Forbes Israel Logo

ועדת הכספים אישרה: 15.7 מיליארד שקל עודפים לתקציב 2013

בתום דיון ממושך, אישרה היום ועדת הכספים של הכנסת העברת 'עודפים מחויבים' מתקציב 2012 לתקציב 2013 בהיקף של 15.7 מיליארד שקל. מדובר בהעברת כספים בגין פרויקטים ממושכים והוצאות בגין הניהול השוטף של משרדי הממשלה, שאושרו זה מכבר בתקציבים קודמים והעודפים עקב המימון הרב-שנתי מועברים משנה לשנה.

"העברת העודפים נועדה כדי לאפשר התנהלות תקינה וסדירה של משרדי הממשלה", הסביר יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי). "האישור היום מאפשר למשרדים לעמוד בהקדם בהתחייבויותיהם מול ספקים".

"אישור העברת עודפי התקציב ניתן מכיוון שאנו רוצים לתת למשרדים לעבוד באופן תקין ולמנוע עיכובים בהתנהלות השוטפת", המשיך סלומינסקי. "מדובר בתקציבים עבור תכניות שכבר אושרו, ועתה נדרש לאשר העברת עודפי תקציב שנותרו לצורך המשך המימון עבור אותן תכניות מתמשכות שהתשלום בגינן נמשך בהתאם להתקדמותן. אין מדובר בהעברת עודפים רגילים, כאלו הנובעים מאי ניצול תקציבי. עודפים רגילים מועברים חזרה לאוצר המדינה וכאן הכוונה רק לעודפים שנותרו לצורך המשך מימון תכניות שאושרו".

סלומינסקי הודיע גם כי ועדת הכספים תקיים יום עיון לחברי הכנסת בנוגע להעברות תקציביות ב-1 באוקטובר, על-מנת לאפשר לחברי הכנסת להבין את המהות ואת הטכניקה של ההעברות התקציביות. 

ניסן סלומינסקי | צילום: מרק ישראל סלם

סגנית הממונה על התקציבים באוצר, יעל מבורך, בהופעה ראשונה בוועדת הכספים, הסבירה את מהות העברת העודפים המחויבים, במקרה זה, מתקציב 2012 לתקציב 2013: "מדובר בהוצאות שאושרו בממשלה ובחוק התקציב ב-2012. הכוונה להתקשרויות מול צד ג', ספקים וכד', שלא הועברו אליהם התשלומים מסיבות שונות. מדובר בחוזים שאושרו אך יש אבני דרך, כיוון שמדובר בפרויקטים ארוכי טווח ולא משלמים את הכל באופן מיידי עם חתימת חוזי ההתקשרות".

"לכל דבר יש קצב מסוים", המשיכה מבורך, "לא כל התשלומים מתבצעים באותה שנה קלנדרית. מדובר בעודפים מחויבים. הסכום דומה לזה שהיה ב-2012 וזהו שיעור דומה לזה של שנים קודמות. סדר גודל של 9% מהתקציב עובר בין השנים כעודפים מחויבים. השנה היא שנה מיוחדת, כי במעבר ל-2013 צמצמנו את מספר התקנות בתקציב, שינינו את הסדר המתודולוגי ואת המספור של כל סעיפי התקציב. מדובר בהליך פרוצדורלי. בפועל, בסיכום נראה את תקציב 2013 המקורי בתוספת העודפים המחויבים".

רפרנט כלכלה באגף תקציבים, רן רידניק, ציין כי "הימנעות מאישור עודפים מחויבים תמנע ממשרד ממשלתי לחדש פרויקטים, או לפתוח בפרויקטים חדשים, מכיוון שהללו ייבלעו בצורך של המשרד לממן התחייבויות קודמות שלו, אף לאותם פרויקטים משנים קודמות. את המימון הוא יבצע מהתקציב הנוכחי".

יו"ר הכנסת לשעבר, ח"כ רובי ריבלין (הליכוד-ביתנו) הבהיר כי בנוגע להעברת עודפים מחויבים, "אם ועדת הכספים לא דוחה את זה, העברת העודפים תאושר אוטומטית אחרי 21 יום, שכן מדובר בתכניות ופרויקטים שכבר אושרו בעבר ע"י ועדת הכספים בכנסת וע"י הממשלה. לעיתים נדרש שלא להמתין את אותם 21 יום עקב צורך דחוף לממן התחייבויות שאושרו מלכתחילה ולכן מתבקשת ועדת הכספים לקצר את מועד העברת העודפים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.