חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

ועדת פרי: 70% מהחרדים יגויסו עד 2016, פטור ל-1,800 "מתמידים"

ועדת פרי לשוויון בנטל הגישה היום למזכירות הממשלה את טיוטת רפורמת הגיוס החדשה הכוללת תיקוני חקיקה לחוק הביטחון האמורים להוות תחליף לחוק טל שפקע בעקבות החלטת בג"צ באוגוסט האחרון.. ההצבעה על סעיפי הטיוטה מתוכננת כבר ליום ראשון הקרוב 

על פי הטיוטה מבקשת הוועדה לשנות את הגדרת גיוס תלמידי הישיבות כך שתהיה מעוגנת בחוק שירות הביטחון (ולא בהוראת שעה) ובכך את החלת חובת שירות המדינה גם על החברה החרדית, וזאת תוך כדי מתן ביטוי חוקי לערך לימוד התורה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

טיוטת החוק שואפת לקצר את שירות הגברים בצה"ל ל-32 חודשים החל מ-2015 ומאידך להאריך את שירות הנשים בצה"ל ל-28 חודשים.

הפגנת החרדים נגד הגיוס | צילום: מרק ישראל סלם

כמו כן, הצעת החוק החדשה מחייבת כל בן 17 לתהליכי רישום ובדיקה במסגרת הצו הראשון וכן הקמת מרכז לקליטת חרדים בצה"ל, אך גם מאפשרת "דחייה לשם לימוד תורה" עד גיל 21. לפי החוק החדש, ראשי ישיבות יחויבו ברישום נוכחות ובהגשת הדו"חות התקופתיים לאנשי אגף כוח האדם בצה"ל מדי שלושה חדשים. בגיל 21 יתייצב כל תלמיד ישיבה במרכז קליטת חרדים ובסמכות צה"ל להחליט מי מגויס לשירות צבאי ומי מופנה למסלול שירות אזרחי.

כמו כן, טיוטת החוק מציינת כי במידה והתקיימו יעדי הגיוס לשנת 2016, (כך שמעל ל-70% מפוטנציאל גיוס החרדים באותה שנה התגייסו) רשאי שר הביטחון באישור הממשלה לקבוע יעדי גיוס לשנה הבאה, כל עוד יהיו גבוהים יותר מאשר בשנה החולפת. במידה ולא התקיימו יעדי הגיוס לשנת 2016 – יוטלו סנקציות הכתובות בחוק. כמו כן יינתן פטור ל-1800 תלמידי ישיבות "מתמידים" בלבד. מתן הפטור יותנה בהתחייבות המתמיד להמשיך את לימודיו בישיבה עד גיל 26.

יעדי הגיוס שהגידה הועדה:


הועדה יצרה סל תמריצים חיוביים ושליליים בכדי לעמוד ביעדים אותם היא קבעה ובניהם קיצוץ תקציב הישיבות במידה ולא יעמדו ביעדי הגיוס. תלמיד שלא יתייצב לצו ראשון לא יתוקצב ויוגדר כמשתמט וסנקציות כלכליות יוטלו על ישיבות שתלמידיהן לא יתייצבו ללימודים בישיבה. מנגד, ישיבות בעלות אחוז גיוס גבוה יתומרצו כלכלית וישיבות אשר יעודדו גיוס יקבלו מעמד מיוחד הכולל הטבות משמעותיות.

"מדובר בתיקון היסטורי לחוק שירות ביטחון, אשר קובע- כולם נושאים בנטל", אמר יו"ר הועדה, יעקב פרי. "אחרי יותר מחודשיים של עבודה אינטנסיבית ויסודית, אשר נעשתה מתוך תחושת שליחות אמיתית של כל אחת ואחד מששת השרים ובבחינת כלל הרגישויות החברתיות הייחודיות של החברה החרדית, ביום ראשון תתכנס הוועדה לאשר את תיקוני החקיקה הנדרשים וכולי תקווה כי נצא לדרך חדשה, אשר תשנה את המציאות כבר החל מחודש אוגוסט הקרוב"

ועדת השרים, בראשות שר המדע, הטכנולוגיה והחלל, יעקב פרי מונה גם את שר הבטחון, בוגי יעלון, השר לבט"פ, יצחק אהרונוביץ, שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ ושר השיכון , אורי אריאל.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן