Forbes Israel Logo

ורוד מרגיע, לבן מרדים: איך משפיעים הצבעים בסביבת העבודה על היכולות המקצועיות שלנו

חושבים לצבוע את המשרד? תחשבו טוב, כי הצבע שתבחרו עשוי להגדיל את הסיכויים שלכם להשיג את יעדיכם. צבעים משפיעים באופן ממשי על התחושות ועל ההתנהגות שלנו. אם אתם רוצים להפוך את העובדים שלכם לפרודוקטיביים יותר, או לגרום ללקוחות לקנות יותר בחנות שלכם, כדאי שתכירו את הבסיס של הפסיכולוגיה של הצבעים. התגובה לצבעים היא לא אוניברסלית – אנשים מתרבויות שונות יגיבו בצורה שונה לצבעים שונים. התגובה גם תלויה בחוויות האישיות של כל אדם וההקשרים שצבע מסוים יוצר אצלו. יחד עם זאת, קיימים כמה כללי בסיס הפועלים על רוב האנשים.

באופן כללי, צבע הקירות משנה את תחושת החום או הקור בחדר: צבעים חמים כמו כתום, אדום וצהוב עשויים לגרום לאנשים להרגיש שהטמפרטורה בחדר גבוהה ממה שהיא באמת. צבעים קרים כמו כחול, סגול וירוק יגרמו לאפקט ההפוך. בעלי עסקים יכולים להשתמש בתכונות האלה כדי לחסוך עלויות חימום או קירור.

ירוק

מחקרים מקשרים את הצבע הירוק עם יצירתיות וחשיבה רחבה יותר. אנשים בדרך כלל מחבבים את הצבע ונראה שיש אצל רובנו חיבור חיובי בין טבע וצמיחה מחדש. אז ירוק עשוי להיות אופציה טובה לצביעת המשרד אם אלה הן התכונות הנדרשות מהעובדים שלכם.

אדום

בארה"ב תאלצו לשלם יותר על מנת לבטח רכבי ספורט אדומים, ולא לחינם. כשאנשים רואים את הצבע האדום הם נהיים מהירים יותר וכוחניים יותר. יחד עם זאת, פרץ האנרגיה הוא קצר, ולאחריו נשארת ירידה בחשיבה האנליטית. מחקר שנעשה באוניברסיטת רוצ'סטר הראה שקבוצות ספורט נוטות להפסיד יותר כאשר הן משחקות נגד קבוצה במדים אדומים.

למרות שהמחקר מראה שהצבע האדום עשוי להיות מועיל אם מנסים למשוך מחזרים, הוא בהחלט לא מוצלח כדי לגרום לאנשים להשאר ממוקדים במשימה. ד"ר סלי אוגוסטין, פסיכולוגית סביבתית, טוענת שיתכן והסיבה לדחייה מאדום היא הקישור שאנו עושים בינו ובין הערות המורה לתשובות שגויות במבחנים מהילדות.


לכל צבע ההשפעה שלו | צילום: shutterstock

כחול וצהוב

התשובה הנפוצה ביותר בעולם לשאלה איזה צבע אתם הכי אוהבים היא כחול. לפי ד"ר אוגוסטין, הנטייה לצבע טבועה בנו עוד מימי קדם, אז שמיים בהירים או מקור מים היו סימן טוב. צביעת מרחב ציבורי גדול בכחול, תגרור תגובה חיובית ממרבית האנשים. בניגוד לכחול, צהוב הוא הצבע הכי פחות אהוב על אנשים בכל העולם, וכדאי להימנע מבחירה בו עבור מרחבים משותפים.

ורוד ולבן

הצבע הוורוד ידוע בהרגעה והוצאת האנרגיה מאנשים, לכן הוא יכול להיות בחירה מצוינת למשרדי עורכי דין, או לחדרי ישיבות גדולים בהם יכולים להתפתח וויכוחים. ללבן יש קונוטציה מודרנית – כך למשל בחרה אפל לאפיין את הלוגו הנקי והחדש שלה. יחד עם זאת, יותר מידי לבן בסביבה יכול לגרום לאנשים להתחיל להרהר, להשתעמם ולחלום בהקיץ.

אחד היתרונות בצביעה הוא שתמיד ניתן להחליף את הצבע בקלות, כך שאפר לגוון את האווירה ואף לבצע "ניסויים" כדי לבדוק מה הצבע המוצלח ביותר עבורכם. קיר צבעוני אמנם לא מחולל ניסים, אך הוא בהחלט יכול לתת לחיפה לכיוון הנכון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.