Forbes Israel Logo

זהב, סמים ודמי כופר: המודל הכלכלי של ארגון FARC הקולומביאני

לאחר 52 שנות סכסוך, שגבו את חייהם של למעלה מ-200 אלף בני אדם, ממשלת קולומביה חתמה לפני פחות מחודש על הסכם שלום עם כוחות המהפכה המזוינים של קולומביה הידועים ברחבי העולם בכינוי FARC. אך חרף מה שנראה כמו סיום משמח לקטסטרופה מתמשכת שהכתה במדינה הלטינית במשך עשורים רבים, נראה שהדברים עוד רחוקים מפתרון.

לפני שבוע התקיים בקולומביה משאל עם, שדן בהסכם השלום הטרי, ובמסגרתו דחו אזרחי המדינה את ההסכם. תוצאות המשאל היו קרובות למדי, ואחת הסיבות המרכזיות לכך שהתוצאה שהושגה בסופו של דבר הייתה "לא", היא גישתה הוותרנית מדי של הממשלה אל מול הארגון, שמוכר מזה שנים רבות כארגון טרור על ידי ארה"ב, האיחוד האירופי וקנדה, לתפיסת האזרחים הקולומביאניים. מבלי לשפוט את הסוגיה, ניתן בהחלט להבין את תחושות הציבור, כשעיון בהסכם חושף בו מרכיבים כמו חסינות פוליטית שתינתן על פשעי עבר שביצעו חברי הארגון (כמו חטיפה, סחר בסמים ורצח). נוסף על כך, 10 מושבים בקונגרס הובטחו לארגון במסגרת ההסכם, חלקם אף בשריון וללא תלות בהעדפות האלקטורט הקולומביאני.

הסכם הפיוס עם ארגון הטרור לא עבר את מבחן הבוחר | צילום: Fotolia

מרבית ההערכות הן כי ההסכם בר השגה למרות הכל וניתן עוד יהיה להגיע לעמק השווה. ראשית כל, רק בסוף השבוע האחרון נודע כי הנשיא הקולומביאני, חואן מנואל סנטוס, יקבל פרס נובל לשלום על מאמציו הכבירים (פרס שכעת מטיל על כתפיו את מלוא משקל האחריות על הצלחת התהליך באופן סופי). היה והוא יצליח, בשיתוף עם גורמי האופוזיציה המובילים בארצו (בהנהגת הנשיא לשעבר אלווארו אוריבה), להגיע להבנות חדשות עם מנהיגי FARC ולהתאים את ההסכם למבחן משאל העם, יתכן ובקרוב תושג הכרעה היסטורית של אחד הסכסוכים הוותיקים ביבשת.

מבחינת אנשי ארגון הגרילה עצמו, אין ספק שריצוי זמן מאסר בעוון פשעי עבר תהיה נקודת השבר של ההסכם, ועל כך קשה לראות אותם מוותרים במהלך המשא ומתן המחודש. יחד עם זאת, נראה שמנהיגיו מעוניינים עדיין בהצלחת ההסכם, כשנכון לעכשיו, גם לאחר דחייתו במשאל העם, הם ממשיכים לכבד את הפסקת האש.

בסופו של דבר, יש להניח שההסכם יעבור גם את המהמורה של אישור העם הקולומביאני, לאחר שיתוקן וישופר. במקום הסכם פיוס, יהיה זה הסכם שיקום, כשאחת השאלות החשובות שעוד תלויות באוויר היא כיצד תצליח הממשלה להשיט את מרותה ולשקם כלכלית את אותם אזורים במדינה שלא היו נתונים עד היום לשליטתה המלאה. בסופו של דבר, קולומביה היא מדינה ענייה למדי, ומיסוי שישחק את אזרחיה עד דק הוא פתרון בעייתי למדי. גם בורסות העולם, ומעמדו של הפזו הקולומביאני, מעידים על הסקרנות שסוגיות אלו מעוררות בשבוע האחרון, ועל האמונה כי ניתן לפתור אותן – המדדים הקולומביאנים כולם אמנם צנחו, אך לא קרסו לחלוטין, ונראה שהמשקיעים ממתינים להתפתחויות.

נכון לעכשיו, הנשיא סנטוס הכריז כי יום ה-30 לאוקטובר הוא המועד האחרון מבחינתו לשיח מחודש על ההסכם ושינויו. למשאל עם חדש עוד טרם נקבע מועד.

ארגון הטרור ה-3 בעושרו בעולם

לפני פחות משנתיים דירגנו במגזין פורבס את 10 ארגוני הטרור העשירים בעולם, ובדירוג זה FARC "כיכב" במקום השלישי עם 600 מיליון דולר במאגריו. הארגון המחתרתי בעל האידיאולוגיה המרקסיסטית אנטי־אימפריאליסטית הוא שחקן פעיל ומרכזי במאבק המדמם שקורע את קולומביה, כאמור, במשך יותר מ־50 שנה. במאבקו נגד השלטון הימני, אותו הוא רואה כמשרתם ועושה דברם של הכוחות האימפריאליסטים־קפיטליסטים העושקים את העם הקולומביאני (והלטיני), מנהל הארגון מלחמה אלימה נגד המשטר, שגבתה עד היום את חייהם של מאות אלפי בני אדם.

מארגוני הטרור העשירים בעולם. דגל FARC | צילום: Fotolia

למרות שיש הרואים בפעילי הארגון לוחמי חופש פרטיזנים (בעיקר מדינות בעלות נטייה קומוניסטית), מוגדר FARC כארגון טרור על ידי ארה"ב, האיחוד האירופי וקנדה. בין אם הוא אכן ארגון טרור "רשמי" או לא, אין מחלוקת בעניין השפעתו האדירה על הטרור העולמי: הארגון הקולומביאני המיליטנטי היה זה שפיתח ושכלל את מתודת ה"נרקו־טרוריזם" (סחר בסמים למימון פעילות טרור) בהיקפים ובעוצמות שלא נראו לפניו, תוך צבירת הון עצום, ובכך היווה מודל לחיקוי לארגוני טרור בכל רחבי העולם כמו דאע"ש, חיזבאללה ואחרים.

על אף שאיבד מכוחו בשנים האחרונות, עקב שורה של חיסולי בכירים ומעצרים שבוצעו בפעילות אינטנסיבית של הצבא והממשלה נגדו (בתמיכה כספית ופוליטית נרחבת של הממשל האמריקאי), הוא נחשב עדיין לארגון המחתרתי הגדול והחזק ביותר בקולומביה. במקביל הוא מהווה גם שחקן פוליטי משמעותי, ולכן הממשל נשא ונתן איתו שנים ארוכות, בתקווה לסיים את הסכסוך המדמם. כיום שולט הארגון על כ־30% משטחה של קולומביה, בעיקר באזור הג'ונגלים של דרום־מזרח המדינה, שם הוא מנהל את אחת מרשתות סחר הסמים הגדולות בעולם.

בעבר העריך דוח מיוחד של משרד המשפטים האמריקאי, כי רשת הייצור והסחר שהקים FARC אחראית על יותר מ־50% מסחר הקוקאין העולמי, וכי 60% מהקוקאין שמוברח לארה"ב מקולומביה מקורו במעבדות הסמים של הארגון. בסך הכל, על פי ההערכות, מכניס הארגון לקופתו כ־500 מיליון דולר בשנה מעסקאות סמים בלבד.

כחצי מיליארד דולר בשנה נכנסים לקופת הארגון רק מעסקאות הסמים | צילום: Fotolia

דרך נוספת שבה מממן ארגון הגרילה הקולומביאני את פעילותו היא חטיפות וגביית דמי כופר, בעיקר של אנשי עסקים אמידים ואנשי ציבור (טקטיקה המיושמת גם למטרות פוליטיות). ב־2008 העריך ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל שכ־700 בני אדם מוחזקים בשבי הארגון. הערכות אחרות אמדו את מספר האנשים שנחטפו על ידו בין השנים 1997 ל־2007 ב־6,800.

כל זה לא מפריע לארגון לעסוק בכרייה בלתי חוקית של מחצבים (בעיקר זהב), גביית מסים ודמי מעבר וגביית דמי חסות והגנה – כשבסך הכל מגלגל הארגון מפעילויות אלה עוד עשרות מיליוני דולרים בשנה.

לדירוג 10 ארגוני הטרור העשירים בעולם הקש/י כאן

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.