חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

התגובות לריבית: "בנק ישראל הוריד את הכפפות"

הודעת הריבית של בנק ישראל הפתיעה את מרבית האנליסטים בשווקים. גם אלה שצפו כי הבנק עשוי להוריד את הריבית ל-1.5%, העריכו כי הדבר יקרה במסגרת ההודעות הקבועות של הבנק, ומעטים חשבו שהוועדה המוניטרית תקבל את ההחלטה באמצע החודש.

התגובות להחלטה לא איחרו להגיע. אורי גרינפלד, ראש מחלקת המקרו בפסגות, אמר כי "השאלה שצריכה להישאל היא למה עכשיו? הרי בעוד שבועיים בדיוק תכנס הוועדה המוניטארית של בנק ישראל להחלטת ריבית מן המניין. התשובה היא כנראה שבנק ישראל מעוניין להשיג את אפקט ההפתעה וזאת כדי למקסם את ההשפעה על שוק המט"ח".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

רפי גוזלן, כלכלן המקרו הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי, ציין כי "בנק ישראל מוריד את הכפפות ומוכיח שוב גמישות מבורכת להתפתחויות במשק המקומי ובעולם, בפרט על רקע גל ההרחבה המוניטרית האחרון בעולם. אין מקריות בהחלטה להפחית את הריבית בהחלטה שלא מן המניין במקביל להגדלת רכישות המט"ח, כאשר מטרת צעדים אלו היא להפתיע את הפעילים בשוק המט"ח ולשגר מסר של כללי משחק שונים".

לדברי גוזלן, "ההחלטה להוריד את הריבית התאפשרה בין היתר על רקע ההחלטה להפחית את הגירעון ב-2014 במקביל להערכה כי מהלך זה צפוי להוביל להאטה משמעותית בביקושים ובאינפלציה, התפתחות שמצריכה תגובה מרחיבה מצד המדיניות המוניטארית. באי.בי.אי העריכו כי עד סוף השנה תגיע הריבית ל-1%.

בחברת פיוניר תכנון פיננסי העריכו כי "המרוויחים הגדולים מהפחתת הריבית המפתיעה הם מחזיקי איגרות החוב הממשלתיות הארוכות. סביר להניח שהדולר יתחזק וישפיע בעקיפין על עליית מחירי הסחורות לישראלים ועל חברות הפועלות בשקלים, והדבר יתרום לעליית קצב האינפלציה". שמואל בן אריה, מנהל מחקר שוק מקומי בחברה, אמר כי "הפחתת הריבית אולי הפתיעה בתזמון, אך עצם ההפחתה לא היה מפתיע".


צילום: רויטרס

האסטרטג הראשי של קבוצת איילון יניב פגוט כינה את החלטת בנק ישראל "מהלך אמיץ". לדבריו, "במלחמה כמו במלחמה, כך גם במלחמת מטבעות, יש להשתמש בכל הכלים וליטול סיכונים במידת הצורך, על מנת שהייצוא של המשק הישראלי לא ימצא עצמו בנחיתות תחרותית אל מול מתחריו בשווקים הגלובליים".

"האיתותים הברורים באשר להאטה בפעילות הכלכלית חייבו את הבנק המרכזי המקומי לפעול מיידית לעידוד הצמיחה במשק", אמר פגוט. "על אף האיום כי כסף זול ינפח אל מול עינינו בועת נדל"ן מסוכנת".

גם בהתאחדות התעשיינים בירכו על המהלך. נשיא ההתאחדות צביקה אורן אמר כי "הנגיד הפגין שוב אחריות, בכך ששקל שיקולי ותצמיחה לצד שמירה על יעד האינפלציה. ירידת הריבית צפויה למתן את התחזקות השקל לעומת הדולר. כמו כן, הורדת הריבית תסייע לחיזוק כדאיות היצוא של התעשייה הישראלית, אשר נחלשה בשערי המטבע הנוכחיים. בנוסף הורדת הריבית תסייע למאמצי גיוס האשראי של החברות, בעיקר בקרב מפעלים קטנים ובינוניים".

"הפחתת הריבית תסייע למגזר העסקי בכלל ולעסקים הקטנים והעצמאים בפרט, אך מדיניות מוניטרית אינה תחליף למדיניות ממשלתית אקטיבית יזומה לעידוד הסקטור העסקי", אמר אהוד רצאבי, נשיא להב – לשכת ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים. לדבריו, "הפחתת הריבית, אם לא יתלוו אליה צעדים משלימים מטעם הממשלה, לא תספיק כדי לעודד את העסקים הקטנים וכדי להעלות את המשק הישראלי על פסים של צמיחה". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן