Forbes Israel Logo

חוגגים עצמאות: הישראלים שעשו את זה בגדול בארץ ובעולם

פוליטיקה

שם: יאיר לפיד
גיל: 49
עיסוק: יו"ר מפלגת "יש עתיד"
הישג: זכה ב-19 מנדטים בבחירות 2013 ומונה לתפקיד שר האוצר

האיש הכי מדובר בפוליטיקה הישראלית בחודשים האחרונים הוא יאיר לפיד. אחרי שנכנס לפיד ברעש גדול תחום, הוא הפך בחודש ינואר האחרון להפתעת הבחירות, כשמפלגת "יש עתיד" בראשותו קיבלה 19 מנדטים והפכה למפלגה השנייה בגודלה בכנסת. בעקבות זאת מונה לפיד לשר האוצר וכעת הוא מחזיק באחד התפקידים החשובים ביותר בממשלה.

לפני כניסתו לפוליטיקה היה לפיד אחד העיתונאים העשירים והמצליחים בישראל. על פי תחקיר פורבס ישראל, מוערך שוויו של יאיר לפיד ב-22 מיליון שקל. היותו טאלנט מוביל של העיתון הגדול במדינה (במרבית השנים), פרזנטור של הבנק הגדול במדינה (במרבית השנים), ומאוחר יותר הפנים של מהדורת החדשות הנצפית בישראל – כל אלה תורגמו להרבה מאוד כסף.


צילום: רויטרס

שם: נפתלי בנט
גיל: 41
עיסוק: יו"ר מפלגת "הבית היהודי"
הישג: 11 מנדטים בבחירות 2013

כוכב נוסף של מערכת הבחירות האחרונה הוא יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט. בבחירות האחרונות הגיעה מפלגת הבית היהודי ל-11 מנדטים והפכה למפלגה השלישית בגודלה בקואליציה, אחרי הליכוד ביתנו ויש עתיד. בנט מונה לתפקיד שר הכלכלה והמסחר והתחייב לדאוג להורדת יוקר המחייה ולהגברת התחרותיות במשק. במסגרת החלטותיו הראשונות בתפקיד הורה בנט על הוזלת מחירי הלחם בפיקוח וכן השיק תוכנית מחודשת לתמרוץ הצטרפות תושבים למעגל העבודה באמצעות מענק עידוד של 2,000 שקל למי שיעבור קורס הכשרה.

בדומה ללפיד, גם בנט נכנס השנה לפוליטיקה ונטש קריירה מצליחה מאחור. נפתלי בנט שירת כקצין בסיירת מטכ"ל. בעל תואר במשפטים מהאוניברסיטה העברית. ב-1999 הקים את חברת CYOTA המציעה פתרונות אבטחה, יחד עם שלושה שותפים, אחד מהם – בן אנוש – שירת עמו ביחידה. החברה נמכרה שש שנים לאחר מכן ל-RSA האמריקאית תמורת 145 מיליון דולר.

צילום: מרק ישראל סלם

עסקים 

שם: עידן עופר
גיל: 57
עיסוק: בעל השליטה בחברה לישראל
הישג: מוביל את רשימת עשירי ישראל' עם הון המוערך בכ-6.5 מיליארד דולר 

הבעלים של החברה לישראל הוא האיש הכי עשיר בארץ. על פי דירוג פורבס, נמצא עופר במקום ה-182 בדירוג המיליארדרים העולמי עם הון מוערך ב-6.5 מילארד דולר. עופר הוביל במשך עשור וחצי את הרחבת פעילות הקבוצה שנרכשה מיורשי שאול אייזנברג, אחד הטייקונים המקומיים הראשונים. הרכישה של חברת ההשקעות תמורת 300 מיליון דולר התגלתה כהשקעה מוצלחת – ממנועי הצמיחה של אימפריית משפחת עופר.

היותו של עידן עופר בוגר לונדון ביזנס סקול ובעל שנות פעילות בסינגפור, בהונג קונג ובמדינות המפרץ הפרסי סייעו להתפתחות הקבוצה וחברות הספנות הפרטיות של המשפחה. את עיקר זמנו מקדיש אייל עופר לפרויקטים בתחום הנדל"ן בלונדון ובניו יורק. הוא מאמין גדול בנדל"ן האמריקאי, והמשיך להקים מגדלי מגורים יוקרתיים בתפוח הגדול גם במהלך המשבר הפיננסי. על פי הערכות, הצליח לגרוף כסף רב במכירת דירות בפרויקטים אלה, כיוון שמחירי הדירות בניו יורק לא ירדו. לאחרונה פורסם כי עופר מתכוון להעתיק את מגוריו ללונדון, זאת בעקבות כוונת בנו ללמוד בבירה האנגלית. אולם במגזר העסקי והפוליטי יש מי שמעריך כי הסיבה האמיתית לעזיבתו של עופר היא שיקולי מס. 

צילום: רויטרס

שם: שרי אריסון
גיל: 55
עיסוק: בעלת השליטה בבנק הפועלים
הישג: האשה העשירה בישראל

בדומה לעופר גם אריסון נמצאת בדירוג המיליארדרים העולמי של פורבס. הבעלים של בנק הפועלים וחברת אריסון אחזקות היא האישה העשירה בישראל והונה מוערך ב-4.2 מליארד דולר. היא בעלת מניות גדולה בקרניבל קרוז, בעלת קוסטה קונקורדיה, הספינה שהתרסקה מול חופי איטליה. היא ירשה מאביה המנוח תד אריסון את מניותיה בקרניבל, בבנק הפועלים ובענקית התשתיות שיכון ובינוי. בשנה שעברה רכשה את אחזקותיו של אחיה באריסון אחזקות, חברת ההשקעות שאביהם הוריש להם.

המיליארדרית שולטת בפעילות ההשקעות והנדבנות שלה באמצעות קבוצת אריסון וקרן משפחת תד אריסון, התורמת מדי שנה למאות גופים ללא מטרות רווח בתחומי הבריאות, החינוך, הנכויות והמחקר.

צילום: ורדי כהנא

שם: ישי דוידי
גיל: 51
עיסוק: מנכ"ל קרן פימי
הישג: ייסד את קרן הפרייבט אקוויטי המובילה בתחומה בישראל, אשר חתמה השבוע על רכישת גרעין אחזקה באל על

קבוצת הקרנות שהקים ישי דוידי בשנת 1996, שעה שמעטים היו המשקיעים המוסדיים והפרטיים שידעו מה זה פרייבט אקוויטי, מנהלת כיום 2.1 מיליארד דולר ויש לה בקופה כמיליארד דולר פנויים להשקעה – לפני שימוש במכשירי מינוף. אין בנמצא קרן פרייבט אקוויטי ישראלית עם כיס עמוק כל כך.

השבוע חתמה קרן פימי על הסכם עם חברת התעופה אל על לפיו תשקיע קרן ההשקעות עד 75 מיליון דולר ותחזיק כ- 47% ממניות החברה. על פי ההסכם, תשקיע סך כולל של 50 מיליון דולר כאשר לחברה יש שתי אופציות נוספות לרכישת מניות. פימי צפויה להשקיע בחברה סך של 35 מיליון דולר תמורת הקצאת מניות של החברה במחיר של 0.625 ש"ח למניה, כאשר פימי תהא רשאית להגדיל את סכום ההשקעה עד לסך של 45 מיליון דולר בתמורה למניות נוספות באותו מחיר.

צילום: יונתן בלום

שם: סטלה הנדלר
גיל: 51
עיסוק: מנכ"לית בזק
הישג: מנכ"לית קבוצת התקשורת הגדולה בישראל

בתחילת מרץ 2013 מונתה הנדלר למנכ"לית בזק החדשה. רק כמה ימים לפני פרישת המנכ"ל היוצא אבי גבאי הודיעה הנדלר על פרישתה מתפקיד יושבת ראש הוט, המתחרה העיקרית של בזק.הנדלר רכשה כבר לפני שנים רבות את אמונו של בעל השליטה בבזק, שאול אלוביץ', שהכיר אותה כשרכש את השליטה בחברת התקשורת 012, אותה ניהלה, ומיזג אותה אל תוך חברת התקשורת שבשליטתו, אינטרנט זהב. בניגוד למקובל במקרים כאלה, היה זה אלי הולצמן, מנכ"ל אינטרנט זהב, שפרש, בעוד הנדלר, 51, מנכ"לית החברה הנרכשת, קיבלה את ניהול החברה המאוחדת.

הנדלר הרשימה את אלוביץ' ביכולתה לתמרן במסדרונות משרד התקשורת ולהשלים באופן חלקי את המיזוג בין שתי החברות, למרות הצורך בפיטורים ובפרידה ממנהלים שתפקידיהם התייתרו. יחסי האמון בין השניים לא התערערו גם כשאלוביץ' החליט לרכוש את בזק ונאלץ לוותר על 012.

היא בעלת ניסיון בניהול חברת תקשורת מגוונת. היא נמנית עם המומחים הגדולים בישראל בתחום הרגולציה של התקשורת וההתמודדות איתה – מומחיות שסייעה גם לגבאי לתפוס את מקומו.

צילום: דן לב

פיננסים

שם: קרנית פלוג
גיל: 57
עיסוק: משנה לנגיד בנק ישראל
הישג: האשה הבכירה בבנק ישראל

נכון להיום נחשבת ד"ר קרנית פלוג, המשנה לנגיד, לאישה הבכירה בבנק ישראל. הנגיד הפורש סטנלי פישר אף המליץ עליה כמי שראויה להחליפו וקרוב לוודאי כי נתניהו יאמץ את המלצתו. אם המלצתו של סטנלי פישר אכן תתגשם, תהפוך פלוג לאישה הראשונה בתפקיד נגידת בנק ישראל, תפקיד אותו נצפה ממנה למלא במלוא האחריות, תוך יישום מסקנות מחלקת המחקר של הבנק בכל הקשור לפערים בחברה הישראלית.

פלוג, 58, נמנית עם קבוצה מצומצמת של כלכלנים המשפיעים על הניהול הכלכלי במדינה: היא שותפה בכירה בוועדות החשובות שהמליצו על רפורמות כמו ועדת טרכטנברג, ועדת התחרותיות, הוועדה לבדיקת מצבו של המוסד לביטוח לאומי והוועדה לבחינת תקציב הביטחון. מחלקת המחקר החזקה שבראשותה מפרסמת נתונים, חוות דעת והמלצות לקביעת מדיניות שראשי האוצר מתקשים להתעלם מהן. ועם זאת, ספק אם ראש הממשלה, הצפוי להכריע בבחירת הנגיד הבא בשיתוף עם שר האוצר, ימצא בפלוג שותפה נלהבת לעמדותיו הכלכליות.

צילום: רויטרס

אנרגיה

שם: יצחק תשובה
גיל: 65
עיסוק: בעל השליטה בקבוצת דלק
הישג: הזרמת הגז הטבעי ממאגר תמר

הבעלים של קבוצת דלק שותף לאחד הפרויקטים הגדולים ביותר בהיסטוריה של ישראל בתחום האנרגיה. בסוף חודש מרץ האחרון החל הגז ממאגר תמר להגיע לישראל. תמר הוא שדה גז טבעי הנמצא 90 ק"מ מערבית לחיפה, אשר התגלה בינואר 2009. על פי ההערכות, פוטנציאל הגז בשדה מגיע לטריליון רגל מעוקבת. בפעולות הקידוח שותפות נובל אנרג'י ישראמקו, אבנר חיפושי נפט, דלק קידוחים ודור חיפושי גז. על פי הערכות בנק HSBC הגז מתמר צפוי להוסיף כ-1% לתמ"ג הישראלי ב-2013.

תשובה הוא אחד האנשים העשירים ביותר בישראל. הוא נמצא במקום ה-670 בדירוג המיליארדרים העולמי של פורבס עם הון מוערך של 2.2 מיליארד דולר. מלבד ההצלחה בהזרמת הגז ממאגר תמר, השנה האחרונה לא הייתה קלה לתשובה. קצת יותר משנה לאחר שהחל המשא-ומתן להסדר חוב בדלק נדל"ן שבשליטת יצחק תשובה, אישרה לפני מספר חודשים השופטת ורדה אלשיך באופן סופי את ההסדר בגין חוב-עתק של 2.15 מיליארד שקל. אחזקתו העיקרית האחרת, אלעד נכסים, שהפורטפוליו שלה כלל את מלון פלאזה,מכרה את המלון ב-2.2 מיליון שקל.

צילום: משה בנימין

שם: צדיק בינו
גיל: 69
עיסוק: בעל השליטה בבנק הבינלאומי
הישג: המצטרף החדש למועדון המיליארדרים הישראלים (בדולרים)

צדיק בינו – בעל השליטה בבנק הבינלאומי – נכנס למועדון המיליארדרים של פורבס בעיקר בזכות השקעותיו בענף האנרגיה המקומי. בינו מחזיק ב-45% מחברת פז, ששוי השוק שלה נכון להיום עומד על 5.3 מיליארד שקל. על פי דירוג פורבס בינו מדורג במקום ה-1332 בדירוג עם הון מוערך של 1.05 מיליארד דולר.

בנוסף, יש בידיו 45.7% ממניות חברת האחזקות פיבי השוות 230 מיליון דולר ו-100 מיליון דולר נוספים שעשה ממכירת מניות ודיוידנדים שקיבל. כל אלה העניקו לו השנה את כרטיס הכניסה למועדון המיליארדרים (בדולרים).

צילום: יח"צ

שם: חיים צוף
גיל: 55
עיסוק: שותף בחברת ישראמקו 
הישג: הזרמת הגז הטבעי מתמר למשק הישראלי

הסלוגן של השייטת תואם את האופן בו מנהל את עסקיו חיים צוף, האיש שמחזיק על הנייר את ישראמקו ודרכה גם קצת פחות משליש מ"תמר". האימפריה של צוף וקובי מימון מוערכת ביותר מ-500 מיליון דולר ורשומה בהולנד. באמצעותה הם מחזיקים בכמה שותפויות גז בישראל: ישראמקו, חנל, נפטא ויואל ובשתי חברות נדל"ן – נצבא ואיירפורט סיטי. כמו כן בבעלותם נכסי נדל״ן נוספים בהולנד וגרמניה וכן בארות נפט בארה״ב.

צילום: חן גלילי

חינוך

שם: ד"ר אביטל שטיין
גיל: 53
עיסוק: מנכ"לית המועצה להשכלה גבוהה
הישג: זכתה עם הטכניון במכרז להקמת מכללה חדשה בניו יורק

בנובמבר האחרון נכנסה ד"ר אביטל שטיין לתפקיד מנכ"לית המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג), הרגולטור של המוסדות האקדמיים בישראל, והוועדה לתכנון ותקצוב הכפופה לה. מ-2009 ועד 2012 שימשה כמנכ"לית וכסגנית נשיאת הטכניון – האישה הראשונה בתפקיד מאז הקמת המרכז הטכנולוגי ב-1924. כיום היא עדיין חברת דירקטוריון במספר ועדות במוסד החיפאי. הניסיון הניהולי והחינוכי שלה לא מסתיים בזה: ב-1999 הייתה ממקימי המכללה להנדסה בירושלים ושימשה מנכ"לית המכללה במשך עשור.

שטיין, 53, הייתה נציגת הטכניון במכרז שהוציא ראש עיריית ניו יורק, מייקל בלומברג, לקראת הקמת מכללה טכנולוגית חדשה ברוזוולט איילנד. במכרז זכו הטכניון יחד עם אוניברסיטת קורנל ובכך עקפו למעלה מעשר הצעות של מוסדות אקדמיים מובילים בארצות הברית.

צילום: יח"צ

היי טק

שם: ניר צוק
גיל: 42
עיסוק: מייסד פאלו אלטו
הישג: הקים את אחת מחברות אבטחת המידע החדשניות ביותר בעולם

ניר צוק העז לעזוב את צ׳ק פוינט, מי שנחשבה בזמנו ליהלום שבכתר תעשיית ההייטק הישראלית, ולהקים את פאלו אלטו, שתתחרה בה ללא בושה, ראש בראש, בתחום אבטחת המידע. החברה, אשר הונפקה בהצלחה ביולי 2012, גייסה 260 מיליון דולר. המוצרים שלה מחסלים את המתחרות. פאלו אלטו מחזיקה רק ב-4% משוק של 10 מיליארד דולר, אך היא נוסגת בעוד ועוד נתח שוק, ובמהירות. ברבעון האחרון עלו הכנסותיה ב-70% ל-96 מיליון דולר, זינוק של 40 מיליון דולר, שווה ערך לזינוק בהכנסות של כל חברות הפיירוול האחרות. צ'ק פוינט, המחזיקה ב-15% מהשוק, צמחה ב-12 מיליון דולר, עלייה של 3% בלבד.

פאלו אלטו, שהוקמה ב-2005, משרתת כעת 11 אלף לקוחות, כולל 500 מבין 2,000 החברות הגדולות בעולם על פי דירוג פורבס. יותר מ-60% מלקוחות החברה משתמשים בפיתרון שלה כפיירוול העיקרי שלהם, נתון המטפס ל-75% אם מתייחסים ללקוחות שהצטרפו אחרי חודש אוגוסט האחרון.

עם היקף מכירות שנתי שצמח לכ-300 מיליון דולר בשנה ועם הרבה חדשנות וחוצפה ישראלית, לא סביר שפאלו אלטו עומדת לחלוף בקרוב מן העולם. בינתיים, בשני סבבי ההנפקה, צוק מכר מניות בשווי של כ-27 מיליון דולר. מלבדן נותרו לו החזקות בחברה בהיקף שצמח לכ-185 מיליון דולר. ועם ההצלחה הזאת אי אפשר להתווכח.

ניר צוק מדבר: הנקמה המתוקה שלי בצ'ק פוינט ובגיל שוויד


צילום: ניב קנטור, באדיבות אנשים ומחשבים pc.co.il

תקשורת

שם: אילנה דיין
גיל: 48
עיסוק: עיתונאית
הישג: עומדת בראש תכנית התחקירים המובילה בישראל

בשנה הקרובה תציין "עובדה" את עונתה ה-20, והאופן הנון שלאנטי כל כך שבו הפכה לישות טבעית בנוף הטלוויזיוני – זה שכולל את "האח הגדול" ו"כלוב הזהב" – הוא בהחלט הישג מרשים. הדבר נכון פי כמה עבור תוכנית תחקירים, תחום שנחשב לרוב אפור ובלתי אטרקטיבי.

השנה האחרונה הייתה הוכחה נוספת לכך שעם העטיפה הנכונה, גם הקהל מגיע. במאי הקודם סגרה "עובדה" את העונה הנצפית ביותר בתולדותיה, עם רייטינג ממוצע של 26.5%. העונה היא מצליחה לשחזר את ההישג המרשים. בין התחקירים ששודרו בשנה האחרונה בלטו הסרט על אסון צאלים ב', תחקיר "ציר המוות" בפתח תקווה, שבו עומתה אם ששכלה את שני בניה עם שר התחבורה ישראל כץ, והתחקיר על חיסול אוסמה בן לאדן, המועמד לפרס בפסטיבל ניו יורק לסרטים.

לאחרונה זכתה התוכניתב-2 מדליות בפסטיבל ניו יורק לקולנוע ולטלוויזיה. סרטם של אילנה דיין וגלעד טוקטלי, "כך חוסל אוסמה בן לאדן", זכה במדליית ארד בקטגוריית החדשות הדוקומנטריות. סרטו של עמרי אסנהיים, "סלוקי", זכה גם הוא במדליית ברונזה בקטגוריית ההיסטוריה והחברה. מדובר בשתי הזכיות הישראליות היחידות בפסטיבל.

צילום: אלדד רפאלי

שם: גלית חמי
גיל: 44
עיסוק: עורכת העיתון כלכליסט
הישג: מובילה את העיתון הכלכלי המוביל בישראל מבחינת תפוצה

חמי, העורכת הראשונה של כלכליסט, יצרה מוצר עיתונאי שאיכותו הפכה לקונצנזוס גם בקרב המתחרים, תוך הצלחה תוכנית ועסקית. גם היום המוצר שהיא מציעה הוא אולד סקול מבחינה עיתונאית – עשיר בסקופים, בפרסומים ראשונים ובלעדיים ובעבודה עיתונאית של ממש, במקביל לחדשנות מתמשכת במדיום, בפלטפורמות ובשימוש בפרינט.

חמי, 44, העבירה את רוב הקריירה שלה בעיתונות הכלכלית, מהארץ ודה מרקר ועד לכיסא העורכת הכלכלית של ידיעות אחרונות, שם החליפה אותה יעל דרומי. בפברואר 2008 יצא הגיליון הראשון של כלכליסט בעריכתה ושינה למעשה את ענף העיתונות הכלכלית בישראל. היא פועלת בעיקר מאחורי הקלעים, אוספת סביבה עיתונאים מצוינים ומוציאה את אחד ממוספי סוף השבוע הטובים בישראל – בעיתונות הכלכלית וגם מחוצה לה.

לפני פחות משנה יזמה חמי מהלך, לפיו פעמיים בשבוע נדרשים כתבי ועורכי כלכליסט לעבוד ללא קומוניקטים מאנשי יחסי ציבור – בעולם העיתונות הקמל מדובר בבשורה חד-משמעית שמחזירה אל המרכז את העיתונאי החוקר, הידען, המתאמץ. כזאת היא גם חמי עצמה: לא מתפשרת, דומיננטית ובקיאה לעומקם ולרוחבם של תחומי הסיקור המקצועיים שלה. על אף שהאוריינטציה המקצועית שלה היא לכלכלה הארד-קור ובעיקר לשוק המניות, היא הצליחה ליצור תמהיל מרשים של עיתון כלכלי מקצועי ואיכותי במקביל לתוכן "רך", כמו לייף סטייל, הפילוסופיה של הכסף ויישומים מעשיים של העולם הכלכלי על חיינו.

צילום: אוראל כהן

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.