Forbes Israel Logo

התחזקות השקל בחודש האחרון תהווה שיקול מרכזי בישיבת הריבית בשבוע הבא

"הדולר-שקל שבר מטה בשבוע האחרון מתחת לרף 3.45 והוא הולך ומתקרב לשפל של מאי ב-3.434. גם האירו-שקל נשבר בשבוע שעבר מטה וקבע שפל חדש ב-4.661, הרמה הנמוכה ביותר מאז יולי 2013", כך אומרים היום במחלקת המחקר של בית ההשקעות FXCM ישראל.

"על פי מבנה המגמה ובתנאים המקומיים והגלובליים הנוכחיים, שני שערי החליפין הללו צפויים להמשיך ולרדת בטווח הקצר והבינוני. לאור העובדה כי אירופה וארצות הברית הינן יעדי הייצוא המרכזיים של ישראל, המשך המגמה הזו מהווה סיכון גדול על הייצוא הישראלי והצמיחה של המשק כולו, ולאור זאת גובר הסיכוי שבנק ישראל יבצע הפחתת ריבית בשבוע הבא."

גם בעולם הדולר והאירו מפגינים חולשה בולטת. בקרב מדינות המפתח ניתן לזהות פיצול בין הבנקים המרכזיים. מצד אחד, הבנק של אירופה והבנק של יפן, שמיישמים כעת מדיניות אולטרה מרחיבה, הכוללת ריבית אפסית ורכישת נכסים, ומצד שני הבנקים המרכזיים של בריטניה וארצות הברית, שכבר מאותתים על הקשחת ריבית מעבר לפינה והבנקים המרכזיים של אוסטרליה וניו זילנד, שכבר ביצעו העלאות ריבית.


האירו והדולר. ימשיכו להחלש בתקופה הקרובה | צילום: shutterstock

"אירוע המפתח השבוע יהיה ישיבת המדיניות של הבנק הפדרלי. הבנק צפוי לצמצם את היקף רכישות האג"ח ב-10 מיליארד נוספים, בדומה לקצב הצמצום של החודשים האחרונים. ואולם, בשוק בעיקר ימתינו לשמוע את אופי הרטוריקה בהצהרת המדיניות של הבנק. בחודשים האחרונים הבנק החל לאותת על כוונתו להעלות את הריבית, ואולם התמחור בשוק מלמד כי בשוק מעריכים כי העלאת הריבית הראשונה תתבצע רק במחצית השנייה של 2015, וזאת בשעה שבנקים מרכזיים אחרים בעולם כבר מתחילים להעלות ריבית."

"הסנטימנט הפושר כלפי הכלכלה האמריקנית מתבטא גם בשוק האג"ח, כאשר התשואה על אגרות החוב לטווחים הארוכים יותר (10 שנים ומעלה) עדיין מאוד נמוכה ומלמדת על ציפיות צמיחה ואינפלציה נמוכות, וזאת על רקע נתוני המקרו שמצביעים על התאוששות איטית מאוד. בתנאים הללו, הדולר לא מצליח לבצע התאוששות משמעותית מול המטבעות האחרים, ורק רטוריקה נוקשת יותר השבוע תעזור לדחוף את הדולר מעלה."

"בתוך הפיצול הזה גם בנק ישראל יצטרך למקם את עצמו, וזאת לקראת ישיבת המדיניות הבאה הצפויה בשבוע הבא. לאחר שבנק ישראל בחר שלא להוריד את הריבית בישיבתו הקודמת, התחזקותו של השקל בחודש האחרון תהווה שיקול מרכזי בישיבת הריבית בשבוע הבא ומגבירה את הסיכוי כי הבנק יפחית החודש את הריבית במטרה לבלום את המשך התיסוף של המטבע הישראלי", מסכמים בבית ההשקעות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.