Forbes Israel Logo

ה-CIA חושף לראשונה: כך הפלנו את השלטון האיראני בשנות ה-50

ה-CIA מודה היום (ב') לראשונה בגלוי כי לפני שישים שנים היה מעורב בהפיכה באיראן, שהחזירה לשלטון את השאה רזה פאלאווי. ההודאה היא חלק מהסכמת סוכנות הביון האמריקנית לאפשר את חשיפת המסמכים שנוגעים למבצע ההפיכה שכינויו היה "TPAJAX". עד כה התנגדה הסוכנות לפרסום מלא של המסמכים, והתירה לפרסם רק חלקים מצונזרים מהם. פרסום המסמכים התאפשר בזכות פניה של ארגון "הארכיון לביטחון לאומי" בזכות החוק לחופש למידע.

מן המסמכים עולה כי המודיעין הבריטי, ה-MI6, שהיה שותף לקנוניה, ניסה למנוע את פרסום החומר אף שמעורבותו בעניין ידועה זה עשרות שנים. בראש מתכנני ההפיכה עמדו קציני המודיעין האמריקני, קרמיט רוזבלט והארכיאולוג והמומחה לפרס דונלד ווילבר, ואיש הביון הבריטי נורמן דרבישייר.

ההחלטה על ההפיכה התקבלה לאחר שראש ממשלת פרס מוחמד מוסאדק, שנהנה מפופולאריות רבה החליט להלאים את חברות הנפט המערביות – שגרפו רווחי עתק מניצול הנפט הפרסי ושלמו תמלוגים זניחים. ההלאמה גרמה לפרץ של לאומיות פרסית, הוציאה את ההמונים לרחובות וגרמה לבריחתו מהמדינה של השאה שהיה אז עול ימים וחסר ניסיון.

ממשלות בריטניה וארצות הברית שביקשו לשמר את האינטרסים הכלכליים שלהם ואת השפעתם באיראן חששו גם שממשלת מוסאדק תפנה עורף למערב, ותפתח קשרים הדוקים עם ברית המועצות. "הסיכון שאיראן תיחשף לתוקפנות סובייטית מאלצת את ארצות הברית לתכנן ולהוציא אל הפועל את TPAJAX", נכתב באחד התזכירים של ה-CIA. בוושינגטון ובלונדון החליטו לארגן הפיכה שתחזיר את השאה לשלטון ותקים משטר פרו מערבי.

קציני הביון של שתי המעצמות נכנסו לאיראן והוציאו אל הפועל את התכנית הרב שלבית. הם הפיצו תעמולה נגד ראש הממשלה מוסאדק וממשלת "החזית הלאומית" שלו. הם שחדו חברי פרלמנט ואישים אחרים, וארגנו רשת של משתפי פעולה וסוכנים בכל הדרגים – בפוליטיקה, במשטרה, בצבא, אצל סוחרי הבזאר ועוד. הסוכנים קיבלו תשלומים נאים ונתבקשו לארגן כנופיות חמושות. הכנופיות הוציאו אנשים לרחובות, להפגנות שלכאורה היו ספונטניות, כדי לערער את משטרו של מוסאדק.

לבסוף, המבצע הצליח עם הדחתו של ראש הממשלה מוסאדק. לאחר מכן, הוחזר השאה לשלטון ושלט באיראן במשך 25 שנים, כשהוא מנהיג מדיניות פרו מערבית מובהקת, עד שהודח בהפיכה האסלאמית של פברואר 1979. עם חזרתו, ובהמשך ל"המלצת" אנשי הביון המערביים, החזירו השאה וממשלתו חלק מזכויות היתר של חברות הנפט המערביות.

מטה ה-CIA. צילום: רויטרס

על מבצע "AJAX" פורסמו כבר מאות מחקרים היסטוריים, נכתבו זיכרונות של כמה מהמעורבים בפרשה, ואפילו שני נשיאים אמריקניים, ביל קלינטון וברק אובמה, כבר הודו במעורבות סוכנות הביון האמריקנית בפרשה. עם זאת, מדובר כאמור בפעם הראשונה שהארגון עצמו חושף את מלוא היקף מעורבותו ושיטות הפעולה.

יצוין כי עד היום יש המעלים במערב ובישראל את רעיון שינוי המשטר באיראן. הם מדברים על הצורך "לארגן" או "לסייע" בדבר, כדי לבצע הפיכה באיראן שתפיל את משטר כוהני הדת. עמם נמנים ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, ואורי לוברני – שהיה שגריר ישראל בטהרן בשנות השבעים תחת השאה ובהמשך שימש כיועץ במשרד הביטחון ובמשרד לנושאים אסטרטגיים ומודיעין.

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.