חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

חוק הלוביסטים עבר בקריאה טרומית; ח"כ קול: "עדיין לא אופטימית"

חוק הלובוסיטים של ח"כ עדי קול (יש עתיד) עבר הבוקר בקריאה טרומית בכנסת עם 35 תומכים אל מול 0 מתנגדים או נמנעים. ביום ראשון האחרון הגיע החוק לועדת השרים והיא החליטה שלא להביע לדעה ולהעביר אותו לקריאה טרומית במליאת הכנסת.

"אני שמחה שזה עבר את השלב הראשון ושאנחנו מקדמים את הסדרת הפעילות השתדלנית בכנסת", אמרה בשיחה לפורבס ח"כ קול. "החוק עתה יגיע לועדת הכנסת ואני מודה לח"כ יריב לוין על קידום החקיקה".

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

הצעת החוק מרחיבה את כללי הגילוי וההחמרה על פעילות הלוביסטים בישראל, כך למשל על פי הצעת החוק על תיפסק הגישה החופשית שיש ללוביסטים למשכן הכנסת ואלו יצטרכו לבקש אישור כניסה יומי עם עם פירוט על מטרת ההגעה לכנסת. שמות השדלנים שקיבלו היתר כניסה יפורסמו באתר האינטרנט של הכנסת יחד עם מטרת הביקור שציינו בבקשת הכניסה.

חברת הכנסת עדי קול | צילום: יח"צ

מהצעת החוק הושמט סעיף הקנס הכספי בסך 50 אלף על לובסיטים המפרים את החוק, הסעיף הופיע בטיוטה שחיברה קול בפברואר האחרון. ח"כ סתיו שפיר העלתה בתחילת השבוע סטטוס בדפה האישי בפייסבוק ובו ביקרה את הורדת סעיף הקנס. "הביקורת לא נכונה", אומרת קול. "היא נובעת מחוסר הבנה משפטית, קשה מאוד לאכוף סעיף כזה, האם פקידי משמר הכנסת עכשיו יסתובבו ויחפשו מי אמר למי? זו לא סתם הצעה, זו הצעת חוק ואנחנו צריכים להיות פרקטיים".

"אנחנו לא רוצים לחסום סוג אחד של שתדלנות ולפתוח במקומה סוג אחר, כזאת שמתנהלת מתחת לראדר", מוסיפה קול. "זה נושא מורכב וצריך לראות איך מסדירים את העניין בצורה הטובה ביותר, כשאתה מעיר בפנס אתה צריך להסתכל גם על האנשים שלא נמצאים תחת אלומת האור".

הצעת החוק מבוססת בחלקה על המלצותיו של פרופ' מרדכי קרמניצר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה להסדרת פעילותם של הלוביסטים שהוגשה לפני כחצי שנה לכנסת. קול מציעה לאסור על ח"כ לשעבר לשמש כלוביסט במשך שנה וחצי מיום פרישתו מהכנסת לעומת שנה כפי שנקבע כיום וכן להחיל את האיסור גם על מי שכיהן כמנכ"ל של משרד ממשלתי.

סיעת מרצ לא אהבה את ההחמרה בחוק שלא מבחין בין לוביסטים חברתיים ולבין לוביסטים המייצגים חברות עסקיות ובחרה שלא להופיע להצבעה. "אנחנו מגבילים את המקצוע ולא את האנשים", עונה קול לטענות מרצ. "אם מנכ"ל האגודה לזכויות האזרח מעסיק יועץ לענייני חקיקה שנמצא בכנסת ומדבר עם ח"כים הוא לוביסט לכל דבר. ויותר מכך, אם זה לוביסטים חברתיים אז אין כאן מה להסתיר, זה מאוד פשוט העניין הזה וקודם כל עומד עקרון השווין".

על אף שהחוק עבר ברוב מוחלט בקריאה הטרומית קול עדיין מהוססת. "אני שמחה שהוא עבר אבל אני עדיין לא אופטימית. יש פה הרבה אינטרסים והרבה מתנגדים".

על פי נתוני העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, נכון לחודש מאי רשומים במאגר הכנסת 152 לוביסטים מתוכם 42 לוביסטים עצמאיים זמניים, 39 לוביסטים קבועים עצמאיים ו-71 לוביסטים קבועים מטעם חברות לובינג. "עכשיו מתחילה העבודה האמיתית לתיקון הצעת החוק הלא טובה", אומר מנכ"ל העמותה שבי גטניו. "נמשיך במלאכה החשובה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן