Forbes Israel Logo

השבוע בוול סטריט: כוננות טלטלה בעקבות אובמה וברננקי

שוק המניות בארה"ב עלול לעבור בשבוע הקרוב טלטלה בעקבות הדיונים בקונגרס אם לאשר פעולה צבאית נגד סוריה והחלטת הבנק הפדרלי המרכזי אם להפחית את הגירוי המוניטרי.

שוקי המניות בארה"ב הפגינו לאחרונה יציבות יחסית, ודאי ביחס לשוקי האג"ח בארה"ב ולשווקים המתעוררים אשר הראו דאגה מהחלטתו הצפויה של הבנק הפדרלי בסוף החודש לגבי הפחתתת הגירוי המוניטרי ומהקמפיין של ממשל אובמה להעניש את סוריה על שימוש לכאורה בנשק כימי נגד אזרחים.

לאחר ירידה של 3.1 אחוזים באוגוסט, התאושש מדד ה-S&P 500 בשבוע הראשון של ספטמבר ב-1.4%. מדד הדאו ג'ונס התחזק ב-0.76% והנאסד"ק הוסיף כמעט 2% לערכו. מדד התנודתיות (VIX), אשר מעיד על חרדת המשקיעים, ירד בשבוע שעבר ב-7%, הירידה השבועית הגדולה ביותר שלו מאז אמצע חודש יולי. רמת הסגירה שלו ביום שישי עמדה על 15.85, בדומה לממוצע בשנה האחרונה.


צילום: רויטרס

ובכל זאת, מאמציו של הנשיא אובמה לשכנע את המחוקקים לגבות את בקשתו לתקיפה צבאית יכולים להזיז את מחטי התנודתיות. ההצבעה בסנאט צפויה לקרות בקרוב. "לשבוע הקרוב יש פוטנציאל לתנודתיות מוגברת ואולי גם לקפיצה ב-VIX", אומר טים גריסקי, מנהל השקעות ראשי בקבוצת Solaris בבדפורד הילס, ניו יורק. "הדאגה של המשקיעים תהיה אם מכה צבאית בראשות ארה"ב נגד סוריה תסלים לעימות ממושך, מה שעלול להוות חדשות רעות עבור שוק המניות".

"השוק יהיה רגיש מאוד לשמועות", מוסיף קווינסי קרוסבי, אסטרטג שוק ב-Prudential Financial בניוארק, ניו ג'רזי. "החשש הוא כי פעולה כירורגית עלולה להפוך לרחבה יותר".
העובדה שהדיון בקונגרס בנוגע לתקפיה בסוריה מגיע ערב פגישת הבנק הפדרלי לא תעזור למצב הרוח של וול סטריט. ועדת המדיניות של הבנק הפדרלי אשר תתכנס ב-17 וב-18 בספטמבר צפויה להודיעה על הפחתה בקצב רכישות האג"ח שלה (85 מיליארד דולר בחודש). "אם הבנק הפדרלי אכן יעשה כן, זה עלול להפוך למלכודת כפולה", אומר גריסקי.

אם לא די בכך, השאלה מי יוביל את הבנק הפדרלי אחרי שהיו"ר בן ברננקי יסיים את תפקידו בתחילת השנה הבאה יוצרת גם היא חוסר ודאות בקרב המשקיעים, שלא לדבר על עימות אפשרי נוסף בין הבית הלבן והקונגרס בנוגע לתקציב ולתקרת החוב. יחדיו, עלולים גורמים אלה להוות את התערובת הדרושה כדי לדרבן נסיגה ארוכת טווח במחירי המניות.
המימושים בשלושת השבועות האחרונים עשויים להוות סימן נוסף כי המשקיעים הולך ונעשים זהירים לגבי המניות בארה"ב. המשקיעים משכו 15.3 מיליארד דולר בשלושת השבועות האחרונים, הכי הרבה מאז אוגוסט 2011.

השבוע הקרוב יהיה מועט יחסית בנתוני מאקרו, כשהנתון המעניין ביותר עשוי להיות המכירות הקמעונאיות לחודש אוגוסט אשר יתפרסמו ביום שישי. התחזית עומדת על עלייה של 0.4% לעומת חודש יולי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.