Forbes Israel Logo

ה-OECD: ציון נמוך לישראל בהקטנת העומס הבירוקרטי על עסקים קטנים

ציונים נמוכים בפישוט תהליכי רישוי עסקים ובהקטנת העומס הבירוקרטי על עסקים קטנים ובינוניים, ובאכיפת התשלומים והחובות לעסקים קטנים ובינוניים, ניתנו היום לישראל על ידי ועדת בדיקה והערכה מטעם ה-OECD.

הוועדה, שחקרה את מגזר העסקים הקטנים והבינוניים ב-40 מדינות, חשפה הבוקר נתונים וממצאים השוואתיים בכל הנוגע למצבה ומיצובה של ישראל ביחס ובתנאים להתפתחות מגזר העסקים הקטנים והבינוניים בישראל. 

בצד זאת מקבלת ישראל ציון גבוה בכל הנוגע למערך התמיכה ביזמים ועידוד צמיחת יוזמות וסטארט אפים. כמו כן, מציין צוות הבדיקה כי ישראל מצטיינת בהנגשת העסקים לשווקים הבינלאומיים. "כוח העבודה המאוד משכיל בישראל", כהגדרת צוות הבדיקה, מצוין גם הוא לטובה ע"י צוות הבדיקה, שקובע: "יזמות וחדשנות מהוות מנועי צמיחה מרכזיים בכלכלה הישראלית ומקודמים ע"י הממשלה".

הממצאים ההשוואתיים, הנסמכים בין השאר על נתוני בדיקה קודמת שהתקיימה בישראל בשנת 2008, הוצגו הבוקר בכנס שהתקיים בבית התעשיינים בת"א, במעמד שר הכלכלה נפתלי בנט, נשיא התאחדות התעשיינים וראש לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, צביקה אורן, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, רן קויתי, ובכירים במגזר העסקים הקטנים והבינוניים. 


צילום: רויטרס

על פי ממצאי ועדת הבדיקה, מקבלת ישראל ציון נמוך בעידוד יזמים עסקיים לא טכנולוגיים והענקת הזדמנות נוספת לעסקים שקרסו, וכן ביקורת על היעדר רגולציה וחקיקה מקילה לקידום עסקים קטנים ובינוניים. כמו כן, כושלת ישראל בהנגשת הרישום לעסקים קטנים ובינוניים ובפישוט תהליכי רישוי העסקים. ועדת הבדיקה אף מצאה כי ישראל נכשלת במיוחד באכיפת התשלומים והחובות לעסקים קטנים ובינוניים המעוכבים – לא אחת – דווקא ע"י רשויות מקומיות וגופים ציבוריים שאינם ממשלתיים.

כמו כן נמצא שחסר שיתוף פעולה בין הגורמים השונים העוסקים בהכשרת יזמים ובעידוד יזמות וצורך בבניית מדיניות ממשלתית משולבת לטיפול בתחום.

"הבירוקרטיה בישראל, בכל הנוגע לעסקים קטנים ובינוניים, היא קשה", התייחס שר הכלכלה, נפתלי בנט. "אני מכיר את הנושא מקרוב – לקח לאשתי למעלה משנה להניע עסק בגלל הבירוקרטיה, למרות שהייתה מוכנה לצאת לדרך כבר ביום הראשון. אנו פועלים להסיר חסמים, להקל על עסקים אל מול סבכי הבירוקרטיה ולסייע לעסקים קטנים ובינוניים באמצעות הלוואות בערבות מדינה. לא פחות חשוב מכך, אנו פועלים על מנת להרחיב את מודעות ציבור בעלי העסקים הקטנים והבינוניים לזכויות ולכלים שמעמידה לימינם הממשלה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.