חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

התקווה המתונה: האם הנשיא החדש יצליח לאושש את הכלכלה האיראנית?

תגובת הבורסה האיראנית להכרזה על הנשיא החדש במדינה לא איחרה לבוא. על פי דיווחים בסוכנות הידיעות האיראנית, הבורסה בטהרן רשמה עלייה של 2% אתמול בערב לאחר פרסום תוצאות הבחירות. גם המטבע המקומי הריאל התחזק בעקבות ההכרזה על המועמד המתון חסן רוחאני כמנצח בבחירות והחליש את הדולר.

רוחאני הוא תקוותם של הרפורמיסטים באיראן לממשל שיעודד שיפור התנאים הסוציאליים עבור אזרחי המדינה וכן מדיניות פתוחה יותר כלפי מדינות המערב. המעצמות המערביות צפויות לקבל את רוחאני בידיים פתוחות בתור מי שעשוי להוביל את איראן לעתיד מתון יותר ולעודד הסכמי שלום ואת סיומו של משבר הגרעין במדינה.

רוחאני שניצח בבחירות לאחר שגרף 50% מהקולות בבחירות שנערכו באיראן ביום שישי וסיים את חזקתו של המנהיג הרוחני אייטולה אלי חמינאי. דרישתו של רוחאני לשיקום כלכלת איראן שקרסה בעקבות הסנקציות המערביות וכן הבטחתו להדגשת זכויות האזרח כבשו את ליבם של האיראנים.

רוחאני הוביל בעבר את שיחות הגרעין מהצד האיראני, כך שלמרות תפיסתו הפרו- רפורמית הוא ידע להסתדר גם עם חמינאי, זאת בשל היכרותו העמוקה עם מוסדות השילטון האיראניים. 

צילום: רויטרס

שלטונו של חמינאי באיראן התערער לראשונה ב-2009, אז יצאו המוני אזרחים לרחובות במחאה על מה שלטענתם נחשב כהונאה של הנשיא לשעבר מחמוד אחמדיניגא'ד. הטענה הייתה שאחמדינג'אד רימה ולכן נטל שוב את השלטון על המדינה. 

לדברי האנליסט האמריקאי המתגורר באיראן טריטה פרסי ניצחונו של רוחאני הוא הוכחה חד משמעית לשינוי מאזן הכוחות במדינה המוסלמית. לדברי פרסי, "למרות ניסיונותיו של חמינאי לשמור על המצב הקיים, מנהיגי המרכז והרפורמיסטים באיראן הוכיחו שהם מסוגלים לנצח גם בנסיבות הקשות ביותר, הודות לתמיכה הרבה לה זכו מהציבור. 

במסגרת מצע הבחירות שלו, התחייב רוחאני להנהיג באיראן רפורמה לתגבור זכויות האזרח וכן רפורמה במדיניות החוץ של המדינה שתתבסס על בניית יחסים עם העולם. כעת ממתינים מנהיגי המערב לראות האם יעמוד המנהיג החדש בהתחייבויותיו ומה צופן העתיד למדינה שעד כה החשיבה את עצמה יריבה מושבעת של העולם המערבי כולו. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן