Forbes Israel Logo

ועדת הכספים אישרה התקנות להסדרת המסחר במט"ח

ועדת הכספים אישרה הבוקר (יום א') את התקנות להסדרת המסחר הידוע בכינויו מסחר במט"ח או פורקס. בין עיקרי התקנות שאושרו: הגבלת מינוף בהתאם לנכס הפיננסי, שמירת כספי הלקוחות בחשבון נאמנות, פיקוח של רו"ח חיצוניים, דרישות הון מינימליות לברוקרים הפועלים בתחום, והבדלה בין ברוקרים העובדים במודל בורסאי לזירות שסוחרות כנגד הלקוח.

"הגבלת המינוף נועדה להגן על המשקיע מפני נטילת סיכונים מופרזים", מסבירים ב-FXCM ישראל. "כיום, ישנן חברות שמציעות מינופים גבוהים מאוד שעלולים לעודד את המשקיע לקחת סיכונים גבוהים ולהביא לאובדן כל כספי ההשקעה גם כתוצאה מתנודות מזעריות של 0.1 אחוז בשוק. הגבלות מינוף דומות קיימות גם בארצות הברית וביפן. שמירת כספי הלקוחות בחשבון נאמנות נועדה לשמור על הפרדה שבין כספי הלקוחות לבין ההון התפעולי של החברה".

"מצב זה גם ימנע מהברוקר לעשות שימוש בכספי הלקוחות לצרכים תפעוליים (תשלום משכורות וכו') וגם להגן על הלקוחות מפני שעבוד כספיהם על ידי נושים במקרה שהברוקר יפשוט רגל. דרישות ההון המינימליות לברוקרים הפועלים בתחום נועדו להבטיח את היכולת של הברוקר לעמוד בהתחייבויותיו ללקוחותיו ולשמור על איתנות פיננסית ונזילות גם בתנאי שוק ירודים".

"הבדלה בין ברוקרים העובדים במודל בורסאי, לזירות שסוחרות כנגד הלקוח, יוצרת הבדלה בסיסית בין ברוקר הפועל במודל של "עשיית שוק", שבו הוא נוטל את הצד שכנגד בעסקה של הלקוח ולכן מרוויח כשהלקוח מפסיד, לבין ברוקרים שפועלים במודל דומה לבורסה – ומקשר בין קונים למוכרים, כך שהברוקר משמש כמתווך בין הלקוחות לבין מוסדות פיננסים שמתחרים מי יתן ללקוח את המחיר הטוב ביותר לעיסקה. התקנות שאישרה הוועדה נועדו להבטיח כי המשקיעים בארץ יידעו להבחין בין הברוקרים משני הסוגים ולקבל החלטה מושכלת כאשר הם בוחרים באיזה ברוקר לסחור".

המסחר בפורקס. הסדרה כמו בשאר העולם | צילום: shutterstock

יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר: "תקנות אלה יביאו להסדרת תחום הפורקס שהיה עד כה פרוץ וללא כל הסדרה ופיקוח. הפיקוח והרישוי נועדו להבטיח שכספי הלקוחות בתחום זירות הפורקס יתנהלו בהגינות מסחרית, בהפעלה ובשיווק של הזירות, ובשמירה על כספי הלקוחות. הרגולציה בעניין זה היא חיונית לצורך הגנת הציבור

טל זהר, מנכ"ל FXCM ישראל, חברה בורסאית מהגדולות בעולם בתחום, המכהן גם כיו"ר איגוד זירות המסחר בישראל, אמר בעקבות אישור התקנות כי "התקנות שאישרה הוועדה נועדו לשפר את השירות שניתן ללקוח, למנוע שורה של בעיות ועיוותים הנובעים מהיעדר רגולציה ואפיינו לא פעם את השוק בארץ. אנו שמחים על ההסדרה. אנו פעילים כבר היום במדינות רבות תחת רגולציה ובין השאר גם היחידים בישראל הפעילים תחת הרגולציה האמריקאית המחמירה. אני מאמין כי הגיעה העת שגם הסוחר הישראלי יוכל להנות ממסחר הוגן והגנה על כספו כמקובל בעולם המערבי ומשוכנע שבקרוב FXCM תהיה הראשונה להציע מסחר תחת הרגולציה הישראלית ללקוחותינו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן