Forbes Israel Logo

ויהי אור: היזמית שהביאה חשמל ומים לכפרים בשבע מדינות באפריקה

"זה פשוט מאוד, זול מאוד וזה משנה חיים". במילים האלו מסכמת סיון יערי את פעילותה של עמותת Innovation: Africa שאותה הקימה לפני כשמונה שנים, ומביאה טכנולוגיות ישראליות לאפריקה כדי לספק חשמל ומים.

הכתבה מופיעה בגיליון יולי של מגזין פורבס ישראל

לרכישת הגיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

יערי (38) הגיעה לאפריקה לראשונה בגיל 20, כאשר נשלחה ליבשת מטעם חברת ג'ורדאש (של הישראלים האחים נקש) שבה עבדה. "הגעתי למדגסקר, במרפאות היו אנשים שמחכים ולא מקבלים עזרה, בבית הספר לא היו הרבה ילדים, וניסיתי להבין למה זה קורה". כך גילתה שבמרפאות אין מקררים, ולכן אין תרופות ואין חיסונים. הסיבה – אין חשמל. "אחר כך ראיתי אנשים וילדים שמחפשים מים, חופרים עם הידיים, כי המים נמצאים מתחת לאדמה. כדי להגיע למים צריך לשאוב אותם, כדי לשאוב צריך חשמל. המשכתי בעוד כמה מדינות באפריקה במסגרת אותה עבודה וראיתי את אותה סיטואציה". מבדיקה שערכה, יערי גילתה שיותר מ־600 מיליון בני אדם באפריקה לא נחשפו לחשמל מעודם, כאשר ברוב המדינות פחות מ־10% מהאוכלוסייה נהנים ממנו.

בלי נרות

ההתחלה היתה עם הנחה של שני פאנלים סולאריים על גג של מרפאה בטנזניה, כאשר צוות של העמותה מלמד את המקומיים כיצד לתפעל את הטכנולוגיות. השינוי שחל בחיי התושבים עצום – חשמל בבתי הספר מאפשר לילדים ולמבוגרים ללמוד גם בשעות החושך. "במרפאות, בפעם הראשונה האחות יכולה לטפל באנשים בערב ולא עם נרות. ויש גם מקרר, ששומר שהחיסונים והתרופות לא יתקלקלו. פחות אנשים מתים ויורדת במיוחד תמותת התינוקות בלידה", היא מציינת.

בהמשך שאפה יערי לפתור גם את בעיית המים. מצוידים במקדחות, אנשי Innovation: Africa מגיעים כיום לכפרים וקודחים עד שהם מגיעים לאקוויפר. אחר כך הם מביאים משאבה סולארית, ובאמצעות קולטי שמש שואבים מים לתוך מיכל ענק שנמצא במקום גבוה. בעזרת כוח הכבידה זורמים 30 אלף ליטר של מים לברזים שהעמותה מרכיבה בכפרים. בכל כפר מורכבות גם טפטפות של חברת נטפים, שמאפשרות לגדל כמות גדולה יותר של מזון בעזרת כמות מים קטנה.

"עכשיו הם שותים מים נקיים ולא מזוהמים כמו בעבר. ילדים, שכבר לא צריכים לחפש מים, הולכים לבתי ספר", מספרת יערי. "אבל הכי חשוב, ברגע שיש להם מים הם יכולים לגדל אוכל, כל הזמן, לא רק מתי שיורד גשם. זה מאוד מעורר השראה. כשאנחנו חוזרים לכפרים אחרי כמה חודשים או שנים, אנשים בריאים יותר ולומדים יותר. אבל מה שאנחנו הכי אוהבים לראות זה את כל העסקים שאנשים פותחים בכפרים, משום שפתאום יש מים". את הפירות והירקות שהם מגדלים ואת אבני הבניין שהם מייצרים בזכות המים התושבים מוכרים לכפרים רחוקים יותר. "לא עשינו שום דבר מיוחד", אומרת יערי. "השתמשנו בשמש ובמים שהם שלהם, ובסך הכל הבאנו כמה קולטי שמש כדי לשחרר את המים מתחת לאדמה".

עד היום Innovation: Africa הגיעה ל־122 כפרים בשבע מדינות באפריקה. הצוות של יערי כולל 14 עובדים בלבד, המפוזרים על פני שלוש יבשות: צוות מהנדסים יושב בהרצליה, צוות גיוס כספים ממוקם בניו יורק, ובאפריקה ישנו צוות מקומי. כיצד מצליחה העמותה לנהל את כל זה? התשובה טמונה בטכנולוגיה מיוחדת שמאפשרת לה לבצע בקרה מרחוק. בכל אחד מהכפרים ישנה מערכת בקרה שמעבירה אינפורמציה, וכך אפשר לראות את כמות המים הנשאבת, כמות המים בטפטפות, כמות החשמל שצורכת המרפאה בשעות מסוימות ועוד. במקרה של תקלה, האנשים בשטח יודעים כיצד לתקן אותה. הטכנולוגיה הזו הובילה את האו"ם להעניק לעמותה פרס חדשנות ב־2013.

שנה קודם לכן בחר האו"ם בעמותה כאחד מהארגונים היחידים שיש להם מעמד מיוחד במועצה הכלכלית־חברתית שלו. "אנחנו משתתפים בדיונים, ואני תמיד מראה את כל הטכנולוגיות הישראליות", שנעות ממערכות ניטור, דרך מנעולים לשמירה על הפאנלים הסולריים מפני גניבה ועד למחשבים זולים ויעילים אנרגטית. "אני מראה את הצד האחר של ישראל, כאומת סטארט־אפ שעוזרת ועושה טוב", אומרת יערי.

יערי. "ילדים שלא צריכים לחפש מים הולכים לבית הספר" | צילום: Innovation: Africa

בין אדם לכפר

הדגש על התדמית של ישראל לא נעצר שם. "חשוב לי לא רק לעזור לאנשים שבאמת מגיע להם, אלא גם שיידעו שאנחנו באים מישראל. רובם לא שמעו אף פעם על ישראל לפני, ואם הם שמעו, זה בדרך כלל כי הם קראו עליה בתנ"ך, ואז הם רואים אותנו כאילו אלוהים ענה על התפילות שלהם ואנחנו באנו לעזור להם. אז אני רואה את זה כהזדמנות".

בהקשר הזה מציינת יערי שהעמותה אמנם עזרה לאנשים רבים מאז הקמתה, אבל מדובר במספר קטן לעומת הצורך. "אנחנו רק הולכים להמשיך ולעשות עוד. לא רק כדי לשפר את היחסים בין ישראל למדינות באפריקה, אלא גם מהסיבה שבימינו לא הגיוני שאנשים מתים מצמא, במיוחד כשאנחנו יודעים שרק כמה מטרים מתחת לרגליים שלהם יש מים נקיים".

האתגר העיקרי בדרך למטרה הזו הוא מימון הפרויקטים, מאחר שהבאת מים וחשמל לכפר אחד מגיעה לעלות של 50 אלף דולר. רוב הכסף מגיע מארה"ב, אם מקרנות או מתורמים פרטיים ש"מאמצים" כפרים, לדברי יערי. כך נוצר חיבור בין אדם אחד, משפחה אחת, חברה אחת ואפילו בית כנסת אחד – לבין כפר אחד.

על אף שהטכנולוגיה שפיתחה העמותה מאפשרת ליערי לשלוט מישראל במה שמתרחש באפריקה, הנסיעות שלה לשם עדיין תכופות. "יש לי הרבה מזל שבעלי הוא מאוד תומך. כל פעם שיש לי רגשות אשמה, הוא אומר לי ‘סעי, הכל בסדר עם הילדים שלנו, לכי תעזרי לילדים אחרים'", היא מספרת. לדבריה, גם שלושת הילדים שלה מבינים כי היא משתפת אותם הרבה. "אני מסבירה, מראה להם תמונות וסרטונים. הם בעצמם מביאים לי נעליים ובגדים שהם לא צריכים יותר, שאני מביאה לבתי יתומים, מלבישה את היתומים ושולחת תמונות לילדים שלי. היום הם מרגישים שהם חלק מזה, וכבר בשנה הבאה אני רוצה להביא אותם לכפרים איתי, לעזור לי".

"אני חושבת שמשום שהם יודעים מה מצבם של ילדים אחרים, הם מעריכים את כל מה שיש להם. שהם יכולים לקחת כוס מים, לאכול ולראות רופא מתי שהם רוצים, להתכסות כי קר – כל הדברים האלה שלרוב הילדים שם אין". יערי עצמה חוותה עוני כילדה, ובהמשך גדלה בצרפת. לאחר ביקורה הראשון באפריקה נרשמה ללימודי ניהול אנרגיה באוניברסיטת קולומביה בארצות הברית, והחלה לאסוף תרומות כדי להציב את הפאנלים הראשונים בטנזניה.

שנים לאחר מכן, כאשר חזרה לישראל עם בעלה, פתחו השניים עסק "אחר לגמרי", לדבריה – רשת מכוני יופי בשם ISpaexpress, פשוט כי לא מצאה מקום כזה בעיר מגוריה אז, מודיעין. ברשת מועסקות 143 עובדות, כולן נשים, רובן אימהות חד הוריות שהיו מובטלות קודם לכן. "כשפתחנו את העסק ראינו כל כך הרבה נשים שרוצות לצאת מהבית, לבוא לעבוד, למצוא פרנסה בטוחה עם כל היתרונות הסוציאליים שמגיעים להן", מתארת יערי, ומציינת שהעסק מאפשר גם לה להמשיך לפעול בעמותה.

עם כל כך הרבה עשייה, יש עוד משהו שהיית רוצה לעשות?
"לא. הדבר היחיד שאני רוצה זה לא לעבוד יותר ב־Innovation: Africa, כי אני רוצה שלכל האנשים באפריקה יהיו מים וחשמל כך שלא נצטרך להמשיך לעשות את זה. אז אני מקווה שנגיע ונעזור מהר יותר. השאיפה שלי היא להמשיך כפר אחרי כפר אחרי כפר, עד שהסיטואציה תשתפר ולאנשים יהיה המינימום שהם צריכים בשביל חיים נורמליים".

לדירוג המלא של הנשים המשפיעות בישראל 2016


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן