חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

זינוק בעלייה: בורסות אירופה זינקו על רקע הדיווחים האופטימיים מיוון

התנודתיות בשווקים בעקבות משבר החוב היווני לא עוצרת. לאחר ירידות השערים החדות רק לפני יומיים והמגמה היציבה בה ננעל המסחר ברחבי העולם אתמול, בשעה זו בורסות אירופה מזנקות בחדות – על רקע דיווח אופטימי נוסף אשר מאותת כי משבר החוב היווני עשוי, סוף סוף, להגיע לכדי פתרון.

החל מהיום, כזכור, נכנסה יוון באופן רשמי למצב של חדלות פירעון – לאחר שלא שילמה את חובה לקרן המטבע הבינ"ל על פי לוחות הזמנים אשר נקבעו מראש. הפיגור בתשלום החוב הביא את יוון להכריז על חדלות פירעון, מצב אשר עשוי להקשות על המדינה לגייס אג"ח בעתיד הנראה לעין ועשוי להקשות את פעילות הממשלה.

ליוון, כזכור, אין כל יכולת לעמוד בתשלום החוב, אשר עומד על סך 1.6 מיליארד יורו, ובכדי לשלם את החוב יוון תהיה חייבת לקבל חבילת סיוע ממדינות האיחוד האירופי. אך בינתיים מדינות האיחוד מסרבות להעביר את כספי הסיוע, שכן אין הסכמה עם הממשלה היוונית באשר להגבלות וצעדי הצנע אשר יוטלו על המשק היווני בכדי להבטיח את התאוששותו ואת תשלום החוב בעתיד.

אתמול בשעות אחר הצהריים התמלאו המשקיעים ברחבי העולם אופטימיות פעם נוספת, לאחר שכלי תקשורת ביבשת דיווחו כי ראש הממשל היווני אלכסיס ציפראס טס להיפגש עם נשיא הנציבות האירופאית בבריסל, במטרה להגיע להסכמה באשר לצעדי הצנע והעברת כספי הסיוע עוד בטרם תכריז יוון על חדלות פירעון. אך גם תקוות אלו נגוזו, גם אם זמנית, ואמש בחצות יוון "זכתה" רשמית לתואר המפוקפק.

מי ימצמץ ראשון? | צילום: thinkstockphotos

הבוקר התעוררו תושבי יוון לבוקר עצבני במיוחד, כשעל פי דיווחים מהמדינה מחוץ לבנקים משתרכים תורי ענק של אזרחים המבקשים למשוך כסף מזומן. גם מחוץ לתחנות הדלק ולסניפי הסופרמרקטים נרשמים תורים גדולים, כשהאזרחים מבקשים להצטייד מחשש לקריסה כוללת של הכלכלה במדינה.

אך לפני שעה קלה, כאמור, נרשם פיתול נוסף העלילה היוונית הבלתי נגמרת, ונדמה כי שוב יש סיבה לאופטימיות. על פי דיווח בעיתון ה"פיננשייל טיימס" היוקרתי, ציפראס הודיע לנציבות האירופאית כי הוא מוותר על דרישותיו ומוכן לקבל את כל דרישות מדינות האיחוד האירופאי (בשינויים קלים בלבד, אשר על פי הדיווח "אינם מהותיים"). על פי הדיווח בעיתון החליט ראש הממשלה היווני להתקפל ולקבל את כל התנאים עוד לפני שהעלה את הנושא למשאל עם, אשר מתוכנן להתקיים ביום א' הקרוב.

אם הדיווח אכן נכון, כעת נמצא הכדור בידיהם של מנהיגי מדינות האיחוד האירופי, אשר יידרשו להחליט האם להסתפק בצעדים אלו ולהעביר ליוון את חבילת הסיוע המדוברת. צעד כזה צפוי להבטיח את הישארותה של יוון בגוש היורו (לפחות בעתיד הקרוב), ויסייע להשבת היציבות בשווקי היבשת לאחר ימים ארוכים של חוסר יציבות וירידות חדות.

הדיווח האופטימי הגיע גם לבורסות אירופה, שם מתנהל בשעה זו המסחר בעליות שערים חדות. בפריז, מדד הקאק 40 מזנק ומוסיף 2.6% לערכו, ובגרמניה מדד הדאקס מתחזק ב-2.1%. גם הבורסה בלונדון צבועה ירוק עז ומטפסת בשעה זו ב-1.4%. עליות השערים משפיעות גם על המסחר בבורסות אסיה ועל הבורסה בתל אביב, אשר מתנהלת בשעה זו בעליות שערים חדות גם כן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן