Forbes Israel Logo

ועדת באזל מקלה על הבנקים: דוחה את יישום התקנות ב-4 שנים

ראשי הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם העניקו לבנקים ארבע שנים נוספות וגמישות נרחבת בכדי לבנות תזרים מזומנים גדול יותר ובכך להזרים כסף לכלכלות הנמצאות במשבר.

ועדת באזל בראשות נגיד הבנק הפדרלי של ארצות הברית, בן ברננקי, ונגיד גוש היורו, מריו דראגי, חתמה לפני זמן קצר על ההקלות לטובת הבנקים. בנקים יורשו להשתמש במגוון רחב מהמתוכנן של נכסים, מניות ואג"ח מגובה משכנתאות (RMBS) בתור נכסים לגיטימיים כנגד מגבלת האשראי.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

לאחר המשבר הפיננסי החמור של 2008, עיצבה ועדת באזל, הכוללת נציגים פיננסים מ-30 מדינות, תקנות מחמירות על הבנקים ועל יחסי הלימות הון הנדרשים מהם. תקנות באזל 3 קבעו כי על הבנקים להחזיק נכנסים נזילים שיאפשרו להם לשרוד כחודש של מחנק אשראי.

ברננקי ודראגי | צילום: רויטרס

דרישות נזילות מעצבות למעשה את היחס בין אחזקות הנכנסים הנזילים של הבנקים, כמו אג"ח ומזומנים, לבין היקף ההלוואות שהם נותנים לצרכנים, עסקים ובנקים אחרים. דרישת נזילות נועדה להגן על יציבותם של הבנקים: אם הם מלווים בהיקף גדול ביחס לנכסיהם וקיים חשש לפרעון החוב, הבנק יכול להכנס למשבר ואף לקרוס כמו שארע ב-2008.

"לראשונה בהיסטוריה של הרגולציה יש לנו תקן מינימום גלובלי אמיתי לנזילות של בנקים", ציין בחגיגיות נגיד הבנק המרכזי של בריטניה, מרווין קינג. "היתה זו פשרה בין עמדות שונות מרחבי העולם". קינג הוסיף כי הארכה שניתנה לבנקים חשובה והיא תבטיח את יציבותם בעתיד.

כללי באזל 3 ייכנסו לתוקף בינואר 2015, כאשר עד סוף שנה זו יצטרכו הבנקים לעמוד כבר ב-60% מהדרישות. יישומם המלא של הכללים יתבצע בהדרגה עד 2019.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.