Forbes Israel Logo

חג האורות: כך עוקבים מדעני נאס"א אחרי אורות החגים – מהחלל

חנוכה הוא אמנם החג היחיד אשר נושא את השם המחייב "חג האורות", אך עם כל הכבוד לאור הנרות אשר מפיצות החנוכיות ברחבי ישראל והעולם כולו, אסור לשכוח כי גם חגים אחרים מפיצים לא מעט אור ברחבי העולם. עד כדי כך, שרבים מהחגים נראים היטב עד לחלל החיצון – בזכות התאורה הרבה אשר פועלת במהלכן.

בארה"ב, כידוע, נהוג לקשט את הבתים ואת החצרות בקישוטים צבעוניים ובגופי תאורה מיוחדים, אשר משרים את אווירת החג בכל מקום. גם בערים הגדולות ניתן לראות גופי תאורה ענקיים כשבפארקים, במסעדות, בקניונים ואפילו בבנייני המשרדים הגדולים והמנוכרים ביותר מקפידים על תאורה באווירת החג.

צילום: נאס"א

כעת, מסתבר, גם האסטרונאוטים בתחנת החלל הבינ"ל יכולים לחוש במשהו את אווירת החג – כשהם מבחינים בכמויות האור מעל אדמת ארה"ב, אשר מתחזקות באופן משמעותי במהלך תקופת החגים. על פי סוכנות החלל האמריקאית (נאס"א), במהלך שבועות אלה מבחינים האסטרונאוטים בעלייה של 20%-50% בכמויות האור מעל אדמת ארה"ב, כשלהערכתם המצב יחזור לקדמותו עם תום תקופת החגים, לאחר סיום חגיגות תחילת השנה האזרחית החדשה.

"זה בכל מקום ברחבי המדינה", מספר מדען הסוכנות מיגל רומן. "למרות המגוון האתני והבדלי האוכלוסיות באזורים גיאוגרפיים שונים, מצאנו עליות זהות במרבית הערים והיישובים ברחבי המדינה. האורות האלה מספרים את סיפור המסורת במדינה".

לפי רומן, בכ-70 ערים ברחבי ארה"ב האורות החלו לזהור כבר ביום שלאחר חג ההודיה. הזינוק הגדול ביותר בכמות האור נמדד, לדבריו, דווקא באזורי הפרברים וביישובים מרוחקים, שם כמויות האור במהלך לילות השנה נמוכות במיוחד. באותם אזורים, תושבים רבים מקפידים לשמור על החצרות מוארות באותם קישוטים מיוחדים, וכמות האור מזנקת בלמעלה מ-50%. גם בערים הגדולות כולן נרשמת עלייה בכמויות האור, אם כי מינורית יותר (של כ-20%-30%), בעיקר בשל כמויות האור הגדולות אשר נרשמות בערים בין כה וכה.

מדעני הסוכנות לא הסתפקו בבחינת שמי הלילה מעל ארה"ב במהלך תקופת החגים – ובחנו גם אזורים נוספים בעולם, דוגמת המזרח התיכון. רומן מספר כי גם במדינות ערב נרשמה עלייה משמעותית באחוזים דומים במהלך חודש הרמאדן. לאחר שצמו במהלך היום, אזרחים ערבים רבים נוהגים לציין את שבירת הצום בשעות הערב בחאפלות ובכינוסים משפחתיים גדולים, אשר מלווים לרוב בהקמת מתחמים מיוחדים בחצרות ובפארקים – ומכאן הזינוק בכמויות האור מעל מדינות ערב.

צילום: thinkstockphotos

רומן לא התייחס בדבריו לשמי הלילה מעל מדינת ישראל במהלך חג החנוכה, אם כי בהחלט מדובר בסוגיה מעניינת. אמנם אור הנרות מהחנוכיות נשמר לרוב בתוך הבתים, ובלאו הכי לא מדובר בגורמי תאורה משמעותיים כמו הבתים המקושטים בארה"ב במהלך חג המולד – אך אם יוכלו בנאס"א לבחון את רמת הסוכר במדינה במהלך "חג הסופגניות", זה בהחלט יהיה ניסוי מרתק.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.