Forbes Israel Logo

ועדת אנדורן: חברה שלא תעמוד בהחזר חוב – בעליה יאבד שליטה

ועדת אנדורן, בראשות מנכ"לית משרד האצר יעל אנדורן, פרסמה הבוקר (ד') את המלצותיה להסדרת הסדרי החוב, במטרה לאפשר התפתחות תקינה של שוק האשראי. הוועדה קבעה כי בעלי חוב שאינם מחזירים את חובותיהם, יאבדו את השליטה בחברה שלהם.

המלצות הועדה כוללים מתווה בן שלושה שלבים: השלב הראשון מאפשר גיבוש הסדר מוקדם עם בעלי החוב, אם קיים חשש להתפתחות בעיה פיננסית עתידית (בדומה להסדר החוב שגובש באפריקה ישראל). החדשנות בשלב זה היא באפשרות שניתנה לחברה לפנות מיוזמתה כדי למנות נציג הסדר, אשר יפעל להבראתה, גם אם עדיין אינה בקשיים פיננסים משמעותיים.

השלב השני מתייחס לחברות הנמצאות בקשיים, אך עדיין עומדות בתשלומים לבעלי החוב. בשלב זה, האחריות למינוי הנציג עוברת לבעלי החוב, כאשר נציג מטעמם יישב כמשקיף בדירקטוריון. בשלב זה תידרש החברה להפחית את הוצאותיה ותוגבל האפשרות לחלק דיבידנבד במזומן ולבצע עסקאות בעלי עניין. המלצה זו התקבלה תוך הסתייגות יו"ר הרשות לניירות ערך שמואל האוזר, שקבע כי אין להכיל על חברה כזו מגבלות, כל עוד היא עומדת בהחזר החובות כסדרם.


יעל אנדורן, מתווה בן שלושה שלבים | צילום: יח"צ

בשלב השלישי, מדובר על חברה שאינה עומדת בתשלומיה לבעלי החוב, ואז ימונה לה מנהל מיוחד מטעם הכונס הרשמי או שייכפה עליה הליך משפטי.המהלך נועד לייצרו ודאות עבור החברה ובעלי החוב שלה, אשר תגדיל את הסיכוי להידברות עם הנושים במטרה להגיע להסדר אופטימלי עבור כל הצדדים.

בנוסף, גיבשה הועדה המלצות הנוגעות לכללי מתן אשראי לביצוע רכישת ממונפות. תאגיד שקיבל אשראי, יהיה חייב בחובת גילוי על התנהלויות קודמות.

חברי הועדה מעריכים כי יישום ההמלצות כמקשה אחת יביאו לשינוי יסודי בשוק האשראי ויבטיחו הקצאת אשראי יעילה יותר ותמחור נכון של החוב. מנכ"לית האוצר יעל אנדורן אמרה גם כי "נושא הסדרת החוב היה קריטי לשוק האשראי ולחיזוק אמון ציבור החוסכים והמפקידים במערכת".

לכתבה בדה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן