Forbes Israel Logo

חוסר היציבות נמשך: הבורסה ננעלה בירידות במחזור מסחר גבוה

לאחר יום רצוף עליות ומורדות ננעל אחר הצהריים המסחר בבורסה באחד העם בירידות על רקע התנודתיות בשוקי העולם וההחלטה של נגיד בנק ישראל היוצא, פרופ' סטנלי פישר, להותיר בחודש יולי את הריבית במשק על כנה.

מדד ת"א 25 רשם ירידה של 0.3%, ת"א 100 נסחר בירידה של 0.2% ומניות הבנקים נחלשו ב-0.2%. מדד הגז והנפט עלה ב-0.1%, מדד הנדל"ן קפץ ב-1.3% ומניות התקשורת הוסיפו 1.5% לערכן. בגיזרת המניות העולות ניתן היה למנות בין היתר את מלאנוקס שזינקה ב-5.2% לאחר שהוזכרה כמועמדת לשתף פעולה עם מיקרוסופט בבניית חוות שרתים באיובה, ארה"ב. מבין המניות היורדות בלטה זו של מגדל, שנחלשה ב-2% לאחר הודעתו של יו"ר הדירקטוריון, אהרן פוגל, על רצונו לסיים את תפקידו.

העלות החודשית הממוצעת של חשבון עו"ש במערכת הבנקאית ירדה ב-4.8% במחצית השנייה של 2012 – כך עולה מהדיווח החצי שנתי על עמלות הבנקים של בנק ישראל. מבין חמשת הבנקים הגדולים, בנק הפועלים הוא הזול ביותר עם עלות חודשית של כ- 11.9 שקל. לעומתו בנק מזרחי-טפחות הוא היקר ביותר עם עלות חודשית של כ-16.3 שקל. מדד הבנקים החלש היום כאמור ב-0.2%. 

צילום: רויטרס

בנק ישראל הודיע אתמול כי החליט להותיר את הריבית במשק על כנה, 1.25%. בין הגורמים להחלטה: עקביות במדיניות שנועדה לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים, ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. תוואי הריבית בהמשך תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתפתחות שער החליפין.

מניות הנפט והגז ריכזו עניין לאחר שבית הדין הגבוה לצדק קבע אמש כי תגובה לבקשה למתן צו ביניים בנושא יצוא הגז הטבעי תוגש לבית המשפט בתוך 15 יום, ותכלול גם התייחסות לבקשה לקיים דיון דחוף בעתירה. זאת לאחר שקבוצה של ח"כים ופעילים חברתיים הגישה אתמול עתירה לבג"צ נגד החלטת הממשלה ליצוא 40% מעתודות הגז הטבעי.

בנוסף, לקראת דיון הצפוי מחר בוועדה לביקורת המדינה בנושא תכנון משק החשמל, טוען ראש הוועדה ח"כ אמנון כהן מש"ס כי מדוח מבקר המדינה בנושא עולה תמונה "תמונה חמורה של חוסר-חשיבה לטווח ארוך, הסתמכות מוגזמת על הגז הטבעי, וחשש להפסקות-חשמל ובזבוז מיליארדים גם הקיץ".

על פי דוח מבקר המדינה, "משרד האנרגיה טרם הכין תכנית-אב ולא פעל לקידומה של תכנית מתאר ארצית למשק האנרגיה. לפיכך אין למשרד ולמשק האנרגיה מתווה תכנוני ארוך טווח בנושאים מרכזיים, לרבות משק החשמל. המשרד גם לא קבע את היקפו של פיתוח מערך הייצור, מועד פיתוחו והרכבו, לא עשה את הצעדים הנדרשים ליצירת ביטחון אנרגטי, ואף לא הבהיר את משמעותו מבחינת תמהיל הדלקים הרצוי, לרבות מידת הסתמכותו של משק האנרגיה על גז".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן