Forbes Israel Logo

זה לא כסף: ביטקוין לעולם לא יהווה תחליף למטבעות האמיתיים

כאשר ממשלות מערערות את האמון במטבע המקומי, אנשים מחפשים חלופות: חלש ככל שהיה הדולר בשנים האחרונות, במקומות רבים בעולם הוא עדיין נתפס עדיף משמעותית על המטבע המקומי. זו גם הסיבה שבגללה חלק גדול מהדולרים הפיזיים, בעיקר שטרות 100 דולר, נמצאים מחוץ לארה"ב. 

לכן אין זה מפתיע שבזמן שהבנק הפדרלי המרכזי מתכנן סיבוב נוסף של הדפסת כסף, פונים יותר ויותר אנשים למטבעות חלופיים. מכאן גם מגיע העניין הרב שצברה התופעה שנקראת ביטקוין. אולם הביטקוין אינו התשובה למהלך של הבנק הפדרלי.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הסיבה הבסיסית לכך: אין לו ערך קבוע. הוא נסחר כמו מניות או סחורות. בימים האחרונים הוא כבר מתרסק לאחר עלייה ספקטקולרית במונחים דולריים. תנודתיות כזו הופכת אותו לאמצעי חסר תועלת לעסקאות: לכסף יש רק מטרה אחת – לסגור עסקאות, כלומר לקנות או למכור מוצרים, שירותים וניירות ערך. כל המטרות האחרות של כסף נובעות מפונקציה בסיסית זו.

כסף הוא אופטימלי כאשר הערך שלו קבוע פחות או יותר, בדיוק כמו שמסחר מתאפשר כאשר יש לנו מידות ומשקלים קבועים. כאשר אתה קונה קילו המבורגר אתה מצפה לקבל 1,000 גרם בשר. בשעה יש 60 דקות. בקילומטר יש 1,000 מטר. מידות אלו אינן "מתנדנדות".


צילום: רויטרס

כך גם מניע הכסף בצורה הטובה ביותר את המסחר, כאשר יש לו ערך קבוע. ניתן לראות זאת בצורה הטובה ביותר בְּעולם ההשקעות: כאשר אתה קונה נכס כלשהו, אתה בבירור לוקח סיכון; במניות, אתה קונה גם בשל תזרימי הכנסות עתידיים. אבל הסיכון גדל באופן אקספוננציאלי אם למשקיע אין מושג מה יקבל חזרה: האם זה דולר של 100 סנט, 20 סנט, או אולי בכלל דולר של 115 סנט?

חוסר ודאות שכזה פוגע בצמיחה. כאשר ממשלה מפחיתה מערך המטבע שלה, הכסף הולך כצעד של התגוננות לנכסים הקשיחים. ההשקעה בעתיד נפגעת, וכך גם רמת המחייה העתידית.

לא יכול להיות כסף פונקציונלי ללא שקיפות בסיסית. אלא אם כן אתם מכורים למסחר תנודתי, היזהרו מביטקוין. למרבה המזל, הצניחה שלו אכן תשמש כאות אזהרה בוהק בקרב רוב האנשים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.