק להמשיך בתכניתו הנוכחית.

הנתונים האחרונים – החל מנתוני המכירות, דרך נתוני הייצור ועד נתוני התעסוקה – הראו כי הכלכלה נמצאת במומנטום. אבל שיעור האבטלה הגבוה בארה"ב (7.7%) מעניק לוועדת המדיניות להמשיך ולקנות אג"ח ב-85 מיליארד דולר בחודש כדי לשמור על שיעורי ריבית נמוכים.

ובעוד שני השיאים הקודמים בשוק המניות התחלפו במיתון, שנבע מהתפוצצות בועת הדוט קום בשנת 2000 וממשבר האשראי של 2008, לא נראה כאמור עד היום אקוויוולנט נראה לעין. "אני לא רואה שום דבר שנראה כמו בועה, ואין שום סימן לאופוריה אשר מסמנת את סופו של השוק השורי", אומר קן פישר מהשקעות פישר בוודסייד, קליפורניה. עד שהגיעה קפריסין.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.