Forbes Israel Logo

ועדת הכספים אישרה: הפירמידות במשק יקופלו ל-2 שכבות בלבד

ועדת הכספים אישרה היום את הסעיף בחוק הריכוזיות המחייב כיווץ הפירמידות במשק ל-2 שכבות בלבד. עדיין לא ברור כיצד ינוסח כעת הסעיף בחוק המורה על הגבלת המינוף בפירמידות. הועדה ביקשה משר האוצר ומנגיד בנק ישראל להציג בפניה את רמת המינוף המקסימלית תוך ארבעה חודשים מרגע אישור פרק הפירמידות. 

למרות בקשתו של יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומיאנסקי, שר האוצר יאיר לפיד בחר שלא להגיע לדיון הבוקר. עם זאת, לפיד הודיע כי ביטל את נסיעתו לפריז לכינוס ה-OECD. בשעה זו נמשכות ההצבעות בוועדה על פרק הפירמידות בחוק הריכוזיות. לאחר מכן צפויה הוועדה לדון בהטלת איסור על אחזקות צולבות פיננסיות וריאליות.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בדיון שנערך אתמול בוועדה,ביקש סלומיאנסקי לשמוע חוות דעת בעניין מתן אפשרות להשארת חברות אג"ח בנוסף לשתי שכבות בפירמידות, בהחרגת חברות דואליות, חברות הנסחרות במקביל, בבורסה בתל-אביב ובנאסד"ק בארה"ב וכן, בעניין כוח המיעוט מקרב בעלי מניות בחברות ערב מכירתן והאם יוכל המיעוט להקשות על עצם המכירה.

יאיר לפיד | צילום: מרק ישראל סלם

בהתייחסו לנושאים זה אמר יו"ר דירקטוריון הבורסה, שאול ברונפלד, כי "רוב החברות הדואליות הן חברות היי-טק. נעשו מאמצים להחזירן ארצה, שישקיעו בתל-אביב ופטרו אותן מחובות שיש בישראל, עקב הפיקוח המחמיר בארה"ב. ההעדפה של אותן חברות זה הנאסד"ק בארה"ב. חרף ההקלות, לא היתה התנפלות של החברות הישראליות לחזור ולעשות עלייה ארצה. החשש שלנו, שהחברות ינצלו סעיף בתוך תקנון הבורסה, שמאפשר להן להפסיק להיסחר בבורסה בת"א בתוך 90 יום".

עוד הוסיף ברונפלד: " ברונפלד עוד: "ניתן להשאיר חברות בארץ, כיוון שהנפקה בארה"ב היקרה מאוד; עלויות הנפקה ותחזוקה של מיליוני דולרים וגם הרגולטור האמריקאי קשוח. בעלי המניות בארה"ב זריזים על ההדק בתביעות ייצוגיות בסכומים אסטרונומיים. כלומר, גם יעלה המון כסף וגם היחשפות לסיכונים אדירים. בארה"ב גם לא אוהבים פירמידות. ההצעה לא להחיל את כללי הפירמידות על חברות דואליות, כשם שאנחנו לא מחילים עליהם את כללי רשויות ניירות ערך על אותן חברות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.