Forbes Israel Logo

וול סטריט ננעלה בעליות: פוטאש צנחה ב-16.6% אחרי הודעת אורלקלי

יום המסחר בוול סטריט התאפיין היום בעליות שערים שנחלשו מעט לקראת סיום המסחר. במוקד עמדה החלטת חברת הדשנים הרוסית אורלקלי לנטוש את קרטל האשלג קנפוטקס, צעד שמרעיד את שוק האשלג העולמי.

מדד הדאו ג'ונס עלה ב-0.1%, מדד ה- S&P 500 התחזק ב-0.1% ואילו מדד הנאסד"ק טיפס ב-0.5%.

יצרנית האשלג הגדולה בעולם, חברת אורלקלי הרוסית הודיעה הבוקר כי היא פורשת מקרטל האשלג הרוסי BPC וכי בכוונתה לשווק אשלג באופן עצמאי. החלטתה של אורלקלי עשויה להביא לצניחה של 20%-25% במחירי האשלג בעולם ל-300 דולר לטון, זאת לעומת 400 דולר לטון כיום.

פוטאש, יצרנית האשלג הקנדית שעד לא מזמן ניהלה מגעים לרכישת כיל הישראלית צונחת בעקבות ההודעה ב-16.6%. פוטאש מחזיקה נתח שוק עולמי של כ-20%. הפירוק הופך את קנפוטקס קרטל השיווק המשותפת לשלוש חברות האשלג הצפון אמריקאיות (פוטאש, אגריום, ומוזאיק) ליצואנית האשלג הגדולה בעולם.

צילום: רויטרס

ממש לפני תחילת המסחר בארה"ב פורסם מדד קייס-שילר לחודש מאי שבודק את מחירי הבתים ב-20 הערים גדולות. המדד הצביעה על עלייה של 2.4% ושל 12.2% בהסתכלות על 12 החודשים האחרונים. הנתון טוב יותר מהערכות הכלכלנים שציפו לעלייה של כ-10.5% בשנה האחרונה. בשעה 17:00 יתפרסם מדד בטחון הצרכן לחודש יולי.

ועידת השוק הפתוח אשר תסתיים מחר צפויה לתת רמזים באשר לעתיד תוכנית ההרחבה הכמותית בהצהרה שתשחרר אחרי יומיים של דיונים. יו"ר הבנק הפדרלי הרעיד את השווקים במאי האחרון כאשר אמר כי הבנק הפדרלי מתכנן לצמצם את הגירוי המוניטרי ברגע שהכלכלה האמריקנית תציג מספרים חזקים יותר. המשקיעים נותנים לדבריו של ברננקי משקל רב מאז כאשר כל מילה יכולה להתפרש כרמז לסופה של תוכנית רכישות האג"ח.

"הבנק הפדרלי יכול בקלות או להפחיד את המשקיעים או לעודד אותם וזאת בלי להגיד הרבה בכלל", אמר ברייאנט אוונס, מנהל הפרוטפוליו של חברת ניהול הנכסים, קוזאד במדינת אלינוי. "דבריו של הבנק יוצרים תגובה אוטומוטית עומצתית גם מחוץ לשוק".

פייסבוק זינקה ב-6.1% ומשלימה קפיצה מטוארית של למעלה מ-40% בחמישה ימים אחרונים וזאת לאחר שהציגה דוחות מעודדים מאוד לחציון הראשון של שנת 2013.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.