Forbes Israel Logo

ועדת הכספים אישרה את חוק הריכוזיות: "יוקר המחיה יופחת"

הסוף ליוקר המחיה? בתום דיונים ממושכים, אישרה היום ועדת הכספים את פרק "הקצאת המשאבים" בחוק הריכוזיות, ובכך למעשה אישרה את הפרק כולו. עיקרי החוק אמורים לגרום לצימצם הריכוזיות במשק, בכך שיביא לקיפול שכבות של פירמידות שליטה עסקיות בחברות, ומאידך יגרום להגברת התחרות ולהורדת מחירים, מה אמור להוביל להורדת יוקר המחייה בישראל.

"היום הבאנו בשורה משמעותית לציבור", אמר בתום הדיון יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי). "נתנו את המענה האמיתי למצוקה החברתית הגדולה ביותר – יוקר המחייה. החוק יחליש את כוחם והשפעתם של גופים כלכליים גדולים ויחזק את הדמוקרטיה". החוק צפוי לעלות לאישור מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית בימים הקרובים.

במהלך הדיונים ועדת הכספים החמירה חלק גדול מהוראות החוק והוסיפה אלמנטים של פיקוח פרלמנטרי על ביצועו. המרכיבים המרכזיים של חוק הריכוזיות כוללים הרכבת רשימה של גופים ריכוזיים שתכלול כל גוף ריאלי משמעותי, שהיקף מכירותיו 6 מיליארד שקל ומעלה, גוף פיננסי משמעותי, שמחזיק בנכסים בהיקף של 40 מיליארד שקל ומעלה, כל גוף שמהווה 50% ויותר בענף או בתחום פעולתו, וגוף שיש לו 10 זיכיונות ב-4 ענפי משק ויותר (לגבי גוף זה תתקיים בדיקה אם חרף היותו ריכוזי יתאפשר לו להתמודד במכרזים על הקצאת משאבים כשהמדינה מעניקה רישיונות וזיכיונות ובתהליכי הפרטה).

בנוסף, יכללו ברשימה גופי תקשורת כתובה ואלקטרונית (מלבד האינטרנט) עקב השפעתם הרבה על מקבלי החלטות. במהלך הדיונים עלה עניין ההפסדים של הזכייניות בערוצי הטלוויזיה 2 ו-10 וכן של הזכיינים בכלי תקשורת נוספים, שלמרות זאת, ממשיכים להזרים כספם לתחום, דבר שיש בו כביכול כדי להעיד על כוונתם ליהנות מרווחים גדולים בהרבה, בתחומים אחרים, עקב השפעתם על מקבלי החלטות. 


יו"ר ועדת הכספים, ניסן סלומינסקי | צילום: מרק ישראל סלם

החוק מגדיר פונקציה רגולטורית חדשה; ממונה על צמצום הריכוזיות והגברת התחרותיות. מדובר בוועדה שבראשה יעמוד הממונה על ההגבלים העסקיים ויהיו חברים בה מטעם שר האוצר – מנכ"ל האוצר או ראש אגף כלכלה ובלבד שמונו לכך ע"י השר, ומטעם ראש הממשלה – יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה או סגנו, גם הם לאחר שמונו ע"י ראש הממשלה.

הממונה על הריכוזיות ירכיב רשימת גופים ריכוזיים, לגביהם יתחייב קיום בדיקת זכאות/מניעה מלהתמודד במכרזים על משאבים ותשתיות חיוניות. הממונה על צמצום הריכוזיות, אחראי על טיפול בריכוזיות הכלל-משקית, בניגוד לכל רגולטור בכל ענף, שאחראי על טיפול בריכוזיות הענפית. לראשונה הוגדרו קריטריונים להבחנה מיהו גוף ריכוזי.

כל רגולטור, משרד ממשלתי או רשות ממשלתית, בכל ענף מענפי המשק, יחויב להיוועץ בממונה על צמצום הריכוזיות, אם ייווכח, כי למכרז/ים בתחום עליו הוא אחראי, ניגשים גורמים ריכוזיים. במידה שהרגולטור הענפי, יחשוב שאם גורם כלשהו, חרף היותו ריכוזי, לא ייגש למכרז מסוים, אזי הדבר יפגע בטובת הציבור או במידת התחרותיות בענף, הוא יקיים התייעצות בעניין עם הממונה על הריכוזיות. הממונה על צמצום הריכוזיות והגברת התחרותיות, יפרסם את רשימת הגופים הריכוזיים שמחייבים בדיקה וידווח על-כך לממשלה ולוועדת הכספים. ועדת הכספים תאשר אף היא את הרשימה.

בעקבות דרישת ועדת הכספים, הוכנסו לחוק מנגנונים בבחינת 'מתג', שעשוי להפסיק את תהליך יישום חלקים מהחוק, במידה שייתגלו בעיות כגון סחבת, ביורוקרטיה, חוסר אפקטיביות וכד'. הממונה על הריכוזיות ידווח אחת לשנה לממשלה ולוועדת הכספים אודות הליכים שהתקיימו לפי פרק הקצאת המשאבים וייחווה את דעתו בעניין הצורך בביצוע תיקונים והתאמות. הארכת זיכיונות/רישיונות תיעשה רק לאחר בחינת הריכוזיות. תיבחן הארכה לגבי גוף המחזיק בזכות 10 שנים ויותר ושבהארכה קודמת לא נבחנה סוגיית הריכוזיות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.